راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی واتسون در خدمت سرویس‌های شرکت‌های بزرگ

شرکت آی‌بی‌ام (IBM) از سالیان گذشته فناوری هوش مصنوعی واتسون خود را در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار داده است. اما شرط بهره‌مندی از این فناوری، آن بوده که تنها در محاسبات ابری مورد استفاده قرار بگیرد. اکنون آی‌بی‌ام قصد دارد تا استفاده‌های مشارکتی از فناوری هوش مصنوعی واتسون را افزایش داده و آن را در دیگر سرویس‌ها نیز مورد استفاده قرار دهد.

به گفته آی‌‌بی‌ام، این کمپانی به کسب‌و‌کارها اجازه خواهد داد تا از برخی نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی واتسون بهره‌مند شده و بر اطلاعات پایه‌ای که در مراکز داده‌های رقیب مانند مایکروسافت و خدمات مبتنی بر وب آمازون ذخیره شده، دسترسی داشته باشند. مشتریان همچنان قادر خواهند بود تا از هوش مصنوعی واتسون برای تحلیل داده‌های ذخیره شده در مراکز داده‌ی خود استفاده کنند.

راب توماس (Rob Thomas)، مدیر بخش اطلاعات و هوش مصنوعی آی‌بی‌ام در این باره می‌گوید:

این مسئله باعث به وجود آمدن سطحی از باز بودن و آزادی اطلاعات می‌شود که تا پیش از این امکان‌پذیر نبود.

این حرکت باعث یک ساختارشکنی در آی‌بی‌ام نیز خواهد شد؛ چرا که پیش از این همه‌ی فعالیت‌های این شرکت به استفاده باز از رایانش و محاسبات ابری و فناوری هوش مصنوعی واتسون محدود می‌شد. برای مثال در سال 2016 مارتین شروتر (Martin Schroeter)، معاون ارشد مالی وقت آی‌بی‌ام و معاون ارشد بازارهای جهانی حال حاضر این شرکت چنین گفته بود: «هوش مصنوعی واتسون بر روی فضای ابری ما در حال اجراست و فناوری ما نیز بر روی فضای ابری آی‌بی‌ام اجرا خواهد شد.»

اکنون آی‌‌بی‌ام برای فراهم نمودن زمینه‌ی استفاده‌های بیشتر از هوش مصنوعی واتسون، در حال ایجاد تغییراتی در استراتژی‌های خود است.

فضای ابری عمومی آی‌بی‌ام، پشت سر سرویس وب آمازون (AWS) و ایزور (Azure) مایکروسافت، در رده سوم بهترین فضاهای ابری جهان از لحاظ سهام بازار قرار دارد و از آن‌جایی‌که آی‌بی‌ام از این جایگاه رضایت چندانی ندارد، ناچار به اعمال این تغییرات شده است. دن کرش (Dan Kirsch)، مدیر اجرایی شرکت هارویتز اند اسوشیتز (Hurwitz & Associates) از سرویس جدید آی‌بی‌ام به صورت «واقعا قابل توجه» یاد می‌کند. چرا که در حال حاضر اغلب شرکت‌ها به صورت فزاینده‌ای به دنبال فناوری‌هایی هستند که به یک تامین‌کننده‌ی خاص وابسته نباشند.

کرش در این باره می‌گوید: «اگر قصد دارید مشتریان خود را به استفاده از نرم‌افزارهای خود، با قابلیت‌های مشخص شده توسط شما و سازگاری با آنچه که خودتان تعیین کرده‌اید محدود کنید، آن‌ها با شما احساس نزدیکی نخواهند کرد!»

نیک پیشنس (Nick Patience)، بنیان‌گذار و معاون پژوهشی در 451 پژوهش مختلف، معتقد است که «حرکت آی‌بی‌ام، تایید می‌کند که این کمپانی، یک دنیای ابری هیبریدی است.»

پیشنس در ادامه شرح می‌دهد که شرکت‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت که از یارانش ابری استفاده می‌کنند ناچار به حرکت به سمت هوش مصنوعی هستند. چرا که در چنین سیستم‌هایی، استفاده از فناوری‌هایی مانند یادگیری عمیق برای پردازش مقدار عظیمی از داده‌ که بر روی سرویس‌های ابری به وجود می‌آیند، بسیار ضروری است. به نظر وی این مسئله که آی‌بی‌ام استفاده از واتسون را در دسترس شرکت‌های رقیب قرار داده، می‌تواند یک نشانه باشد.

به گفته‌ی وی این حرکت نشان می‌دهد که

آی‌بی‌ام به پیشتازی شرکت‌های بزرگی مانند ای‌دابلیو‌اس، مایکروسافت و گوگل در زمینه یادگیری ماشین اقرار می‌کند.

