راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشار ۱۰ «وایت‌پیپر» در زمینه آینده فناوری‌های مالی با همکاری شرکت حصین و راه پرداخت

در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شرکت حصین ۱۰ «وایت‌پیپر» در زمینه آینده فناوری‌های مالی را در اختیار بازدیدکنندگان غرفه این شرکت قرار می‌دهد. ۱۰ گزارش حصین با همکاری راه پرداخت و بر مبنای مهم‌ترین گزارش‌های روز و مطرح جهان تولید شده است. این گزارش‌ها یک هفته بعد از نمایشگاه از طریق وب‌سایت راه پرداخت منتشر و در اختیار همه علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

در ادامه عنوان این ۱۰ گزارش و خلاصه‌ای از آنها را می‌توانید مطالعه کنید.

 

چشم‌انداز بانکداری سال ۲۰۱۸ (دیلویت)

سال 2018 می‌تواند برای بانک‌های جهانی سالی برای تبدیل‌شدن به نهادهایی دارای تمرکز استراتژیک، فناوری مدرن و عملیات چابک باشد به‌طوری‌که بتوانند در اکوسیستمی به‌سرعت در حال تحول، جایگاه برتر خود را حفظ کنند.

این دگردیسی به‌هیچ‌وجه ساده نیست، زیرا بسیاری از بانک‌ها با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند: مقررات پیچیده و واگرا، سیستم‌های قدیمی، الگوها و فناوری‌های تحول‌آفرین، رقبای جدید و مهم‌تر از همه پایگاهی از مشتریان چالشی که انتظاراتشان هر روز بیشتر می‌شود.

در این مقاله به بررسی چالش‌های پیش روی بسیاری از بانک‌ها در برقراری تعادل میان نیاز به بازسازی پایه‌های خود برای بلندمدت با رسیدن به رشد کوتاه‌مدت می‌پردازیم.

 

بلاکچین؛ الزامات حقوقی، سؤالات، فرصت‌ها و ریسک‌ها (دیلویت)

در ماه‌های اخیر، رسانه‌ها به‌صورت فزاینده‌ای در مورد بلاکچین و اهمیت آن سخن گفته‌اند، اما نکته اینجاست که در اغلب این بحث‌های رسانه‌ای، فقط به جنبه ارزهای رمزنگاری‌شده این تکنولوژی پرداخته‌شده است. بسیاری از کسب‌وکارها هنوز از پتانسیل بالقوه بلاکچین در کارآمدسازی فرآیندها و توسعه خدمات جدید، آگاهی ندارند. هر چه بر اطلاعات مردم در مورد بلاکچین افزوده شود، موارد کاربردی جدیدی برای آن تعریف خواهد شد.

بعد از ظهور و همه‌گیر شدن اینترنت، اکنون انتظار می‌رود که فناوری‌های غیرمتمرکزی همچون بلاکچین، موج جدید نوآوری‌ها را شکل دهند. ازاین‌رو، ضروری است که عموم مردم، با اصول کلی و روش کاری بلاکچین آشنا شوند.

کاربران باید از الزامات قانونی، ریسک‌ها، فرصت‌ها و همچنین نارسایی کنونی بلاکچین آشنایی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، محدودیت ظرفیتی، نمونه‌ای از نارسایی‌های بلاکچین‌های امروزی است.

 

بلاکچین در صنعت بیمه (مک‌کنزی)

بلاکچین، یک دفتر کل توزیع‌شده است. کارشناسان مربوطه، اعلام کرده‌اند که بلاکچین، پتانسیل بالایی برای اعمال نوآوری، در تمامی زمینه‌های خدمات مالی دارد. عرصه‌ای که تا به امروز، بیشترین موارد کاربردی را برای تکنولوژی بلاکچین تعریف کرده، بانکداری است. این تکنولوژی نوظهور، قابلیت آن را دارد که در صنعت بیمه نیز به کار گرفته شود؛ ایجاد نوآوری در خدمات و محصولات بیمه‌ای، افزایش بهره‌وری در فرآیند شناسایی تقلب و قیمت‌گذاری و کاهش هزینه‌های اجرایی، نمونه‌هایی از مزایای به‌کارگیری بلاکچین در صنعت بیمه هستند. بازارهای توسعه‌یافته، ازنظر نوآوری‌های بیمه‌ای، رشد چندانی ندارند و بیمه‌گران برای کاهش هزینه‌ها، متحمل فشار می‌شوند؛ بنابراین، پیاده‌سازی بلاکچین در صنعت بیمه، می‌تواند بسیاری از چالش‌های اساسی بیمه‌گران امروزی را حل‌وفصل کند.

