راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد / توقف تخصیص ارز به صادرکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند

صادرکنندگان عمده کانی‌های فلزی علی‌رغم صدور معادل حدود ۳ میلیارد یورو کالا، تنها به بازگرداندن معادل حدود 839 میلیون یورو ارز به کشور در قالب روش‌های اعلامی بانک مرکزی اقدام کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها و طرح ادعای «توقف صدور مجوز ترخیص کالا از گمرک برای فولادسازان بزرگ از سوی بانک مرکزی» به آگاهی می‌رساند صادرکنندگان عمده کانی‌های فلزی از ابتدای سال تاکنون، علی‌رغم صدور معادل حدود ۳ میلیارد یورو کالا، تنها به بازگرداندن معادل حدود 839 میلیون یورو ارز به کشور در قالب روش‌های اعلامی بانک مرکزی اقدام کرده‌اند.

از سوی دیگر، همین صادرکنندگان علاوه بر دریافت تسهیلات ارزی و ریالی متنوع از شبکه بانکی و بانک مرکزی، از ابتدای امسال تاکنون معادل حدود 319 میلیون یورو به نرخ رسمی از بانک مرکزی و معادل حدود 234 میلیون یورو از طریق سامانه نیما برای واردات خود ارز دریافت کرده‌اند.

بانک مرکزی در راستای اجرای مصوبات ارزی دولت و دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات، از تخصیص ارز جدید به صادرکنندگانی که در عمل نسبت به مقررات کوتاهی داشته‌اند، جلوگیری کرده است. با توجه به آمار ذکرشده، طبیعتا برخی از صادرکنندگان کانی‌های فلزی نیز در این گروه قرار گرفته‌اند. اما این موضوع ارتباطی با خرید ارز تخصیص‌یافته قبلی و همچنین صدور اعلامیه تأمین ارز (یا مجوز ترخیص کالا از گمرک به تعبیر برخی رسانه‌ها) برای پرونده‌هایی که قبلا تخصیص ارز گرفته‌اند، ندارد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که تخصیص ارز برای واردات به صادرکنندگانی که در عمل به وظایف قانونی خود به درستی عمل کرده‌اند، همچون گذشته ادامه دارد. به‌عنوان‌مثال در میان صادرکنندگان عمده کانی‌های فلزی سه شرکتی که بهترین عملکرد را داشته‌اند، به طور متوسط حدود 87 درصد از ارز خود را به کشور بازگردانده‌اند که بانک مرکزی مراتب قدردانی خود را از این صادرکنندگان اعلام می‌کند.

بدیهی است دیگر صادرکنندگان نیز در صورت بازگردانی ارز حاصل از صادرات به روش‌های اعلام‌شده، می‌توانند همچنان از خدمات ارزی بانک مرکزی برای واردات کالا استفاده کنند.

در انتها از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز انتظار می‌رود همچون وزارت نفت که در مدیریت بازگشت ارز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی تلاش‌های ارزشمندی کرده است، بانک مرکزی را در مدیریت بازار ارز یاری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.