کیرش نیز در ادامه به توضیح این مسئله می‌پردازد که حرکت به سمت باز و آزاد بودن بیشتر، باعث می‌شود تا شرکت آی‌بی‌ام در جذب مشتریانی که نگران محدود شدن به یک شرکت خدمات ابری برای پروژه‌های هوش مصنوعی خود هستند، موفق‌تر عمل کند. در این روش، مشتریان در انتخاب و اتخاذ سرویس نسبتا آزادتر خواهند بود.

آی‌بی‌ام به تازگی از سرویس جدیدی با عنوان فضای ابری خصوصی برای داده‌ها (یا همان ICP for Data) رونمایی کرد. این سرویس براساس نرم‌افزار محبوب و متن-باز کوبرنتز (Kubernetes) که توسط گوگل و به عنوان روشی برای مدیریت زیرساخت‌های مراکز داده طراحی و توسعه داده شده ، ایجاد شده است. این نرم‌افزار رایگان در میان توسعه‌ دهندگان بسیار محبوب‌ است؛ چرا که به دلیل ماهیت متن-باز بودن این پلتفرم، توسعه دهندگان می‌توانند آن را به کار گرفته و به ایجاد اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر که از چندین پایگاه داده و سرویس استفاده می‌کنند، بپردازند. در این صورت شرکت‌ها مجبور به محدود شدن در قالب خدمات یک شرکت ارائه‌دهنده فضای ابری نخواهند بود.

با استفاده از این فناوری جدید، مشتریان آی‌بی‌ام قادر خواهند بود تا از هوش مصنوعی واتسون برای مقاصدی همچون ایجاد مدل‌های یادگیری ماشین و ساختن چت‌بات‌های دیجیتالی استفاده کنند.

توماس اطلاع داده که در حال حاضر آی‌بی‌ام هزینه‌ای را برای این سرویس جدید خود اعلام نکرده و احتمالا مقدار هزینه آن براساس نیازهای هر مشتری متفاوت خواهد بود. علاوه بر این با توجه به صحبت‌های توماس، گستردگی سرویس جدید به همینجا ختم نمی‌شود. در حال حاضر فناوری جدید آی‌بی‌ام با ارائه دهندگان فضای ابری در آمریکای شمالی (از جمله سرویس وب آمازون) سازگار است. اما این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک، غول‌های آسیایی ارائه دهنده فضای ابری، از جمله علی‌بابا (Alibaba) نیز به جمع شرکت‌های سازگار با این فناوری بپیوندند.

با این حال توماس استدلال می‌کند که بهترین روش برای اجرای هوش مصنوعی واتسون، از طریق استفاده از سرویس محاسبات ابری خود شرکت آی‌بی‌ام است. مشتریانی که از این سرویس استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تا از میان سخت‌افزارها و تراشه‌های کامپیوتری مختلف که بیشترین سازگاری را با هوش مصنوعی واتسون دارند، گزینه دلخواه خود را انتخاب کنند. توماس در این باره می‌گوید:

به عقیده ما چنانچه هر یک از مشتریان به هر نحوی از محصولات ما استفاده کنند، در نهایت جذب فضای ابری آی‌بی‌ام خواهند شد و به بی‌همتا بودن ارائه‌دهنده‌ی آن اقرار خواهند کرد.

در حال حاضر اغلب شرکت‌ها نگران این هستند که در صورت استفاده از خدمات و نرم‌افزارهای حوزه فناوری اطلاعات، به زیرساخت ابری یک شرکت خاص محدود شده و در آن قفل شوند. پیشنس می‌گوید که آن‌ها در مراحل اولیه استفاده از هوش مصنوعی بوده و همچنان مایل به آپلود داده‌های شرکت خود بر روی سرویس‌های ابری مانند سرویس وب آمازون هستند. در شرایط فعلی هنگامی که بحث پروژه‌های یادگیری ماشین به میان می‌آید، منحصر و محدود شدن به یک ارائه‌دهنده نگرانی چندان بزرگی به شمار نمی‌رود. اما آی‌بی‌ام توانسته شرایط را به نحو احسن مدیریت کند.

همانطور که پیشنس می‌گوید «ممکن بود در آینده‌ی نزدیک شرکت‌های بسیاری با صدای بلند به عدم وجود و ارائه قابلیت‌های بیشتر توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده ابری اعتراض کنند. ما یکبار برای همیشه این مسئله را حل کردیم.» وی در ادامه می‌گوید: «چنین به نظر می‌رسد که آی‌بی‌ام با استفاده از این فناوری جدید خود، قصد ایجاد ابتکاراتی در حوزه یادگیری ماشین را داشته باشد. در طول سالیان گذشته هوش مصنوعی واتسون بخشی از شکوه و جلال گذشته‌ی خود را از دست داده است. آی‌بی‌ام در تلاش است تا این شکوه را بازگرداند.»

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.