پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین: بسترهای مناسب و زیرساختهای لازم را برای فعالیت فینتکها و استارتآپها فراهم کردهایم
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، درباره وجود زیرساختهای فناوری بلاکچین در کشور و نظر دستگاههای ناظر بر فعالیتهای بانکی همچون بانک مرکزی درباره این فناوری، گفت: «نگاهی که نظام بانکی به بلاکچین دارد یک نگاه کنجکاوانه است. یعنی یک تکنولوژی در دنیا به نام بلاکچین آمده که بر اساس سیستمهای توزیعشده فعالیت میکند.»
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، فرهاد اینالوئی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، گفت: «اینکه در سیستم بانکی، بلاکچین چه کاربردی دارد، هنوز اظهارنظر درباره آن زود است چون در هیچ کجای دنیا هیچ سرویس بلاکچین تاکنون عملیاتی نشده است و فقط سیستم رمزارزها و بیتکوینها از آن استفاده میکند. بعد از اینکه بانکها از این حالت کنجکاوی بیرون آمدند احتمالا به سوی تحقیق و توسعه حرکت میکنند.»
اینالوئی ادامه داد: «در مرحله تحقیق و توسعه، بانکها از سرویسهای توزیعشده استفاده میکنند تا بتوانند آنها را سریعتر به مشتریان برسانند. در وهله اول این اجرای این مرحله در سیستم بانکی به دلیل هزینههای سنگین بسیار سخت خواهد بود.»
او یکی از راهکارهای کاهش هزینه در این سیستم را واگذاری برخی خدمات بلاکچین به استارتآپها و فینتکها دانست و گفت: «استارتآپها و فینتکها میتوانند در این زمینه خدماتی را تعریف کنند و اگر در سیستم بانکی قابلیت عملیاتی شدن را داشت در این سیستم پیادهسازی شود.»
او گفت: «استارتآپها برای اینکه بتوانند خدمات بلاکچین را ارائه دهند نیازمند زیرساخت است که این زیرساختها میبایست از سوی بانکها فراهم شود. در واقع بانکها بخشی از خدمات خود را در اختیار استارتآپ قرار میدهند تا بتوان از طریق آنها سرویسهای بلاکچین ارائه شود.»
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین ادامه داد: «آنچه که اخیرا تحت عنوان «آی زد بوم» رونمایی شد که در واقع هدیه بانک ایران زمین به نظام دیجیتال کشور است این امکان را فراهم کرده است که استارتآپها به زیرساختهای سرویس در بانک دسترسی داشته باشند. بعد از این دسترسی، میتوانند بر اساس دانش، ابتکارات و نوآوریهای که دارند خدمات بلاکچین را هم ارائه دهند.»
او ادامه داد: «باید منتظر ماند تا مراکز نوآوری و استارتآپها در این زمینه چه خواهند کرد. بانک ایران زمین زیرساخت اجرای این فناوری را آماده کرده و در اختیار استارتآپها قرار داده است تا با استفاده از دانش روز آنها، فناوریهای همچون بلاکچین توسعه پیدا کند.»
اینالوئی اظهار داشت: «یک اشتباهی که سیستم بانکی در این زمینه دارد این است که بعضی از مسائل و مواردی که تاکنون مغفول مانده را میخواهد بر اساس بلاکچین جبران کند. به عنوان مثال ما در کشور امکان امضا و گواهی دیجیتال در سیستم بانکی وجود ندارد. چیزی که امروز به ذهن بانکها رسیده، شاید این است که احراز هویت یا امضا دیجیتال را در بستر بلاکچین اجرا کنند در حالی که این موضوع راهکار عملیاتی بهتری دارد که هزینههای کمتری هم خواهد داشت.»
نظام کارمزدها، ناعادلانه است
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پاسخ به این سوال که راهکار برونرفت از چالش اصلی نظام پرداخت یعنی کارمزد، چیست؟ تاکید کرد: «قطعا یکی از مهمترین چالشهای نظام پرداخت کارمزدها است. کارمزدها هماکنون بسیار وضعیت ناعادلانهای دارد. کسی که از این سرویس استفاده میکند باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند. اما الان در نظام کارمزدها اینگونه نیست و هرجایی که نتوانستهاند کارمزد را از سرویس گیرنده دریافت کنند پرداخت کارمزد را به نظام بانکی واگذار کردهاند که هزینه هنگفتی معادل 10 هزار میلیارد تومان در سال است.»
او ادامه داد: «زیان این مساله به مشتریان بانکها برخورد میکند و باعث میشود نرخ تمامشده پول در بانکها بالاتر برود و تسهیلات گرانتری در اختیار مشتریان قرار بگیرد. کارمزد باید از گیرنده سرویس اخذ شود و این شرایط ناعادلانه به پایان برسد.»
فینتکها نیازهای مشتری را بهتر میشناسند
فینتکها و استارتآپ تا چه میزان میتوانند اکوسیستم بانکی را تغییر دهند؟ فرهاد اینالوئی در پاسخ به این سوال گفت: «در اکوسیستم بانکداری دیجیتال غیر از بانک و مشتری هم با فینتک و تکنولوژی روبرو هستیم. چون فینتکها به مشتریان نزدیکتر هستند میتوانند نیازهای آنان را بهتر بشناسند. از آن سمت بانکها امکان توسعه محصولات را به سرعت ندارند بنابراین فینتکها میتوانند حلقههای واسطهای خوبی باشند.»
او ادامه داد: «مشکلی که در این راه وجود دارد این است که درست است که فینتک با مشتری ارتباط نزدیکتری دارد اما خدمات و سیستمهای بانکی را بهخوبی نمیشناسد بنابراین تمام تمرکز فینتکها بر روی سیستم پرداخت است در حالی که خدمات بانکی تنها پرداخت نیست و این موضوع جزئی از خدمات بانکها است. بانکها خدمات متونع بسیاری دارند که فینتکها، به حوزه آنها کم یا اصلا ورود نکردهاند.»
اینالوئی تصریح کرد: «با آشنایی فینتکها به سیستمهای بانکی و خدمات متنوع بانکها، خدمات مورد نیاز بانکداری به مشتریان از جمله تسهیلات آسان با سرعت و روند مطلوبتری ارائه میشود. البته بانکها هنوز سیستمهای مناسبی را برای ارائه به فین تکها آماده نکردهاند.»
او در پایان درباره وضعیت تراکنشهای بانک ایران زمین گفت: «حدود 97 درصد تراکنشهای بانک ایران زمین در خارج از شعبه انجام میشود و اگر سیستم احراز هویت دیجیتال عملیاتی شود تمامی تراکنشهای این بانک در خارج از شعبه انجام خواهد شد.»