راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارگاه قرارداد‌های هوشمند شرکت حصین برگزار شد / بلاکچین چه دستاوردی برای بانک‌ها خواهد داشت؟

کارگاه شرکت حصین با موضوع «قراردادهای هوشمند در بستر بلاکچین» در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، توسط حسین ادیب مدیر فنی سپینو و میلاد وزیری کارشناس فنی زیرساخت حصین، برگزار شد.

 

کاربرد بلاکچین در حل مشکلات بانکی

ادیب، اولین سخنران این کارگاه بود. او گفت: «در ابتدا سه مشکل را بیان می‌کنیم و بعد در بستر بلاکچین راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه می‌کنیم. اولین مشکل قرعه‌کشی بانک‌ها است که در سیستم بانکی انجام می‌شود. در سیستم بانکی چالش‌های زیادی وجود دارد. مشکلات زیادی از شفاف نبودن قرعه‌کشی تا نحوه محاسبه در دادن جایزه‌ها. مشکل دوم در بحث مناقصاتی است که در شرکت‌ها برگزار می‌شود.

هزینه‌های زیادی در سازمان‌ها برای اینکه مناقصات انجام شوند وجود دارد، اکثر مواقع بعد از انجام مناقصات نارضایتی وجود دارد؛ از شفاف نبودن مناقصه گرفته تا عواملی که در آن دخالت داده شده است. مشکل سوم در بحث مدیریت اموال و دارایی‌ها است این موضوع هم از چالش‌های بزرگ سازمان‌های دولتی و خصوصی است که به چه نحوی اموالشان را مدیریت کنند، چگونه مناقصه برگزار کنند و از چه طریقی به صورت شفاف بتوانند آن را مدیریت کنند و چگونه کل دارایی‌ها برای سهام‌دار‌ها مشخص باشد.»

او در ادامه به نسل‌های بلاکچین اشاره و اضافه کرد که در نسل اول مشکل محدودیت زبان دارد و نمی‌توانید در‌آن هر چیزی را شبیه سازی کنید ولی در نسل دوم هر چیزی مثل برنامه‌های مالی، بازی‌ها و…  را  می‌توان پیاده سازی کرد. در نسل سوم هم هایپرلجرها می‌توانند هر چیزی را مثل بیت‌کوین را بسازند.

در ادامه این کارگاه میلاد وزیری کارشناس فنی حصین سخنرانی کرد و گفت: «بلاکچین یک فناوری است که بر بستر یک دفترکل توزیع شده کار می‌کند و غیر متمرکز است. از ویژگی‌های خاص آن می‌توانیم به بحث غیر متمرکز بودن و سعی در حذف سازمان‌های واسط اشاره کنیم.»

بلاکچین، فناوری خاموش نشدنی

او ادامه داد: « بلاکچین امنیت بالایی دارد و هیچوقت از کار نمی‌افتد و خاموش نمی‌شود‌. اگر نود یا کاربری از کار بیفتد یا از آن به هر دلیلی خارج شود، نود دیگری می‌تواند جایگزین آن شود. دلایل اینکه چرا باید از بلاکچین استفاده کنیم این است که دنیای امنی را به ما می‌دهد، هویت افراد را ایمن نگه می‌دارد و با تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر وجود دارند می‌تواند یکپارچه شود. این شبکه می‌تواند عمومی یا خصوصی باشد اگر شبکه خصوصی باشد دیتا برای همه دیده نمی‌شود.

با قراردادهای هوشمند می‌توان مشکلاتی که بیان شد را حل کرد، شفافیت زیاد این شبکه باعث شده که فردی در آن دخیل نباشد و نفع شخصی در آن مهم نباشد. ویژگی که این شبکه دارد یکسان بودن تمام خروجی‌ها است یعنی خروجی که از هر سیستمی بیرون می‌آید با سیستم دیگر تفاوتی ندارد. امنیت بالا در بلاکچین از ویژگی‌های مهم آن است که می‌توان از این شبکه در موضوعات مختلفی استفاده کرد. از بلاکچین در بسیاری از کار‌های روزمره می‌توان بهره برد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.