راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیرحسین داودیان: در سال آینده با 4 مدل کسب‌وکار در صنعت پرداخت روبه‌رو هستیم

امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد و محمدباقر منهاج، استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر، در جریان همایش بانکداری الکترونیک به ارائه سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، امیرحسین داودیان در ارائه خود با عنوان «روندهای صنعت پرداخت در سال 1398»، درباره وضعیت صنعت پرداخت در سال ۱۳۹۸ گفت: «در سال آینده با چهار مدل مواجه هستیم. مدل اول مدل حجم‌جوها هستند که در صنعت پرداخت فعالیت می‌کنند و با حجم بزرگی از نقل و انتقالات روبرو هستند.»

او در ادامه گفت: «مدل دیگر مدل تجربه‌آورها هستند که سعی دارند تجربه مشتری در پروسه خرید تغییر بدهند. مدل سوم، مدل امکانات متنوع آخرین مدلی است که انتظار می‌رود سال آینده شاهد اجرای آن باشیم. این مدل سرویس‌های زیادی را به مشتریان ارائه می‌کنند.»

او ادامه داد: «مدل سیستم Lock-in آخرین مدل است. در این مدل امنیت و دسترسی به اطلاعات از مهم‌ترین اهداف آن است.»

داودیان گفت: «یکی از دلایلی که نظام‌پرداخت از نظام بانکی جلوتر رفته این است که مثلا با یک اپلیکیشن موبایلی می‌توانید از خدمات متنوعی استفاده کنید.»

همچنین او اعلام کرد در صنعت پرداخت شناسایی رفتار خرید مشتریان باعث می‌شود تجربیات ارزشمندی را ایجاد کنند و یک رفتارشناسی مناسبی را شکل دهند.

 

محسابات شناختی در حوزه بانکداری الکترونیک

از سویی، استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر نیز در ارائه خود در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در خصوص محاسبات شناختی در سیستم بانکی گفت: «اصل قضیه در دنیای بانکداری تامین سرمایه است.»

محمدباقر منهاج درباره شخصی‌سازی تسهیلات برای مشتریان گفت: «یادگیری ماشین می‌تواند خدمات بانکی را برای مشتریان شخصی‌سازی کند. در دنیای حال حاضر اطلاعات و روندها قرار است با سرعت بالا استنتاج‌ها را به کامپیوتر منتقل کند تا با محاسبات نامحدود، نتایج توسعه‌ای و کیفی سازی شده حاصل شود.»

منهاج همچنین درباره تحلیل کلان‌داده اظهار داشت: «در این بستر چندین علوم به‌صورت رشته‌ای و پیوسته به هم متصل هستند و با تحلیل Big Data شاهد حجم عظیمی از اطلاعات متنوع در همه زمینه‌ها هستیم که باید به‌صورت سازماندهی‌شده دسته‌بندی شود.»

استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر افزود: «در حال حاضر با تکنیک‌های نوین شبکه‌های عمیق تحت بررسی قرار می‌گیرند و لزوم رعایت استانداردها بشدت مورد حساسیت قرار دارد.»

او افزود: «بانک‌ها می‌توانند از طریق مدل‌سازی رفتاری، قوانین ارایه تسهیلات را به‌گونه‌ای اتخاذ کنند که مطابق میل مشتریان باشد و در کنار آن اطلاع‌رسانی به‌موقع از ریسک‌های مالی به مشتریان ارائه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.