راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دهمین سالگرد انجام اولین تراکنش مبتنی بر بیت‌کوین

10 سال پیش و در 12 ژانویه، اولین تراکنش با بیت‌کوین صورت گرفت و به این ترتیب عصر جدیدی در سیستم پولی جهانی به وجود آمد. این تراکنش میان خالق (یا خالقان) ناشناس بیت‌کوین، ساتوشی ناکاماتو و هال فینی، مهندس نرم‌افزار و رمزنگار ایالات متحده انجام شد. البته یکی از شایعاتی که درباره فینی وجود دارد این است که ممکن است خود ناکاماتو باشد.

از آن زمان به بعد بازار ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری پشت آن یعنی بلاکچین، با ایجاد آلت‌کوین‌های جدید وارد فضای رو به رشد و تازه‌ای شد.

به گفته نیدا ژانگ، هم‌بنیان‌گذار و رئیس بنیاد سوشال آلفا، صنعت در حال تغییر است و این تغییر به شیوه‌ای است که افراد بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای می‌توانند به بازار، دولت، صنعت و بخش مالی متصل شوند و در ادامه توضیح داد: «از ارزهای رمزنگاری‌شده گرفته که توانستند تعریف ما از ارزش و نحوه تبادل آن را تغییر دهند تا دفاتر کلی بدون نیاز به اعتمادی که توانسته پایگاه داده را به بخش کنش‌پذیری وارد کند؛ اتفاقی که تا پیش از این ممکن نبود. درنهایت باید گفت که بیت‌کوین و فناوری همراه آن همه‌چیز را تغییر داده است.»

باتوجه به 10 سال گذشته، استفاده از فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده از یک جز بسیار کوچکی که تنها چند نفر درباره آن شناخت داشتند به ابزاری که در حال حاضر به شیوه‌های مختلف توسط افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد بدل شده است و به برطرف کردن مشکلات دنیای واقعی آنهم به شیوه‌های مختلف کمک می‌کند و یکی از مهمترین صنایعی که تحت تاثیر آن بوده، صنعت مالی است.

نیک کووان مدیر و بنیان‌گذار گروه بورس اوراق بهادار جبل‌الطارق می‌گوید: «ارزهای رمزنگاری‌شده اولین نمونه نمایشی از فناوری بلاکچین است که دروازه جدیدی به روی شیوه‌های پرداخت گشود و برخی از مشکلات موجود را برطرف کرد.»

با اینکه سال 2018 نسبت به سال 2017 بهترین دوران بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده نبود اما با این حال علاقه به این صنعت و بازار رو به افزایش است. باید گفت که افزایش مقررات و پیشرفت تکنولوژی به منظور استفاده عمومی از این ابزار و سرمایه‌گذاری در آن موجب پذیرش بیشتر این ارز توسط نهادهای بزرگ می‌‌شود.

آنجل ورستی مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت آمبروسوس که در زمینه سیستم‌های اینترنت اشیا مبتنی بر بلاکچین فعالی است، می‌گوید: «ما در آستانه یک بحران مالی بزرگ دیگر و احتمالا یک فاجعه بزرگ جغرافیایی-سیاسی قرار داریم و ارزش اصلی بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی دیجیتال که قابلیت سانسور شدن ندارد، این است که در معرض کنترل کسی قرار نگرفته.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.