راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیس‌بوک قصد ادغام سه اپلیکیشن واتس‌اپ، اینستاگرام و پیام‌رسان فیس‌بوک را دارد

به گفته مارک زاکربرگ، فیس‌بوک می‌خواهد سه سیستم‌عامل پیام‌رسان خود یعنی واتس‌اپ، اینستاگرام و پیام‌رسان فیس‌بوک را با یکدیگر ادغام کند و برای اولین بار به کاربران امکان ارسال پیام بین شبکه‌ها را می‌دهد.

بدنی ترتیب قرار است که اطمینان حاصل کردن از قابلیت همکاری و تبادل میان این سه اپلیکیشن، نرم‌افزارهای پایه‌ای این سه سرویس بازنویسی شوند. در حال حاضر یک کاربر واتس‌اپ می‌تواند بدون نیاز به تغییر اپلیکیشن خود، در همان فضای واتس‌اپ به یک کاربر اینستاگرام پیام دهد.

در این بازنویسی‌ها قرار است امکان رمزگذاری کامل end to end هم روی هر سه اپلیکیشن فراهم شود. این امکان که در حال حاضر در واتس‌اپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانع دخالت افراد و یا سازمان‌ها، حتی خود فیس‌بوک در محتوای پیام‌های ارسالی می‌شود. این قابلیت در سرویس پیام‌رسان فیس‌بوک فقط در حالت «مکالمات امن» فعال می‌شود و در حالت عادی غیرفعال است و باید برای هر مکالمه به طور مجزا فعال شود و اینستاگرام هم که در حال حاضر اصلا چنین قابلیتی ندارد.

از آنجایی که end to end جزو ویژگی‌های بسیار بالای امنیتی برای کاربران به شمار می‌رود و به این ترتیب مانع دخالت و دسترسی فیس‌بوک به پیام‌های ردوبدل شده می‌شود که خودش یک کار تبلیغاتی برای شرکت به شمار می‌رود.

هرچند که این فناوری مخالفت‌هایی هم از سمت سازمان‌های اجرای قانون داشته چراکه امکان قطع آنی مکالمات مشکوک را از آنها می‌گیرد.

فیس‌بوک در مصاحبه‌ای با گاردین اعلام کرد که قصد ایجاد بهترین تجربه پیام‌رسان را دارد و افراد هم می‌خواهند تا پیام‌هایشان را به سریع‌ترین، آسان‌ترین،  قابل اعتمادترین و خصوصی‌ترین شیوه ممکن ارسال کنند.

البته متیو گرین، پروفسور حوزه رمزنگاری‌ در دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است که این تغییرات ایجادشده درخصوص به کارگیری قابلیت رمزنگاری end to end می‌تواند به طور بالقوه برای بخش امنیت / حریم خصوصی هم مثبت و هم منفی باشد.

او در ادامه می‌گوید: «اما باتوجه به اتفاقات اخیر و انگیزه‌های فیس‌بوک، چندان نمی‌توان نسبت به بخش خوب ماجرا امیدوار بود. الان زمان خوبی است که دیگر مکالمات مهم خود را از روی این سرویس‌ها برداریم.»

گرین در توئیتر خود نوشت: «دو نگرانی عمده من در خصوص به‌کارگیری گسترده از قابلیت end to end این است که سرویس واتس‌اپ نسبت به پیام‌رسان فیس‌بوک و اینستاگرام از امنیتش کاسته شود در مقابل آن دو سرویس دیگر به شدت امن‌تر شوند. از طرف دیگر کاربران فیس‌بوک، که در حال حاضر نیازی چندانی به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی‌شان با فیس‌بوک ندارند؛ ممکن است به این نتیجه برسند که متا داده‌هایشان را با حساب‌های فیس‌بوکشان ترکیب کنند.»

به دلایل مشابه، تلاش برای ادغام شبکه‌ها می‌تواند در اروپا تبدیل به یک مانع شود. قبلا هم از انتقال داده از واتس‌اپ به سرویس اصلی فیس‌بوک در اروپا جلوگیری به عمل آمده بود. در سال 2016 و به دنبال شکایت سازمان حفاظت از داده Pan-European، فیس‌بوک مجبور شد انتقال داده‌هایش را متوقف کند. همچنین کمیسیون اطلاعات اروپا هم فیس‌بوک را مجبور کرد تا متعهد شود که هیچ انتقال داده‌ای کاربران اتحادیه اروپا، تا زمان پیاده‌سازی قانون حفاظت از اطلاعات کلی عمومی (GDPR) در 25 می 2018 توسط این شرکت انجام نشود.

منبع: The Guardian

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر خانم دهباشی بابت ارائه این خبر، به نظرم با توجه به هدف ابتدایی شکل گیری سه اپلیکیشین نامبرده، تلفیق آنها، نتیجه مساعدی به همراه نخواهد داشت. علاوه بر هدف اولیه شکل گیری که قطعاً در پاسخ به نیازی بوده است، گروه های هدف(مخاطبان) متفاوت این سه اپلیکیشن نیز، می تواند دلیل دیگری باشد مبنی بر اینکه این نتیجه این اقدام چندان دلچسب نخواهد بود. این که از نقاط قوت یک اپلیکیشن در راستای بهبود و توسعه سایر اپلیکیشن ها بهره برداری شود، مناسب خواهد بود، لکن ادغام آنها، الله اعلم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.