راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازتاب راه‌اندازی کانال مبادله مالی با ایران در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری رویترز و شماری از رسانه‌های خارجی گزارش راه‌اندازی رسمی سازوکار مبادله مالی با ایران را بازتاب دادند. رویترز به نقل از شبکه «ان دی آر» گزارش داد سازوکار مالی ویژه اروپا (SPV) تحت عنوان «ابزار پشتیبان از مبادلات تجاری (INSTEX)» راه‌اندازی شد.

 

بازتاب راه‌اندازی کانال مبادله مالی با ایران در رسانه‌های خارجی

به گزارش ایرنا، رویترز در گزارش خود در این زمینه آورده است: «اتحادیه اروپا این سازوکار را آماده کرده است و هدف از آن حفظ منافع اقتصادی ایران تحت توافق هسته‌ای است.»

این گزارش می‌افزاید: «اتحادیه اروپا تلاش کرده است به رغم تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا درباره خروج از توافق هسته‌ای، حسن نیت خود را به ایران نشان دهد.»

این نهاد مالی در مرحله اول بر غذا، دارو و کمک‌های انسانی متمرکز خواهد بود و از آن در معاملات نفتی که ممکن است در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرند، استفاده نخواهد شد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده است، نوشت: «این‌یک پیام سیاسی مهم به ایران است که نشان می‌دهد ما مصمم به حفظ توافق جامع اقدام مشترک هستیم. همچنین این پیام را به آمریکا انتقال می‌دهد که ما با وجود تحریم‌های فرامرزی از منافع خود دفاع می‌کنیم.»

این رسانه انگلیسی افزود: «کشورهای اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن بیانیه مشترک خود درباره سیاست‌های منطقه‌ای تهران و برنامه موشکی این کشور و نیز ابراز تمایل برای حفظ توافق هسته‌ای هستند.»

رویترز افزود: «فرانسه و آلمان به طور مشترک مسئولیت SPV را برعهده‌گرفته‌اند. یک بانکدار آلمانی رئیس آن خواهد بود و فرانسه میزبانی این سازوکار را بر عهده خواهد داشت. فرانسه، بریتانیا و آلمان سهامدار آن خواهند بود و امیدوارند که کشورهای دیگر نیز به آن بپیوندند.»

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد: «اعلام آمادگی سه کشور برای راه‌اندازی این کانال مالی به دنبال بیانیه «ماجا کوسیانچیچ» سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا مطرح شد.»

او اعلام کرد که کار ایجاد کانال مالی ویژه به مرحله پایانی خود رسیده است. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز 28 ژانویه گفته بود این سازوکار هنوز ثبت‌نشده است.

اسپوتنیک نوشت: «با وجود اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از توافق دیگر طرف‌های توافق، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و اتحادیه اروپا و ایران تعهد خود را نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) نشان داده‌اند.»

تارنمای شبکه دویچه وله آلمان نیز در ذیل گزارشی با عنوان «اینستکس»، اروپا کانال مبادلات مالی با ایران را راه‌اندازی کرد؛ نوشت: «یک رسانه آلمانی گزارش داد که آلمان، فرانسه و انگلیس کانال مالی با ایران موسوم به اینستکس را راه‌اندازی کرده‌اند تا به ادامه تجارت و دور زدن تحریم آمریکا کمک کند. سؤال اینجاست که واکنش واشنگتن چه خواهد بود؟»

دویچه وله نوشت: «تعدادی از کشورهای اروپا کانال مالی با ایران را ثبت کرده‌اند تا با وجود تحریم آمریکا تجارت با این کشور تسهیل شود. وزیر امور خارجه بلژیک گفته که اروپا فاقد نگرانی‌های آمریکا درباره ایران است اما در نهایت این شرکت‌ها خواهند بود که درباره همکاری با ایران تصمیم‌گیری می‌کنند.»

این گزارش خاطرنشان کرد: «دولت آمریکا به اتحادیه اروپا درباره تلاش برای دور زدن تحریم‌ها هشدار داده است. طرف‌های دیگر امضاکننده توافق می‌گویند ایران تعهدات خود را نقض نکرده و باید امکان برقراری روابط تجاری را داشته باشد.»

دویچه وله نوشت: «جزییات بیشتری از اینستکس در ساعات پایانی روز پنجشنبه در نشست اتحادیه اروپا در بوداپست فاش خواهد شد.»

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: «اتحادیه اروپا به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا اینستکس را ایجاد کرد. کشورهای پرقدرت اتحادیه اروپا شامل آلمان و فرانسه و انگلیس تلاش می‌کند توافق هسته‌ای تاریخی ایران را با پیشنهاد به شرکت‌های اروپایی برای استفاده از کانال مالی جایگزین زنده نگه‌دارند.»

آناتولی نوشت: «با وجود تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، سه کشور اروپایی تاکید دارند که این توافق را مؤثر می‌دانند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.