پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دوبرابر شدن سرمایهگذاری جهانی در حوزه رگتک در سال ۲۰۱۸ و بررسی دلایل آن
سرمایهگذاری جهانی رگتک بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ پنج برابر شده است. باتوجه به افزایش نرخ رشد مرکب سالانه ۴۸/۵ درصدی از لحاظ سرمایههای سرمایهگذاریشده، این نرخ از ۹۲/۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۴۸۴/۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ رسید. نکته جالبی که در حوزه سرمایهگذاریهای رگتک وجود دارد این است که سرمایهگذاریها بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ دوبرابر شد و یکدفعه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۴/۵ میلیارد دلار رسید.
سرمایهگذاری در این حوزه در سال ۲۰۱۸ و به لطف ارائهدهنده راهکار تشخیص چهره سنستایم رشد بسیاری داشت و تنها طی سه معامله به بیش از ۲/۲ میلیارد دلار رسید. هرچند که جدای از سرمایههای جذبشده توسط سنستایم بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، با این حال تامین سرمایه رگتک در همین یک سال از ۱۴۶۷/۶ میلیون دلار به ۲۲۶۴/۵ میلیون دلار رسید و احتمالا بخشی از این رشد میزان سرمایهگذاری به خاطر یازده معامله صورتگرفته در سال گذشته بوده که در مجموع بالای ۵۰ میلیون دلار ارزش داشتند.
اگزیجر ارائهدهنده راهکارهای مدیریت ریسک و انطباق جرایم مالی در نیویورک است که توانست در سهماهه سوم سال ۲۰۱۸ ۸۰ میلیون دلار جذب سرمایه در سری A تامین سرمایه به دست آورد. این معامله، بزرگترین معامله انجامشده در سال بود و به اگزیجر در افزایش سرعت رشدش کمک بسیاری کرد.
استارتآپ دیگر در این حوزه چکر نام دارد که ارائهدهنده راهکار بررسی خودکار پیشزمینهها در سانفرانسیسکو است و توانست در سری C تامین سرمایه، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به دست آورد که به نوبه خود و جدای از تامین سرمایههای انجامشده توسط سنستایم، بزرگترین معامله انجامشده در سال ۲۰۱۸ به حساب میآید.
نکته جالب توجهی دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که بیش از ۶/۲ میلیارد دلار در راهکارهای رگتک سرمایهگذاری شده است که به طور خاص به مسائل مربوط به شناخت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) اختصاص دارد.
تجزیهوتحلیلی از سرمایهگذاریهای انجامشده در شرکتهای فعال در حوزه رگتک، باتوجه به راهکاری که برای بخشهای مختلف رگولاتوری ارائه میدهند، نشان میدهد که کدام قسمت قانونگذاری بیشترین مشکلات را میان موسسات مالی ایجاد کرده است و به همین خاطر توانست جذابیت بیشتری برای انجام سرمایهگذاری سرمایهگذاران باشد.
بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، زیر ۱۰ میلیارد دلار روی شرکتهای رگتک سرمایهگذاری شد و ۳۴/۵ درصد این سرمایهگذاریها روی شرکتهایی بود که راهکارهای مربوط به شناخت مشتری ارائه میدادند. حوزه مبارزه با پولشویی هم توانست ۲۸ درصد این سرمایهها را به خود اختصاص دهد. حوزه GDPR با جذب ۱۳/۱ درصد این سرمایهها در جایگاه سوم قرار گرفت و MiFID با جذب ۶/۴ درصد مجموع سرمایههای اختصاصیافته در حوزه رگتک، در جایگاه چهارم جای گرفت.
حوزههای شناخت مشتری و مبازه با پولشویی بیشترین نقش را در چشمانداز رگتک دارند آنهم به خاطر کاربردهای بین صنعتی و انتظارات بالای رگولاتوری است که از این حوزه وجود دارد.
چین هم در حوزه رگولاتوری دست به کار شده است و اولین اقدامات در این حوزه توسط بانک مردم چین (People Bank of China) صورت گرفت که توجه ویژهای به موضوع مبارزه با پولشویی نشان داده و اقداماتی در این راستا انجام داده است.
قانون GDPR هم که از اواخر ماه مه ۲۰۱۸ به تصویب رسید، از جمله قوانین سفت و سختی است که برای افرادی که از آن سرپیچی میکنند، جریمههای سنگینی در نظر گرفته است.
شرکت BigID ارائهدهنده راهکارهای حریم خصوصی و محافظت از داده است که توانست در تامین سرمایه سری A مبلغ ۱۴ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. در زمان تصویب قانون GDPR، میزان جذب سرمایه توسط این شرکت به ۳۰ میلیون دلار رسید.
حوزههای دیگر رگولاتوری مانند Basel III، PSD2، Solvency II و AIFMD هم از دیگر حوزههای مطرح هستند که توانستند در مجموع ۵/۴ درصد سرمایهگذاریها را به خود اختصاص دهند.
منبع: The fintech times