راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های مواجهه با بانکداری باز در ایران با مطالعه موردی سازمان بهداد

مرتضی علاالدینی، مدیر سازمان بهداد و پوریا نجفی، کارشناس ارائه سرویس سازمان بهداد، در مقاله‌ای که در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت منتشر شده، چالش‌ها و فرصت‌های این سازمان را در مواجهه با بانکداری باز بیان کرده‌اند.

بانکداری باز به‌عنوان یکی از گرایش‌های نوآورانه در صنعت بانکداری که توانسته است توجه بسیاری از بانک‌های بزرگ را در سطح جهان به خود جلب کند، مجموعه‌ای از سرویس‌های خوش‌تعریف بانکی را در قالب API جهت استفاده مصرف‌کنندگان عمده سرویس نظیر مشتریان شرکتی و فین‌تک‌ها فراهم می‌کند.

طی سال‌های اخیر علاقه‌مندی به این موضوع نزد بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات بانکی در ایران نیز افزایش یافته است.

از طرفی، در راستای اجرای بند «الف» ماده‌ی 12 قانون پولی و بانکی کشور و مصوبه مورخ 25/7/1391 شورای پول و اعتبار، مدتی است که فرایند انتقال حساب‌های دولتی به این بانک، با هدف تحقق سیاست ایجاد حساب واحد خزانه در کشور، شکل گرفته است. در راستای اجرای این فرایند، یکی از وظایف سازمان بهداد به‌عنوان کانال ارتباطی بانک مرکزی با دستگاه‌های اجرایی، تحقق نیازهای اتصال سازمان‌های دولتی به‌عنوان ذینفعان اصلی خدمات مذکور، به پلتفرم سامانه بانکداری متمرکز بانک مرکزی خواهد بود.

در این راستا، مرتضی علاالدینی، مدیر سازمان بهداد و پوریا نجفی، کارشناس ارائه سرویس سازمان بهداد، در مقاله‌ای که سال گذشته در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت منتشر شده، ضمن معرفی امکانات بانکداری باز تعبیه‌شده در سازمان بهداد به‌عنوان یک مورد عملی و یک تجربه موفق داخلی، مروری بر عوامل بازدارنده و توانمندساز در مسیر اجرای این فناوری در کشور داشته‌اند.

برای دریافت فایل PDF مقاله «چالش‌ها و فرصت‌های مواجهه با بانکداری باز در ایران (مطالعه موردی سازمان بهداد)»، روی عنوان آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.