راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمایل وزیر ارتباطات عراق و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای همکاری‌های مشترک

نشست نعیم ثجیل یسر، وزیر ارتباطات عراق و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در راستای گسترش و توسعه صادرات محصولات و خدمات صبح امروز 3 بهمن‌ماه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

وزیر ارتباطات عراق که دیروز با محمدجواد آذر جهرمی دیدار کرده بود، امروز با حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و بخش خصوصی دیدار کرد.

رسول سراییان اولین سخنران این نشست بود. او هدف از برگزاری این جلسه را معرفی کوتاهی از شرکت‌های خصوصی ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات دانست و بعد از آن سازمان صنفی رایانه‌ای ایران را به تیم عراقی معرفی کرد.

به گفته سراییان، مهم‌ترین سرمایه سازمان نظام صنفی کمیسیون‌های تخصصی است. او بیان کرد: «۳۱ کمیسیون داریم که نقش اصلی برای توسعه فناوری اطلاعات را در کشور ایفا می‌کنند. یکی از بهترین زمینه‌ها همکاری ایجاد کمیسیون‌های مشترک بین ایران و عراق است.»

در ادامه، پنج تن از اعضای این سازمان در حوزه‌های آموزش، فین‌تک، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و نرم‌افزار توضیحاتی در این حوزه‌ها ارائه دادند.

 

فین‌تک در ایران

شهاب جوانمردی در مورد وضعیت فین‌تک در ایران صحبت کرد و اعتماد و قانون‌گذاری را دو چالش اصلی این حوزه برشمرد. مدیرعامل فناپ عنوان کرد: «معمولا قانون‌گذاری از تکنولوژی عقب‌تر حرکت می‌کند و اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود، قانون‌گذار جلوی پیشرفت این حوزه را می‌گیرد.»

جوانمردی با اشاره به بخش‌های مختلف فین‌تک توضیح داد: «کسب‌وکارهای فین‌تک در ایران در زمینه‌های پرداخت، اینشورتک، ولث‌تک، لندتک و بانک‌تک فعالیت می‌کنند. با افزایش پهنای باند توسعه کاربری گوشی‌های هوشمند و تغییر سنی هرمی جامعه ضریب نفوذ اینترنت در جامعه زیاد می‌شود. در این فضا یکی از صنعت‌هایی که باید به آن توجه شود، فین‌تک است.»

به اعتقاد جوانمردی سرمایه‌گذارها، بانک‌ها و شتاب‌دهنده‌ها بخش اصلی شکل‌دهنده این اکوسیستم هستند. او ادامه داد: «بیش از ۳۴۰ میلیون کارت بانکی در ایران صادر شده است. در سه ماه فصل اول سال 2015 حجم تراکنش‌های مالی پرداخت الکترونیکی در کشور نسبت به GDP کشور، 109 درصد بوده است. این در حالی است که در سه ماهه اول سال 2018 این تراکنش‌ها 1.3 برابر تولید ناخالص داخلی شده است.»

به گفته مدیرعامل فناپ، بلاکچین کمک می‌کند تا نقل‌وانتقالات مالی مطمئن‌تر حرکت کند. او گفت: «بین شرکت‌های ایرانی و عراقی می‌تواند همکاری‌های مشترک صورت بگیرد و انتقال دانش و تجربه انجام شود.»

 

تمایل به همکاری با عراق

مدیرعامل سما تک، فریبا مهدیون آموزش در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات در ایران را تشریح کرد. مهدیون عنوان کرد: «آموزش‌ها در دانشگاه از آموزش‌های روز عقب است و این گپ بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها را باید بپوشانیم. به علت تقاضای زیاد شرکت‌های خصوصی ۲۰ سال است که مشغول آموزش هستند.»

مدیرعامل سماتک ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شرکت‌ها را تشریح کرد و گفت: «حدود ۸۰ درصد مشتری‌های ما شرکت‌های بزرگ هستند. امیدواریم تا همکاری خوبی بین بخش خصوصی ایران و دولت عراق شکل بگیرد.»

مدیرعامل کافه بازار، حسام آرمندهی در مورد دیجی‌کالا، کافه بازار، دیوار، باما، جاباما و علی‌بابا به عنوان نمونه‌های موفق تجارت الکترونیکی در ایران صحبت کرد و در مورد این کسب‌وکارها جزئیاتی بیان کرد.

در ادامه، شاکر حسینی مسئول کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نصر اطلاعاتی در مورد طرح تحول سلامت ارائه داد. او ادامه داد: «ما تمایل داریم تا با شرکت‌ها و دولت عراق همکاری‌هایی مشترک داشته باشیم.»

سعید امامی، رییس کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته سازمان نصر سخنران بعدی بود. امامی تصریح کرد که دیگر هیچ فرد، شرکت، صنعت و کشوری بدون استفاده صحیح از فناوری اطلاعات نمی‌تواند به رشدی پایدار دست داشته باشد.

در ادامه، سراییان چند پیشنهاد ارائه داد. پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه همکاری، سند همکاری مشترک بین عراق و ایران، امکان‌پذیری برگزاری نمایشگاه مشترک در عراق، بازدید شرکت‌های عراقی از ایران و آشنایی با ظرفیت‌های ایران و اعزام شرکت‌های ایرانی از پیشنهاد‌های او بودند.

 

از زبان وزیر عراقی

وزیر ارتباطات عراق گفت: «از امکانات بسیار زیادی که برای شما فراهم است، تعجب کردم. ما می‌توانیم پروژه‌های مشترک داشته باشیم و کارگروه ایجاد کنیم. طرح‌های مختلفی می‌توانیم انجام بدهیم و در حوزه‌های فناوری اطلاعات، اینترنت، فیبر نوری و پهنای باند می‌توانیم کارهایی انجام دهیم.»

نعیم ثجیل یسر ادامه داد: «پروژه‌های زیرساختی در عراق وجود دارد که توسط داعش تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد. با وزیر ارتباطات ایران این قضیه را مطرح کردم و برای برگزاری این جلسه از ایشان تشکر می‌کنم. سعی می‌کنیم برای همکاری میان دو کشور با نمایندگان بخش خصوصی و دولت ایران تعامل کنیم.»

ثجیل یسر با آرزوی فعال شدن شرکت‌های ایرانی در عراق، اضافه کرد: «در جلسه با وزیر ارتباطات ایران قرار شد تا کارگروه مشترک تشکیل شد. این کمیته برای انعقاد نمایشگاه بین‌المللی عراق شکل گرفته است. من با کارشناسان مختلف وزارت ارتباطات عراق این قضیه را مطرح خواهم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.