راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی بانک انصار تشریح کرد: طرح تحول بانک انصار و دلایل کسب عنوان اول در بهره‌وری بانک‌ها

همایش اختتامیه انتخاب شرکت‌های برتر ایران برگزار شد و بانک انصار بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان، توانست در بین 500 شرکت برتر ایران، عنوان سیزدهمین شرکت برتر و بهره‌ورترین بانک کشور را به دست آورد.

اداره کل روابط عمومی و تبلیغات بانک انصار، به بهانه موفقیت‌های اخیر این بانک، گفت‌وگویی با صدرالله چمک، معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی انجام داده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

 

بر اساس چه راهبرد و سیاست‌هایی، بانک انصار موفق به کسب رتبه اول بهره‌وری در دسته بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور شده است؟

در آیین رتبه‌بندی بیست‌و‌یکمین دوره انتخاب شرکت‌های برتر ایران IMI 100 در سال 1397 که همه ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود، بانک انصار بر اساس شاخص‌های کمی و بر پایه استانداردهای بین‌المللی، حایز رتبه اول بهره‌وری کل عوامل در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور شده است.

این دستاورد ماحصل اجرای دو دوره برنامه تحولی در بانک بوده که از سال 1392 آغاز و تاکنون اجرا شده است که در نوع خود یک دستاورد بسیار امیدوارکننده است. این موفقیت و ده‌ها دستاورد دیگر محصول مدیریت یکپارچه و پیاده‌سازی راهبردهای بانک انصار در توسعه و بهینه‌سازی کسب‌وکار بانک است؛ به‌طوری ‌که با اجرای برنامه‌های تحول سازمانی در بانک، تغییرات بسیار گسترده‌ای در زیرساخت‌ها، فرآیندها و مدل‌های کسب‌وکاری ایجاد شده است.

در سال 1397 این بانک توانسته است رتبه 13 را در بین 100 شرکت برتر کسب کند. همچنین، با توجه به برنامه‌های در دست اجرا و مطابق با راهبردهای مصوب، کسب رتبه 10 در بین 100 شرکت برتر در سال 1398 هدف‌گذاری شده و در دستور کار این بانک قرارگرفته است.

 

اجرای طرح تحول بانک چه نقشی در کسب این موفقیت‌ها داشته است؟

بانک انصار برای کسب این افتخار، طی یک برنامه بلندمدت 5 ساله بیش از 370 پروژه بهبود و اقدام اصلاحی بر روی فرآیندهای کسب‌وکار خود پیاده کرده که در نهایت منجر به اجرای پروژه BPR بر روی فرآیندهای کلیدی بانک شده است.

همچنین بیش از 1800 پروژه بهبود بهره‌وری طی مدت 5 سال در سطح صف و ستاد به مرحله اجرا گذاشته شده است که مجموع این اقدامات در نهایت موجب بهبود کیفیت سبد درآمدی، کنترل و مدیریت هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، حفظ قدرت سودآوری و بهبود بازده دارایی‌ها، بازده درآمد و بازده حقوق صاحبان سرمایه شده است.

 

عوامل تأثیرگذار در طرح تحول بانک را توضیح دهید

در طرح‌ریزی طرح تحول در بانک، شاخص‌های CAMELS به‌عنوان مبنای اهداف عملیاتی در نظر گرفته شده‌اند. همچنین استراتژی‌های توسعه کسب‌وکار بر پایه دو عامل توسعه کمی از طریق استقرار مدل‌های کسب‌وکاری جدید و توسعه کیفی از طریق بهینه‌سازی مدل‌های کسب‌وکاری موجود پیاده‌سازی شده است.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در طرح تحول بانک، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پروژه (EPM) بوده که کلیه فعالیت‌های برنامه‌ای و پروژه‌های در دست اجرا در واحدهای صف و ستاد در قالب فرآیند استانداردشده کنترل کرده و همچنین عملکرد کلیه واحدهای سازمانی بانک بر اساس نظام کارت امتیازی متوازن (BSC) مورد پایش مستمر قرار می‌گیرد.

در خصوص بهره‌وری چه اقداماتی انجام داده‌اید که شایسته احراز رتبه اول در شبکه بانکی کشور باشید؟

امروزه یکی از چالش‌های اساسی شبکه بانکی کشور مسئله بهره‌وری کل عوامل است. از طرف دیگر با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری، این بانک مبادرت به تشکیل شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی کرده که در ذیل این شورا کمیته‌های متعددی تشکیل شده‌اند.

کمیته بهره‌وری به‌عنوان یکی از کمیته‌های فعال در بانک نقش به‌سزایی را در جهت فرهنگ‌سازی و مدیریت پروژه‌های بهره‌وری و کیفیت در بانک داشته و به‌صورت مستمر پروژه‌های بهبود بهره‌وری و کیفیت را تحت کنترل خود قرار داده و کلیه شاخص‌های اندازه‌گیری و پایش بهره‌وری را موردبازنگری قرار داده است.

یکی از اقدامات مؤثر در فرآیند بهبود کیفیت بهره‌وری در بانک، استانداردسازی فرآیندهای کلیدی بانک در قالب سیستم مدیریت کیفیت (ISO) بوده که به‌عنوان نمونه استانداردهای ایزو 100002، ایزو 9001، ایزو10015 و ایزو 27001 پیاده‌سازی و استانداردهای ایزو 10001، ایزو 10013، ایزو 34000، ایزو 31000 و… در دستور کار قرار دارد.

یکی از اقدامات اساسی این بانک استقرار نظام مدیریت ریسک و نظام مدیریت خطا بر روی فرآیندهای کلیدی بانک بوده و همچنین طرح کیفیت بر روی سبد سرویس محصول تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

 

مجموعه اقدامات بانک در فاز دوم طرح تحول 2 برای بهبود سیستم بهره‌وری و کیفیت چه بوده است؟

هم‌راستاسازی پروژه‌های بهبود بهره‌وری و کیفیت با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی و آموزش برای کارکنان صف و ستاد، آمایش سرزمینی شعب و کانال‌های بانکداری الکترونیک، برگزاری جشنواره‌های بهره‌وری، کیفیت، خلاقیت و نوآوری به‌صورت سالانه، اجرای پروژه‌های مطالعاتی و طرح‌های پژوهشی و همچنین استفاده از مشاوران خبره و تجربه‌های موفق در امر توسعه سیستم بهره‌وری و کیفیت از جمله اقداماتی بوده که در مرحله دوم طرح تحول بانک به آن توجه شده است.

 

برنامه‌های آینده بانک انصار را برای توسعه عملیات بانکی توضیح دهید.

مرحله سوم طرح تحول بانک در بازه سه‌ساله 1398 تا 1400 در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی معطوف به دو محور است. اولین محور، توسعه کسب‌وکارهای نوین از طریق مشارکت با فین‌تک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های بانکی است.

دومین محور، بهینه‌سازی کسب‌وکارهای موجود بر اساس ضوابط، مقررات و استانداردهای بانکی و بانک مرکزی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری دیجیتال، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت و کنترل عملیات بانکی و اصلاح ساختار سازمانی بانک بر پایه مدل‌های نوین کسب‌وکاری به‌عنوان موضوعات راهبردی در فاز 3 طرح تحول بانک در قالب 1650 پروژه در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.