راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شبکه ققنوس؛ پلتفرمی برای توکنایز کردن انواع دارایی‌ها

کنسرسیوم ققنوس که همزمان با هشتمین همایش الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد، رسماً عملیات خود را آغاز کرده و اولین توکن خود را با پشتوانه طلا عرضه کرد. این کنسرسیوم با بهره‌گیری از مزایای فناوری زنجیره‌بلوک و دفاتر کل توزیع‌شده، فرآیند الزامات قانونی بانک‌ها را مبنی بر شناسایی و احراز نهایی مشتری تسهیل کرده است.

شبکه ققنوس پلتفرمی جهت توکنایزه کردن انواع دارایی‌ها است. به طور مثال ملکی را تصور کنید که خریدن آن توسط افراد معدودی در جامعه ممکن بود و تا پیدا شدن مشتری که توانایی خرید آن را داشته باشد، آن ملک برای دارنده نیز ارزش نقدپذیری نداشت و به عبارتی به عنوان دارایی راکد محسوب می‌شد؛ بدین ترتیب اگر 100 نفر به طور همزمان تصمیم به خرید این ملک بگیرند، احتمالاً پول کافی برای خرید آن ملک را خواهند داشت.

راه‌حلی که شبکه ققنوس ارائه می‌کند این است که ملک مورد نظر پس از تبدیل به واحدهای کوچک‌تر به اسم توکن عرضه می‌شود و تمام افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند با خرید توکن‌ها صاحب ملک شوند.

ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس درباره این شبکه گفته است: «در این شبکه توکن اولیه با پشتوانه طلا صادر می‌شود و ما به دنبال توکنایز کردن املاک و اموال مازاد بانک‌ها، سازمان‌ها و سایر کاربردهای مبتنی بر زنجیره‌بلوک هستیم.»

شبکه ققنوس با حضور شش میزبان اولیه فعالیت خود را آغاز کرده است. مؤسسان ققنوس عبارتند از شرکت‌های گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، داده‌ورزی سداد، گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا که با سرمایه‌گذاری در فناوری بلاکچین و ایجاد شبکه ققنوس، شرایط به‌کارگیری مشترک این فناوری را فراهم کرده‌اند.

اجزای شبکه ققنوس

این شبکه هم‌اکنون شامل موارد کاربرد، پیمان، ابزارها و آکادمی ققنوس، اخبار ققنوس و فرصت همکاری است. برخی از موارد کاربرد که در بستر ققنوس در حال پیاده‌سازی است شناسایی مشتری، مدیریت وفاداری مشتریان، پیش‌فروش سکه طلا، جمع سپاری امن، توزیع وثایق بانکی و فروش املاک است.

 

مفهوم پیمان در شبکه ققنوس

دارایی پایه شبکه ققنوس، پیمان است. هر پیمان دارای پشتوانه 30 سوت طلای 24 عیار خواهد بود. شبکه ققنوس یک پلتفرم چند ارزی (Multi-Currency) یا چند توکنی (Multi Token) یا چند دارایی (Multi Asset) است که امکان ساختن انواع توکن‌های رمزینه بر روی آن مقدور است. واحد خرد پیمان، پیناتس (Peanuts) نام دارد و مقدار آن 10 به توان منفی7 یک پیمان خواهد بود، هزینه هر تراکنش معمول در شبکه ققنوس در حدود 200 پیناتس است.

به گفته محمدجواد صمدی، مدیر فنی ققنوس، نام ارزهای رمز‌نگاری‌شده ققنوس، پیمان است و این ارزهای رمزنگاری‌شده با میزبانی بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان صادر می‌شود. بر این اساس این بانک‌ها یک میلیارد پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌کنند. در این میان ۲۰۰ میلیون پیمان برای میزبانان جدید صادر می‌شود و ۱۵۰ میلیون پیمان برای مردم عادی که طلای خود را به بانک ببرند و پیمان بگیرند. از سوی دیگر هم ۶۰۰ میلیون پیمان به صورت ماهانه با توجه به نیاز بازار صادر می‌شود.

 

ابزارهای ققنوس

ابزارهایی که در ققنوس وجود دارد شامل آزمایشگاه، داشبورد شبکه، کیف پول، صرافی، مخزن کدها و داکر ققنوس است.

آزمایشگاه ققنوس یک ابزار متصل به شبکه تست ققنوس است که امکان آزمودن ایده‌های مختلف قبل از توسعه نرم‌افزار را فراهم می‌کند. در این ابزار امکان آزمودن کلیه سرویس‌های ارائه‌شده توسط APIهای واسط سرویس فراهم شده است.

در داشبورد ققنوس، امکان پایش شبکه، مشاهده وضعیت میزبان‌ها و جزئیات یک تراکنش یا دفتر کل وجود خواهد داشت.

هر یک از میزبان‌های ققنوس می‌توانند بر اساس نیاز مشتریان خود اقدام به ارائه ابزار کیف پول کنند و در این مقوله محدودیت خاصی وجود ندارد. شرکت ققنوس به منظور ارائه یک ایده کلی از امکانات یک کیف پول، اقدام به ارائه یک ابزار استاندارد کرده است. نسخه‌های کیف پول ققنوس را می‌توان از طریق نرم‌افزارهای اندروید، آی‌اواس، ویندوز، لینوکس و مک دریافت کرد.

 

ارسال توکن در ققنوس با کیف پول

در شبکه ققنوس، کاربر می‌تواند با استفاده از کیف پول دیجیتالی ققنوس که برای اغلب دستگاه‌ها با سیستم‌ عامل‌های مختلف عرضه شده اقدام به ارسال توکن کند. پس از آن سرویس‌های داخلی با استفاده از سرویس پل، تراکنش مورد نظر را ارسال می‌کنند. سرور پل اطلاعات مربوط به تراکنش را به سرویس انطباق می‌فرستد. سرور انطباق با شناسایی آدرس ققنوسی، شناسه حساب دریافت‌کننده را تعیین می‌کند. سپس با سرویس‌های داخلی خود تماس می‌گیرد تا اطلاعات مربوط به مشتری ارسال کننده را برای ارائه به سیستم‌های انطباق پذیرنده توکن دریافت کند. اگر نتیجه موفقیت‌آمیز باشد، سرور پل یک تراکنش ایجاد، آن را امضا می‌کند و به شبکه ققنوس می‌فرستد. هنگامی که تراکنش در شبکه تأیید شد، سرور پل نتیجه را به سرویس‌های کاربر منتقل می‌کند و پس از آن حساب مشتری به‌روز می‌شود.

دریافت توکن در ققنوس

فرستنده برای ارسال توکن شناسه حساب ققنوسی کاربر موردنظر خود را از طریق سرویس آدرس‌دهی جستجو می‌کند سپس با اطلاعات درخواستی با سرور انطباق‌پذیرنده تماس می‌گیرد و سرور انطباق با سه سرویس به آن پاسخ می‌دهد.

صرافی، مخزن کدها و داکر ققنوس

صرافی رمزارز توزیع‌شده فضایی است برای تبادل انواع دارایی‌ها که به صورت غیرمتمرکز بر روی شبکه ققنوس قرار دارد و هر یک از کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در آن با یکدیگر و یا با میزبان‌ها تبادل کنند.

تمامی کد منبع پروژه‌های ققنوس به صورت کد منبع باز در مخزن کد ققنوس قرار داده شده است و می‌توان به آن دسترسی داشت. برای ملحق شدن به پروژه ققنوس می‌توان از مخزن داکر ققنوس تصاویر آن را گرفته و به عنوان یک میزبان جدید به شبکه ملحق شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.