راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سنجینه، سامانه اعتبارسنجی مالی ایرانیان، هشت بهمن رونمایی می‌شود

سامانه سنجینه با عرضه خدمات متنوع در حوزه سنجش اعتبار مالی و کاهش خطر معاملات اعتباری، فعالیت خود را در بازار بانکی و مالی ایران آغاز کرد. این سامانه با ارایه یک کارنامه اعتباری به تمامی افراد ایرانی که سابقه فعالیت اعتباری دارند، امکان بررسی دقیق‌تر اعتبار و خوش‌حسابی افراد در معاملات اعتباری و دریافت اعتبارات را فراهم می‌کند.

سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» اقدام به ایجاد «کارنامه اعتباری» برای افراد می‌کند. سامانه ملی اعتبارسنجی با مجوز بانک مرکزی ایران در نظام بانکی و اعتباری کشور ایجاد شده و اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را با هم تجمیع می‌کند.

سامانه ملی اعتبارسنجی در حال حاضر برای بیش از 32 میلیون ایرانی پرونده اعتباری تشکیل داده است و سامانه آن حاوی اطلاعات بیش از 90 میلیون تسهیلات اعطایی نظام بانکی و دیگر نظام‌های مرتبط با آن است.

سنجینه با استفاده از همین اطلاعات و دیگر سوابق فردی، کارنامه مالی ویژه‌ای برای فرد ایجاد می‌کند که شامل یک نمره و یک رتبه اعتباری است. دسترسی به این کارنامه از روش‌های مختلفی مانند سرویس پیام کوتاه، شماره‌گیری کد دستوری و یا استفاده از اپلیکیشن سنجینه برای متقاضیان امکان‌پذیر است. متقاضیان خدمات اعتبارسنجی از طریق سامانه سنجینه و با دریافت کارنامه چه برای خود، چه برای اشخاص دیگر، که بر پایه احراز هویت و اخذ رضایت دیجیتال انجام می‌شود، علاوه بر مشاهده نمره و رتبه اعتباری، می‌توانند جزئیات اطلاعات مورداستفاده برای تعیین نمره و رتبه را نیز مشاهده کنند.

 

کاهش ریسک افزایش رقابت

تعاملات مالی و اعتباری چه در سطح بانکی و دولتی و چه در سطح تعاملات میان افراد حقیقی و حقوقی، همواره متکی بر یک ستون مهم به نام «اعتبار» است، وجود روشی که بر اساس آن طرفین هر تعامل و تجارتی بتوانند میزان اعتبار طرف مقابل را سنجیده و خطر ورود به چنین معامله‌ای را درک کنند. نبودن نظام سنجش اعتبار یکی از حلقه‌های مفقوده سیستم مالی و بانکی ایران بود که نتایج سوء آن را نیز می‌توان در بسیاری موارد مشاهده کرد.

از همین رو سامانه سنجینه با درک همین خلاء و بر اساس تخصص خود در حوزه ریسک‌سنجی مالی، اقدام به عرضه خدماتی جدید برای سنجش اعتبار مالی شرکت‌های حقیقی و حقوقی کرده است. خدمات این سامانه به بانک‌ها و موسسات مالی و حتی افراد حقیقی و حقوقی امکان خواهد داد با نگاه به امتیاز اعتباری افراد، درباره شرایط اعطای خدمات مالی و یا معاملات اعتباری تصمیم‌گیری کنند.

نظام‌های پیشرفته مالی در سراسر جهان با توجه به همین اصل، با تعریف روندهایی روشن و استاندارد اقدام به سنجش اعتبار افراد حقیقی و حقوقی در زمینه‌های مالی کرده و با قرار دادن نتایج آن در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی و نیز افراد، از یک طرف خطر ضررهای مالی ناشی از معامله با افراد کم‌اعتبار را کاهش داده و از طرف دیگر برای افراد دارای نظم مالی، به نوعی مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

سامانه سنجینه برای رسیدن به دقیق‌ترین کارنامه اعتباری ممکن از اطلاعات مراکز مرجع مالی و بانکی مانند پایگاه داده بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، ثبت احوال و ثبت شرکت‌ها، قوه قضائیه و اداره ورشکستگی و شرکت پست استفاده می‌کند.

 

شیوه‌های اعتبارسنجی در سنجینه

از جمله مزایای خدمات سنجینه، می‌توان به استعلام رتبه در بستر اپلیکیشن، استعلام رتبه در بستر پیامک، پرداخت اپراتوری و مستمر برای دریافت گزارش، امکان ذخیره اعتبار در پروفایل کاربر و استفاده از آن در صورت لزوم، همگام‌سازی اطلاعات سامانه با دیتابیس همه اپراتورهای کشور، همگام‌سازی اطلاعات سامانه با دیتابیس جامع تامین اجتماعی و آرشیو گزارش‌های قبلی کاربر در پروفایل او اشاره کرد.

این درحالی است که پیش از ورود به معامله اعتباری کاربران سنجینه می‌توانند اطلاعات اعتباری مربوط به طرف مقابل خود را نیز با اطلاع و رضایت او مشاهده کنند. در صورت تایید طرف مقابل شما می‌توانید نمره و رتبه اعتباری او و یا حتی جزئیات کارنامه اعتباری او را مشاهده کنید. البته دسترسی به هر کدام از این موارد، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، نیازمند تایید طرف مقابل خواهد بود. همچنین بعد از دریافت گزارش، گزارش برای خود شخص نیز ارسال خواهد شد.

اپلیکیشن سنجینه جدا از اطلاعات اعتباری، روش‌ها و مشاوره‌هایی را برای بهبود رتبه و امتیاز اعتباری به شما ارائه می‌کند تا با رعایت آنها بتوانید نمره و رتبه اعتباری خود را ارتقا دهید.

خدمات اعتبارسنجی سنجینه قرار است روز 8 بهمن‌ماه طی مراسمی رسمی با حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقامات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد رونمایی شود.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس وبسایت سنجینه مراجعه کنند.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر شما بابت توجه به این نیاز آحاد جامعه در مباحث اعتباری، اعمال موارد ذیل در ارائه بهینه خدمت، نقش به سزایی خواهد داشت:
    1-در زمان ارائه کارنامه اعتباری، آدرس ایمیلی دریافت گردد تا در صورت تمایل فرد، کارنامه اعتباری برای ایشان ایمیل گردد.
    2-در زمان ارائه کارنامه اعتباری، امکان دریافت فایل آن نیز، مهیا باشد.
    3- بنده در حال حاضر نزد بانک مهر اقتصاد دارای پرونده اعتباری می باشم که در کارنامه اعتباری بنده مشاهده نشد.
    4-در صورتی که فردی اقدام به دریافت تسهیلات نموده و همیشه با1 یا 3 ماه تاخیر نسبت به بازپرداخت اقساط اقدام می نماید آیا این به عنوان نمره منفی در کارنامه اعتباری نمایش داده می شود؟
    5-در توضیحات اعلام شده است که سامانه سنجینه از سازمان امور مالیاتی کشور نیز، استعلام می نماید که این در کارنامه نمایش داده نشد.
    ضمن آرزوی موفقیت برای دست اندرکاران این سایت و این اپلیکیشن، امید است با رفع نواقص موجود، توسعه این سامانه را شاهد باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.