راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارک توسعه اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر ارتباطات در مشهد افتتاح شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسمی دستور بهره‌برداری از اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال را در مشهد صادر کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح این پارک گفت: «سالیان سال اقتصاد مبتنی بر نفت و منابع طبیعی هزینه شد تا زیرساخت‌های خدماتی و حمل‌ونقلی به مردم ارائه شود. اما خدمات مناسب و در خور شان مردم ما ارایه نشد؛ آن هم به دلیل اینکه مدیریت خدمات مبتنی بر مدیریت دولتی بود.»

او افزود: «اما یک مدل کسب‌وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات، بدون هیچ خودرویی توانست زندگی مردم را تسهیل کند هزینه‌ها را کم کند، درآمدزایی و ایجاد اشتغال کند و این قدرت فناوری اطلاعات است. این بخش از اقتصاد که به نام «اقتصاد دیجیتال» شناخته می‌شود در دنیا درحال‌توسعه است.»

آذری جهرمی با طرح این سوال که لازمه توسعه فناوری چیست؟ گفت: «اولین گام وجود زیرساخت‌هاست که بخشی از آن باید توسط دولت به واسطه تسهیل سرمایه‌گذاری و بخش دیگر هم توسط بخش خصوصی انجام شود. از سال ۹۲ تاکنون مجموعا بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شده است. به‌طوری‌که امروز تمام شهرهای کشور به اینترنت نسل ۳ و ۴ متصل شده‌اند.»

او در بخشی از حرف‌هایش درباره نقش جوانان در این توسعه فناوری گفت: «ما امروز از ۴۵۰ اپلیکیشن در سال ۹۲ به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در پلتفرم‌های توزیع محصول رسیده‌ایم که بسیاری از آنها نام‌دار هستند و برخی از آنها در همین استان حضور دارند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه ما در مجموعه وزارت ارتباطات برای حمایت از بخش خصوصی به لحاظ اعتباری دچار تنگناهای جدی هستیم گفت: «وزارت ارتباطات در قانون بودجه می‌بایست ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. ما در سال ۹۷ تا به امروز ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این درآمد را به خزانه واریز کردیم که تنها هزار میلیارد تومان از آن به وزارت ارتباطات بازگشته است.»

او بر بخشی از حرف‌هایش گفت: «تصمیم گرفتیم فضاهای مازاد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را شناسایی، تجهیز و در اختیار جوانان قرار دهیم.»

آذری جهرمی ادامه داد: «جوانان همواره از ما درخواست رفع موانع، کاهش قوانین دست و پاگیر و در اختیار داشتن محیطی برای شروع کار دارند. ما بر این اساس «لایحه نوآفرین» را به دولت ارسال کردیم، هر چند هنوز این لایحه به دلیل مخالفت برخی دستگاه‌ها به تصویب نرسیده ولی ما متوقف نماندیم و تصمیم گرفتیم دو گام در این مسیر برداریم.»

او افزود: «گام نخست شناسایی فضاهایی است که می‌توانیم در اختیار جوانان قرار دهیم. گام دوم استفاده از قوانین جاری کشور است برای اینکه بتوانیم برخی از موانع را رفع کنیم. بر همین اساس به شورای عالی عطف و وزارت علوم درخواست دادیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارک‌های علمی و فناوری استفاده کنیم و شرکت‌هایی که در این پارک‌ها مستقر می‌شوند از قوانین ویژه‌ای از قبیل بیمه و مالیات برخوردار شوند و این مجوز را از شورای عالی عطف و وزارت علوم اخذ کردیم.»

آذری جهرمی ادامه داد: «اولین جایی که بعد از کسب موافقت‌ها شروع به کار کردیم استان خراسان بود که البته آسان هم نبود.»

او افزود: «برای اینکه این پروژه در این استان اجرایی شود حتی مجبور به عزل دو مدیر شدم. همه باید بدانیم، این اموال دولت که در اختیار ما است متعلق به مردم است و ما باید آنها را برای توسعه اشتغال در اختیار مردم بگذاریم.»

آذری جهرمی ادامه داد: «گفته بودم که اگر مدیری در راه‌اندازی این پروژه مقاومت کند با آن برخورد می‌کنم. بر این اساس مجبور شدم مدیران سنتی و با نگاه فئودالی در حوزه مدیریتی را کنار بگذارم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «امروز در خراسان رضوی اولین پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال به بهره‌برداری رسید که از ظرفیت استقرار ۱۲۰ شرکت برخوردار است. همزمان در تهران هم پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال با ظرفیت استقرار ۱۵۰ شرکت در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع در فضای مناسب در منطقه ۲۲ احداث شده است.»

او افزود: «در این پارک‌ها تنها ساختمان به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود. این شرکت‌ها از قوانین ویژه، مطابق با پارک‌های فناوری برخوردار می‌شوند. در این پارک‌ها صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم مستقر می‌شود. همچنین برخی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات برای سرمایه‌گذاری به این سمت هدایت خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.