راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از کتاب «بانکداری باز» همزمان با برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک رونمایی شد

در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، از گزارش پژوهشی کتاب «بانکداری باز» نوشته نجمه نوذر و الهه سلطانی امید، با حضور مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت و علی حکیم جوادی مدیرعامل گروه بهسازان فردا رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا، این کتاب با تأکید بر نقش ویژه بانک‌ها با سیاست‌های اعتباری و مالی خود در راستای توسعه و بالندگی اقتصاد کشور به ظهور و رشد پرشتاب فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری در سال‌های اخیر اشاره می‌کند.

فشار و تهدیدات فناوری در برخی کسب‌وکارها به شکلی است که گاهی بقا آنها را به مخاطره می‌اندازد؛ بانک‌ها نیز از این مورد مستثنی نیستند. مدل‌های کسب‌وکاری که درگذشته قابل‌تصور نبود به‌واسطه فناوری ایجاد شده و دیگر محصولات تکراری، مشخص‌کننده قواعد بازی نیستند. در آینده نزدیک این مشتریان هستند که نیازهای خود را مطرح می‌کنند و بانک‌ها بر اساس آن به این‌سان خدمت ارائه می‌کنند.

ازاین‌رو نیاز است نقش بانک‌ها، بازتعریف و روال‌های سنتی با توجه به کاربرد فناوری‌های نوین، بازمهندسی شوند. بانکی پیشرو خواهد بود که هوشمندانه از این فناوری‌ها به‌صورت فرصت استفاده کند و با به‌کارگیری آنها، خدمات متنوع و بهنگامی را برای مشتریان فراهم آورد.

مؤلف به بانکداری باز به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوین مطرح روز در دنیا پرداخته و معتقد است به کمک این فناوری، سرویس‌های بانکی از طریق واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) در اختیار فراهم‌کنندگان سرویس‌های مالی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب این اشخاص حقیقی و حقوقی قادر می‌شوند که خدمات نوآورانه خود را ارائه دهند و در این راستا مشتریان متقاضی این خدمات، بر مشتریان بانک افزوده خواهند شد.

لازم به ذکر است این فناوری در کشورهای اروپایی از سال 2018 به‌صورت اجباری، اجرایی شده و بقیه بانک‌های کشورها نیز در حل راه‌اندازی و استفاده از منافع آن هستند.

بنابراین به جهت اهمیت بانکداری باز و فقدان کتاب فارسی جامع در این خصوص، پژوهش کیفی پیرامون آن انجام و نتایج آن در قالب کتاب برای استفاده مخاطبین گرامی تدوین شد. مخاطبیان این کتاب کارشناسان و کارشناسان ارشد و معماران فنی هستند که قصد آشنایی و پیاده‌سازی و راه‌اندازی این مهم را دارند.

مرتضی ترک تبریزی در پیش‌گفتاری بر این کتاب نوشت:

«هوالحافظ

سمت‌وسو و نحوه مراوده و توقعات کسب‌وکار از بانک‌ها به سمتی پیش می‌رود که حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری باز را جزء لاینفک از سلسله تغییرات در حال انجام در سیستم بانکی قرار می‌دهد.

بانکداری باز و ارائه واسط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) از اهم برنامه‌های پیش روی بانک‌هاست که به‌سرعت بایستی به‌پیش رفته و نتایج آن در اختیار قرار گیرد. کتاب حاضر که حاصل تلاش و بررسی‌های زیاد علمی و تجربی در این حوزه است، توانسته است با کمک استانداردهای این حوزه راه پرفرازونشیب حرکت به سمت بانکداری باز را روشن و شفاف و تسریع بخشد. امید است که موردنظر همه فعالان این عرصه قرار گیرد.

مرتضی ترک تبریزی

10بهمن97 »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.