راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی در گفت‌وگوی ویژه خبری جزئیات ادغام پنج بانک نظامی در بانک سپه را اعلام کرد

شامگاه دیروز 11 اسفند، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از ادغام پنج بانک‌ انصار، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه خبر داد.

عبدالناصر همتی گفت: «ادغام پنج بانک نیروهای مسلح از امروز رقم خورده و تمام مراحل تصویب را گذرانده است. این پنج موسسه بانکی نزدیک به 24 میلیون سپرده‌گذار با ارزش 214 هزار میلیارد تومان دارند. برنامه ریزی به گونه‌ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران صورت نگیرد.»

او ادامه داد: «همه سپرده‌گذاران، تسهیلات‌گیرندگان، کارکنان و سهامداران قراردادشان ادامه خواهد داشت و لغو نخواهد شد. اما از اکنون تا چهار ماه آینده این پنج بانک فرصت دارند مجامع خود را برگزار کنند و بعد از برگزاری بانک سپه هم مجمع خود را برگزار می‌کند و فرایند ادغام صورت می‌گیرد.»

او درباره تعیین تکلیف سهامداران حقیقی بانک‌های نظامی گفت: «تکلیف سهامداران وابسته به نیروی‌های مسلح مشخص و 130 هزار سهامدار جز است که تصمیم گرفته‌ایم مشکلی برای آنها پیش نیاید.»

به گفته همتی رسماً تا پنج ماه دیگر اسمی از این بانک‌ها باقی نخواهد ماند. بانک سپه یک بانک دولتی است و دولتی خواهد ماند. این بانک بر اساس سیاست‌های خود برای خدمات‌دهی به نیروهای مسلح تصمیم می‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: «مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد. تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام و یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند چهار ماه صبر کند، ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.»

همتی ادامه داد: «به صورت کلی حدود ۲۵۰۰ شعبه در این بانک‌های ادغامی وجود دارد و با ۱۶۰۰ شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک‌ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده‌گذاران است. به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد.»

 

نظارت آی‌تی‌محور بانک‌ها اولویت ما است

همتی با اشاره به اینکه نظارت بانک‌ها باید آی‌تی محور باشد که هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، گفت: «در مدیریت بانک‌ها نحوه تعیین صلاحیت‌ها اهمیت دارد. در برخورد از انحرافات بانک‌ها با قاطعیت عمل می‌کنیم.»

همتی یادآور شد: «تلاش می‌کنیم سیاست‌های پولی را از طریق بازار باز انجام دهیم نه سنتی و ناترازی‌های را کمتر کنیم. تمام زیرساخت‌های بازار متشکل ارزی انجام شده و تا اواسط فروردین سال آینده اجرا خواهد شد.»

او با تاکید بر اینکه باید اصلاحات ساختاری انجام شود، افزود: «تا وقتی بودجه وابسته به صادرات نفت است این مشکلات قابل حل نیست، بنابراین باید به سمت اصلاح بودجه برویم.»

همتی با بیان اینکه دولت کنترل هزینه‌ها را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: «با این حال مشکلاتی وجود دارد، برای مثال ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده که فراتر از درآمدها است و به طور قطع منجر به کسری بودجه می‌شود و این فشار از طریق اوراق دولتی یا استقراض از بانک مرکزی باید جبران شود.»

همتی به بودجه کشور اشاره کرد و گفت: «تا به امروز مجلس ۳۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه کرده است. دولت به دنبال کنترل هزینه‌ها است اما در بودجه ۹۸ نزدیک به ۴۵۰ هزار هزینه برای دولت پیش‌بینی شده است.»

او درباره نرخ دلار توضیح داد: «نرخ دلار باز به کانال ۱۱ هزار تومان باز می‌گردد. افزایش بیشتر نرخ دلار برای واردکننده نمی‌صرفد. 11 و نیم میلیارد یورو در نیما عرضه شده که قیمت یورو ۱۱ هزار تومان بوده است و این درحالی است که یورو در بازار ۱۵ هزار تومان است. همچنین جو پایان سال، خبرهای بد مربوط FATF بازار را کمی متشنج کرد و نرخ ارز بالاتر رفت.»

همتی با اشاره به ضرورت استفاده از نقدینگی در زمینه تولید گفت: «ورود نقدینگی زیاد به بازار باعث افزایش پایه پولی می‌شود اما بانک مرکزی به تولید با توجه به مزایا منابع می‌دهد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.»

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: «هدایت نقدینگی معنی خاصی ندارد و نقدینگی به جایی می‌رود که بازدهی داشته باشد؛ باید جذابیت بازارهای مولد افزایش پیدا کند تا نقدینگی در بازارهای جذاب و در راه سالم سرمایه گذاری شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.