راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک ملی می‌تواند لوکوموتیو قطار بانکی ایران باشد؟ / ملی شو، رویدادی برای نشان دادن حرکت بانک ملی بر لبه تکنولوژی

یکشنبه بعد از ظهر، پنجم اسفند ماه بانک ملی ایران قرار است رویدادی 4 روزه به نام ملی شو را استارت بزند که ظاهرا در شش ماه گذشته اقدامات زیادی را برای این رویداد انجام داده‌اند تا بتوانند با حضور جمعی از شخصیت‌های کشوری، از آخرین اقدامات و محصولات بانک ملی در این رویداد رونمایی کنند.

از مسعود خاتونی عضو هیات مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران در خصوص اهمیت این رویداد و برنامه‌هایشان برای آن پرسیدم؛ وی با تاکید بر اینکه محتوای این رویداد تا جای ممکن یک سورپرایز خواهد بود، گفت: «ولی بدانید که 8 محصول جدید و 3 پروژه مهم در این رویداد رونمایی خواهیم کرد که تقریبا همه آنها در نوع خودشان یا اولین بار هستند که در کشور توسط شبکه بانکی عملیاتی می‌شوند یا اینکه اگر تا پیش از این هم نمونه‌هایی داشته‌اند، امروز شما به طور گسترده، عملیاتی و فراگیر ردی از آنها نمی‌بینید در صورتی که ما برای اولین بار پروژه‌هایی را به طور فراگیر عملیاتی کرده‌ایم که در این رویداد رونمایی خواهیم کرد.»

بانک ملی ایران در چند سال اخیر نشان داده است که با وجود بزرگ بودن و سنتی بودنش، در لایه فناوری اطلاعات تغییرات و حرکت‌های چابکی برای ارائه سرویس‌های فراگیر را در صف اول بانک‌های کشور ارائه داده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت بانکداری، به خاطر چالش‌ها و محدودیت‌های حاکمیتی و قانونی نمی‌توان از بانک‌های کوچک توقع داشت در خط اول این خط‌شکنی‌های نوآوری باشند و باید یک بانک بزرگ که تاب و توان این پیشرو بودن را دارد، در این مسیر گام بردارد و دیگر بانک‌ها پشت سر آن قدم برداند. خاتونی در این خصوص می‌گوید: «در خصوص این محصولات جدید واقعا هدف ما این است که نظام بانکی را جلو ببریم و جدایی از اینکه اولین هستیم یا نه، هدفمان از قدم گذاشتن در این مسیر، این است که با نظام بانکی در این مسیر تحول همراه باشیم. شاید یکی از این آخرین حرکت‌ها موضوع سرویس کارت به کارت بود که به خوبی در تمام لایه‌های مردم حس شد و دیدیم که چطور راه برای باقی بانک‎ها باز شد و الان می‎بینیم که چه فرصت‌های کسب‌وکاری ایجاد شده و چه سهولتی برای مردم ایجاد شده است و مسلما منکر چالش‌هایی هم که به وجود آورده است نمی‌شویم چون اگر بخواهیم چالش نداشته باشیم آن وقت بهترین کار نشستن و هیچ کاری نکردن است.»

یکی دیگر از آخرین محصولات بانک ملی با این رویکرد، محصول BTM از شرکت داده ورزی سداد از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی است که در جشنواره دکتر نوربخش و شب تحول دیجیتال، جایزه گرفت؛ حمیدرضا مختاریان مدیرعامل شرکت داده ورزی سداد در خصوص این محصول می‌گوید: «با توسعه و فراگیر شدن این راهکار در یک سال آینده در تمام پایانه‌های بانکی بانک ملی، مشتریان تعریف جدیدی از دریافت سرویس‌های بانکی خواهند داشت و دیگر بانک‌ها برای حفظ مشتریان فعلی خودشان، راهی جز قدم گذاشتن در این مسیری که بانک ملی آن را آغاز کرده است ندارند.»

در کنار این‌ها، بانک ملی ایران یکی از پنج مجموعه‌ای است که در حال حاضر در کنسرسیوم ققنوس حضور دارد که به نظر می‌رسد در بین کارهای انجام شده در حوزه بلاکچین و ارزرمز، از دیگر پروژه‌های جاری در کشور در این حوزه جدی‌تر به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد بانک ملی دیگر آن بانک گرد و غبار گرفته چند سال پیش که فقط نان اعتبارش را می‌خورد نیست و ظاهرا تلاش دارد مانند لوکوموتیوی، خط‌شکن نظام بانکی ایران باشد و این قطار را به دنبال خودش بکشد. البته نباید نادیده گرفت که بانک ملی در این مسیر، رقبای قدرتمندی همچون بانک ملت را نیز در پیش رو دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید که بانک ملی ایران در رویداد ملی شو، چطور می‌خواهد حرکتش بر لبه تکنولوژی را به رخ نظام بانکی بکشد و اینکه در یک سال آینده مردم به شکل فراگیر چقدر تاثیر ادعاهای بانک ملی در خصوص نوآوری‌های مبتنی بر فناوری را در زندگی روزمره‌شان حس خواهند کرد.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر بانک ملی ایران به عنوان پیشرو در بانکداری، چه حرکت پسندیده ای که بر لبه تکنولوژی با لوکوموتیوی شتابان در حال حرکت است. امید است در مسیر پیشرو با جوانگرایی بی محابا و شروع پروژه هایی که حدود و ظهور آنها چندان روشن نیست با همان لوکوموتیو در پرتگاه خاوری ها سقوط نکند. و من اله توفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.