اجرایی کردن تکنولوژی بلاکچین، به اثرات شبکه‌ای (network effects) و تعریف شرایط رگولاتوری بستگی دارد و فرآیندی بلندمدت به حساب می‌آید. از طرف دیگر، بسیار مهم است که قبل از برداشتن گام‌های اولیه در جهت اجرایی‌سازی بلاکچین، مسئولین مربوطه حتما با مزایا و محدودیت‌های این تکنولوژی، به‌صورت کامل آشنا شوند. با در نظر گرفتن عوامل مطرح‌شده، می‌توان مدعی شد که زمان تحقیق در بلاکچین و تعریف موارد کاربردی مبتنی بر آن، توسط صنعت بیمه و بیمه‌گران شخصی، فرا رسیده‌‌است.

 

بلاکچین؛ معما،‌ تناقض و فرصت (دیلویت)

احتمالا از طریق مطالعه یا حضور در کنفرانس‌های «فین‌تک» با بیت‌کوین آشنایی دارید. می‌توانید با استفاده از بیت‌کوین، پیتزا، قهوه یا حتی بلیت سفر فضایی بخرید. هرجا که این کلمه مطرح می‌شود بحث‌های شدیدی هم پس‌از آن به وجود می‌آیند. اولین کاربران بیت‌کوین معتقدند که بیت‌کوین وابستگی آنها به بانک‌ها و دولت‌ها را از بین می‌برد. کارشناسان حوزه کسب‌وکار و تجارت می‌گویند که بیت‌کوین به‌زودی از بین می‌رود.

با توجه به‌شدت گرفتن بحث درباره بیت‌کوین، محققان، فناوری زیربنایی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌طور کامل بررسی کرده‌اند. این فناوری زیربنایی همان بلاکچین است (پروتکلی برای تبادل ارزش بدون واسطه در اینترنت) البته حرف‌های زیادی شنیده می‌شوند که بلاکچین علاوه بر تغییر در سیستم بانکداری باعث ایجاد تغییر در سایر صنایع نیز می‌شود.

براساس نظرسنجی که مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اخیرا انجام داده است اکثریت کارشناسان و مدیران اجرایی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات انتظار دارند که تا سال 2025 حداقل 10 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی روی پلتفرم‌های بلاکچین ذخیره شوند. هرچند که مجمع جهانی اقتصاد تا سال 2027 انتظار نقطه اوجی برای فناوری بلاکچین ندارد، پیش‌بینی می‌کنیم که به‌واسطه ظهور کاربردهای مختلف در بخش‌های مختلف، پذیرش و استفاده از این فناوری با سرعت بیشتری رخ دهد.

اما چه کسانی از این فناوری سود می‌برند؟ کاربردهای کلیدی بلاکچین کدام‌اند و چگونه کار می‌کنند؟ چطور سازمان‌ها با استفاده از آنها ارزش‌آفرینی می‌کنند؟ سازمان‌ها با چه چالش‌های فنی، فرهنگی و تجاری خاصی روبرو هستند؟ مقاله حاضر بخشی از مجموعه‌ای از گزارش‌ها با موضوع «اختلال: عرضه» است که رویکرد دیلویت در رابطه با درک بیشتر و توسعه دیدگاه‌های جدید درباره فناوری‌های تحول‌آفرین را نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی دقیق بلاکچین و حل مشکلات و مسائل آن می‌پردازیم.

به نظر ما، فرصت‌های جدید و نوظهوری در همه زمینه‌ها برای سازمان‌ها برای ساخت و اجرای سرویس‌های فریبنده به مشتریانشان با استفاده از قدرت نوآوری تحول‌آفرین وجود دارد. امیدواریم که این مقاله به کسب‌وکار و مدیران بخش‌های خصوصی، هنگام برنامه‌ریزی برای ماه‌های آینده و فهم چالش‌های فرهنگی و سازمانی ناشی از فناوری بلاکچین کمک کند و بینش لازم برای غلبه کردن به این چالش‌ها را به آنها بدهد.

 

بلاکچین در عمل (ارنست‌اند یانگ)

هرروز بیش‌ازپیش ثابت می‌شود که قرن 21 دوران تحول است. این تحول بازارها و صنایع مختلف، تقسیمات اجتماعی و فرهنگی سنتی و در واقع فراتر از سازمان‌دهی، مقررات و قوانین فرعی سیاسی متداول را پوشش می‌دهد. نوآوری فناوری، قلب این تحول است و با سرعتی سرسام‌آور به‌پیش می‌رود و افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها را برای عقب نماندن از تغییر به تکاپو انداخته است.

مفهوم انقلابی کلان‌داده و انفجار فناوری تلفن‌های هوشمند، تهدیدهایی را برای افراد، کسب‌وکارها و دولت‌ها ایجاد کرده‌اند. همان‌طور که نمونه‌های نقض گسترده داده در شرکت‌های بزرگ در سال‌های اخیر نشان داده است، داده‌های شخصی و سازمانی بیش‌ازپیش در معرض نقض و دزدی هستند. به همین دلیل، نحوه مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها باید دوباره ارزیابی شود تا افراد، کسب‌وکارها و دولت‌ها در برابر تهدیدها ایمن شوند و از نقض‌های گسترده مشابه در آینده جلوگیری شود.

