راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهر هوشمند؛ یک گام به پیش / بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری با شهر هوشمند

ماهنامه عصر تراکنش / دومین رویداد تهران هوشمند در برج میلاد تهران برگزار شد. از نظر کمیت و کیفیت این رویداد نسبت به رویداد قبلی یک سر و گردن بالاتر بود و از همین الان می‌توان امیدوار بود که در صورت ادامه این مسیر رویداد سوم به رویداد قابل توجهی تبدیل خواهد شد.

مدیران فناوری شهرداری تهران در یکی، دو سال اخیر سعی کردند با توجه به مفاهیم جدید زمینه ایجاد تغییرات اثربخش در مدیریت شهری تهران را فراهم کنند. هرچند نمی‌توان با برگزاری یکی، دو همایش امیدوار به تغییر بود، اما همین که مدیران نهادی نسبتا سنتی و کند مانند شهرداری می‌نشینند و درباره موضوعات فناورانه صحبت می‌کنند جای شکرش باقی است. به‌طور خاص مرتبط با فضای فناوری‌های مالی دو پنل در زمینه بلاکچین و فین‌تک در این رویداد برگزار شد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل‌یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای شش معیار اصلی باشد؛ حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی و محل زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، انرژی هوشمند.

شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری‌شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه‌و‌تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل، سیستم، نیروگاه، آب، تامین شبکه‌ها، زباله، مدیریت، قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.

ایده شهر هوشمند، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های مختلف متصل به شبکه (اینترنت اشیا یا IoT) برای بهینه‌سازی بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان است. تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.