راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روحانی: به‌زودی چند بانک متعلق به نیروهای مسلح در هم ادغام خواهند شد / افزایش پایه پولی به خاطر دولت نیست

رییس جمهور در مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی گفت: «امروز اگر پایه پولی افزایش می‌یابد به دلیل بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی است، نه دولت.»

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جمع مدیران بانک مرکزی در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی این بانک سخن می‌گفت، با اشاره به این که گزارشی که امروز به من داده شد، امیدوارکننده بود، اظهار کرد: «آمریکا تمام توان خود را در تحریم سیستم بانکی ما گذاشته است. امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم قرار دارند. اما خط اول مربوط به این سه نفر می‌شود.»

روحانی با اشاره به توفیق دولت در حوزه واردات و صادرات گفت: «بر اساس آمار واردات و صادرات تراز ما مثبتِ یک و نیم است. در کالاهای اساسی وارداتمان بیش‌تر شده است. در برخی موارد هم کمتر شده است.»

رییس جمهور با اشاره به آمار ارائه‌شده در جلسه امروز (سه‌شنبه) از سوی مدیران بانک مرکزی، اظهار کرد: «بر اساس آماری که اعلام شد دیدیم که رشد نقدینگی تا ابتدای دولت یازدهم به‌طور متوسط 27 درصد بود، اما از ابتدای دولت یازدهم تا امروز این رقم به 23 درصد رسیده است. ما توانسته‌ایم نقدینگی را کنترل کنیم.»

او با تاکید بر این که دولت در پایه پولی حرف‌های بسیار مهمی برای گفتن دارد، گفت: «پیش از دولت یازدهم بخش بزرگی از پایه پولی بر مبنای استقراض دولت و طلب بانک مرکزی از دولت بود، اما امروز اگر پایه پولی افزایش می‌یابد به دلیل بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی است نه دولت؛ امروز بانک‌ها باید تلاش کنند که از این پایه پولی استفاده نکنند؛ چرا که وقتی به بانک مرکزی فشار وارد می‌شود به کل اقتصاد این فشار وارد می‌شود.»

روحانی با اشاره به این که روند مطالبه بانک‌ها از بانک مرکزی در ماه‌های اخیر کاهشی بوده است، تصریح کرد: «بر اساس آمار وضع بانک‌های دولتی از این نظر بهتر از بانک‌های خصوصی و بانک‌های اصل 44 است. با این حال بانک‌ها باید یاری کنند تا اضافه برداشتشان از بانک مرکزی را کنترل کنند.»

 

حل‌وفصل مشکلات موسسات اعتباری غیرمجاز، از موفقیت‌های بزرگ بانک مرکزی بود

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود رسیدگی به حل‌وفصل مشکلات ایجادشده در پی فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز را یکی از دیگر از موفقیت‌های بانک مرکزی عنوان کرد که با کمک دولت و قوای دیگر انجام شده است و در این باره گفت: «در زمانی که آقای سیف به‌عنوان رییس بانک مرکزی وقت به مصاف آمد، مشاهده کردیم که چه فشارهایی روی او وجود داشت؛ همه بر او فشار وارد می‌کردند، اما کار بزرگی انجام شد و این کار بزرگ هنوز هم ادامه دارد.»

او ادامه داد: «اگر چه در این موضوع بار سنگینی بر دوش دولت قرار گرفته است و این موسسات غیرمجاز مقداری پایه پولی بانک مرکزی را بالا بردند، اما این موضوع هیچ ارتباطی به دولت ما نداشت.»

 

کمک به اصلاح ساختار بانک‌ها

رییس جمهور با اشاره به این که در جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه نیازهای بانک مرکزی در زمانی کوتاه حل‌وفصل می‌شود، خاطرنشان کرد: «در زمینه حل‌وفصل نیازهای بانک مرکزی مصوبات خوبی در شورای عالی هماهنگی سران سه قوه داشته‌ایم. آن چه که مهم است این است که بانک مرکزی نظارت خود بر کلیه بانک‌ها را افزایش دهند.»

روحانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در زمینه اصلاح ساختار بانک‌ها، اضافه کرد: «در حین اعمال فشارهای اقتصادی دشمن بر دولت، اصلاح بانک‌ها همزمان با روندی سریع‌تر از قبل ادامه دارد و این کار برای اقتصاد امروز و آینده کشور و همچنین سالم‌سازی بانک‌ها بسیار اهمیت دارد و ان‌شاءالله به‌زودی چند بانک متعلق به نیروهای مسلح در هم ادغام خواهند شد و این اقدام به اصلاح روند اصلاحات کلی در زمینه بانک‌ها کمک خواهد کرد.»

 

اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، به مشکل می‌خوریم

روحانی با تاکید بر این که دولت و بانک مرکزی بار سنگینی بر عهده دارند، گفت: اگر عده‌ای بخواهند دور کشور را دیوار بکشند، کار دولت را سخت می‌کند.
او افزود: «یک دفعه هیاتی با ماشین پر سرعتی با عجله به سمت مرز می‌روند به مرز که می‌رسند تماس می‌گیرند و می‌گویند که اینجا دیوار کشیده‌اند؛ مگر می‌شود ما در تهران تصمیمی بگیریم و کسی که باید آن را اجرایی کند، لب مرز با دیوار مواجه شود؟ نمی‌شود.»

رییس جمهور تصریح کرد: «این دیوار باید برداشته شود؛ برخی جاها دیوار نیست و تاکنون نیز نتوانسته‌اند دیوار بسازند، ولی جاهایی که دیوار است باید برداشته شود.»

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این شرایط بانک‌ها چگونه می‌توانند راحت‌تر کار کنند، گفت: «اگر شما بانک‌ها بتوانید رابطه راحت‌تری با دنیا داشته باشید آیا مسائل اقتصادی راحت‌تر شکل نمی‌گیرد. شما باید در این باره صحبت کنید.»

او ادامه داد: «چرا ما در مجامع پولی و مالی دنیا شرکت می‌کنیم؟ چون می‌خواهیم تحولات پولی و سیستمی را دیده و با بانک‌های دنیا ارتباط مالی برقرار کنیم تا بتوانیم نفت فروخته و واردات داشته باشیم. با چمدان که نمی‌توانیم تجارت کنیم. نمی‌شود میلیون تن نهاده‌های دامی را با پول چمدانی جابجا کرد. بانک‌ها باید فعال شوند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود. اگر بانکی در حرف من تردید دارد حتما مصاحبه کند و بگوید.»

روحانی با اشاره به اینکه واقعیات را به مردم نمی‌گویند ادامه داد: «چرا امروز فردا می‌کنید؟ تصمیم‌گیرنده در کشور یا دولت است یا مجلس یا رهبری، رهبری چندین بار به من گفته‌اند با این لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند. دولت هم که لایحه را داده، مجلس آن را تصویب کرده است. پس چه کسی مخالف است؟ می‌خواهید چه کار کنید؟»

او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «حتما اگر فعالیت بانک‌ها نباشد، تولید ما می‌خوابد. وزیر صنعت و معدن برای گردش سرمایه موسساتی اعتبار بانکی می‌خواستند. ما تصویب کردیم ۴۰ هزار میلیارد برای این موارد با شرط برگشت سرمایه اختصاص گیرد. همه این وام‌ها در بخش‌های اقتصادی اشتغال ما را به حرکت می‌آورد.»

روحانی ادامه داد: «دولت از فعالیت بانک مرکزی و بخش اقتصاد در شرایط فعلی با مشکلات فعلی راضی است. کار اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پولی مردم و ایجاد شرایط رشد است، روند این امور در چند ماه اخیر بهتر شده است. حتی تورم مصرف‌کننده هم بهتر شده است.»

رئیس جمهور با ارائه آمار کاهشی در حوزه تورم گفت: «سال آینده سال مهار تورم است. رشدش را باید کنترل کنیم و کاهش دهیم. وظیفه بانک مرکزی این است که باید نظارت را افزایش دهیم. هدف اصلی ما کاهش تورم و رشد بیش‌تر است. رشد در دو سال گذشته رشد خوبی بوده است. رشد سال ۹۵ فوق‌العاده بوده است. مسئله ارز و تعادل قیمت ارز در بازار موضوع مهمی است، کار آقای همتی در این زمینه بسیار سخت است. همه ما، بانک‌ها و سیاست خارجی باید کمک کنیم تا قیمت ارز به قیمت منطقی قابل قبولی برگردد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.