این مقاله پیاده‌سازی یک سیستم ذخیره‌سازی داده و مدیریت بلاکچین محور را به‌عنوان رویکردی مطلوب برای شرکت‌هایی پیشنهاد می‌کند که به دنبال مقابله با تهدیدهای مجازی عصر جدید هستند، این رویکرد همچنین می‌تواند از قوانین حفاظت داده بسط یافته پیروی کند و در ضمن نسل جدید کارمندها را جذب کند.

 

مدیریت ریسک در بلاکچین (دیلویت)

کسب موفقیت در پذیرش و بهره‌برداری از هر تکنولوژی جدید، مستلزم مدیریت صحیح ریسک‌های آن تکنولوژی است؛ اگر این نوآوری، به زیرساخت اصلی سازمان‌ها مربوط شود، اهمیت موضوع بیشتر می‌شود. دفتر کل توزیع‌شده (DLT) نمونه‌ای از همین فناوری‌ها است. دفترهای کل توزیع‌شده، این پتانسیل را دارند که در آینده، به ستون عملیاتی اصلی بسیاری از پلتفرم‌ها تبدیل شوند.

دفتر کل توزیع‌شده، یک چارچوب انتقال ارزش همتابه‌همتا (یا ماشین به ماشین) است، در این چارچوب، پایگاه‌های داده از طریق مکانیسم‌های اجماعی به‌روزرسانی می‌شوند و بدین ترتیب، قابلیت تحمل خطای بیزانس در سیستم ایجاد می‌شود. در تمامی گره‌های شرکت‌کننده، داده‌های یکسانی ثبت می‌شود و پروتکل‌های اجماعی، به‌صورت هم‌زمان، این داده‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند.

 

در دل بلاکچین (دیلویت)

در حال حاضر، بلاکچین در نقطه بحرانی خود قرارگرفته است و قصد دارد تا از فاز «توریسم بلاکچین» و اکتشاف و ارزیابی پتانسیل‌های آن، وارد فاز عملیاتی شده و برنامه‌های عملی خود را در سطح اپلیکیشن‌های کاربردی کسب‌وکارها پیاده‌سازی کند. این امر، به‌خصوص در مورد سازمان‌هایی با زیرساخت‌های دیجیتال بیشتر صدق می‌کند تا در مورد شرکت‌هایی که هنوز هم در فرایندهای سنتی و منسوخ خود گیرکرده‌اند و در تکاپوی پیوستن به تحولات دیجیتال و واردکردن فرایندهای دیجیتال به پروتکل‌ها و عملیات خود هستند.

درعین‌حال، نظرسنجی دیلویت به این موضوع نیز اشاره می‌کند که برخی از این سازمان‌های توسعه‌یافته و دیجیتال، ممکن است در پیشبرد همین اهداف دیجیتال خود نیز گیر کرده باشند و به عبارتی فرصت و منابع لازم برای پیوستن به جریانات جدید مبتنی بر فناوری بلاکچین را نداشته باشند. خصوصا که در دنیای امروز، تعداد فناوری‌های جدیدی که می‌توانند مدل‌های کسب‌وکار سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و حتی از نو بازتولید کنند نیز کم نیستند.

بنابراین، در برخی از موارد، این شرکت‌های سنتی و کمتر توسعه دیجیتال یافته هستند که بخشی از منابع خود را به فناوری بلاکچین، ارزیابی آن و استفاده از آن در راهکارهای بازطراحی و بازتولید زیرساخت‌های فناوری خود اختصاص داده‌اند و در اجرای برنامه‌های بلاکچین، از سازمان‌هایی که صرفا به دنبال ایجاد ارزش در کسب‌وکار خود، ارتقای بازدهی، توسعه مدل‌های کسب‌وکار جدید و کارآمدتر و صدالبته ارتقای درآمدزایی هستند، پیشی گرفته‌اند.

علی‌رغم این‌که قریب به‌اتفاق مدیران کسب‌وکار شرکت‌کننده در نظرسنجی ۲۰۱۸ دیلویت جزو علاقه‌مندان به پروژه‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین و پتانسیل‌های این فناوری پرهیاهو هستند، اما نزدیک به ۳۹ درصد از نمونه جهانی شرکت‌کننده در پژوهش اعلام کرده‌اند که بلاکچین، یک فناوری اغراق‌آمیز است.

 

۱۰ روند اصلی پرداخت ۲۰۱۹ (کپجمنای)

چه چیزی باعث چنین تحول‌های سریعی در صنعت پرداخت می‌شود؟ مشتری‌ها ارزش بیشتری می‌خواهند و انتظاراتشان در حال افزایش است. رقیب‌های چابکی در حال ورود به این حوزه هستند. تنظیم‌کننده‌ها درخواست افزایش همکاری و باز شدن اکوسیستم را دارند. برای انجام کسب‌وکار باید نوآوری داشت و از فناوری‌های جدیدی مثل API، پرداخت بی‌درنگ (RTP)، خودکارسازی رباتیک فرایند (RPA) و اینترنت اشیا استفاده کرد.

تازه‌واردهای حوزه پرداخت (از فین‌تک‌ها مثل Transferwise تا شرکت‌های تجارت الکترونیک مثل آمازون و غول‌های فناوری مثل گوگل تا خرده‌فروش‌ها مثل والمارت) تجربه‌ای یکپارچه ارائه می‌دهند و از داده‌های کاربران برای ایجاد بینش در مورد مشتری‌ها و ارائه خدمات سفارشی استفاده می‌کنند.

بعضی متصدی‌های پرداخت به‌کندی این نوآوری چندوجهی پاسخ داده‌اند؛ زیرا اکوسیستم‌های مبتنی بر پلتفرم را در اختیار ندارند؛ ولی بانکداری باز شرکت‌ها را تشویق به استفاده از پلتفرم به‌عنوان سرویسی برای ارتباط با سهامداران مختلف جهت تبادل داده و ارزش کرده است.

 

بلاکچین و امنیت سایبری (دیلویت)

این روزها فناوری بلاکچین با قابلیت‌های فراوان خود در دنیا یکه‌تازی می‌کند؛ اما منتقدان آن، مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری این فناوری را زیر سؤال می‌برند. شرکت‌های عضو دیلویت (Deloitte) در سرتاسر جهان، در حال همکاری برای ایجاد و بهبود قابلیت‌های بلاکچینی و توسعهٔ راه‌حل‌ها و خدمات مربوطه هستند.

در این مقاله، تشریح و ارزیابی‌های کارشناسان بلاکچینی و امنیت سایبری دیلویت از نقاط مختلف جهان در یکجا جمع شده‌اند. به‌طور خاص در این مقاله این دیدگاه‌های مشترک جهانی موردبررسی قرار خواهند گرفت:

  • سطح کنونی امنیت فناوری بلاکچین از دیدگاه سیستم و داده برای دفتر کل‌های عمومی و خصوصی
  • مدل امنیتی سه‌گانه CIA شامل (1) محرمانگی، (2) یکپارچگی و (3) میزان در دسترس بودن؛ برای بررسی و ارزیابی سطح تکامل فناوری بلاکچین
  • بررسی جوانب احراز هویت، صدور مجوز و حسابرسی (AAA)، ویژگی انکارناپذیری، جنبه‌های بنیادی امنیتی برای حفاظت از اطلاعات و طراحی/ مدیریت سیستم‌های جدید و شبکه‌ها

 

بلاکچین را زنده نگه‌داریم (دیلویت)

سال گذشته، بلاکچین گام‌های بلندی در راستای ارتقای سطح پذیرش خود، به‌ویژه در حوزه‌های پرداخت برون‌مرزی در بازار سرمایه برداشته است. بااین‌حال، همانطور که اریک پیسینی (Eric Piscini)، یکی از مدیران ارشد بخش تکنولوژی و بانکداری مشاورین دیلویت نیز در مصاحبه خود با کوین‌دسک (CoinDesk) اذعان کرده است، «ماجرا زمانی ترسناک می‌شود که وقتی از مردم در مورد صنعت خدمات مالی همه‌پرسی می‌شود، همه در این عقیده متفق‌القول‌اند که فناوری، هنوز هم به لحظه اوج شکوفایی خود نرسیده است. اگر واقعاً پیشرفت چشم‌گیری تا پایان سال جاری حاصل نشده، یا اگر ارزش واقعی، چه در مورد صرفه‌جویی در هزینه‌ها و چه در خصوص تولید درآمد جدید تحقق‌نیافته، تردید دارم فناوری پس‌ازاین نیز بتواند مراتب اجرایی را بدون سرخوردگی فزاینده‌ای که ریسک فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت، طی کند.»

بر اساس تحقیقات دیلویت، در حالت کلی ۲۰ سؤال در مورد بلاکچین وجود دارد که لازم است به آنها پاسخ داده شود. سوالاتی که می‌توانند دلایل شکست گواه‌های اثبات مفهوم کنار گذاشته‌شده و احتمال موفقیت نوآوری‌های فناورانه جدید مبتنی بر بلاکچین را نشان دهند. با پی بردن به این ۲۰ سؤال و پاسخ‌گویی به هر یک از آن‌ها، شانس دستیابی به موفقیت در برداشت محصولات و مزایای فناوری بلاکچین، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.