راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مبادله بیت‌کوین / هر آنچه باید درباره معاملات پرسود بیت‌کوین بدانید

در این نوشته اصول اولیه‌ مبادله بیت‌کوین را مطرح خواهیم کرد، با اصطلاحات رایج آشنا خواهیم شد و یاد می‌گیریم چطور در بازارهای بیت‌کوین به معامله بپردازیم.

 

سرمایه گذاری و مبادله چه تفاوتی دارند؟

پیش از همه باید تفاوت مبادله کردن و سرمایه‌گذاری در بازار را بدانیم. سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین به معنی آن است که مقداری بیت‌کوین بخرید و آن را برای مدت طولانی نگاه دارید. سرمایه‌گذاران باور دارند فارغ از تمام نوساناتی که در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد، قیمت بیت‌کوین در نهایت بالا خواهد رفت. معمولاً افرادی که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند به برتری فناوری و ایدئولوژی آن اعتقاد دارند. پس سرمایه‌گذاران بیت‌کوین رمزارز خریداری شده را برای طولانی‌مدت نگاه می‌دارند.

مبادله‌کنندگان اما در بازه‌های کوتاه می‌خرند و می‌فروشند و هر زمان که بتوانند سودی به دست می‌آورند. برخلاف سرمایه‌گذاران، مبادله‌کنندگان بیت‌کوین را ابزاری برای کسب سود می‌بینند. برخی از آنها حتی به خود زحمت نمی‌دهند تا تکنولوژی و ایدئولوژی پشت محصولی که معامله می‌کنند را بیاموزند.

البته مبادله کردن و سرمایه‌گذاری با یکدیگر تضادی ندارند و برخی افراد هم‌زمان هم بیت‌کوین مبادله می‌کنند و هم به سرمایه‌گذاری در آن می‌پردازند.

 

چرا مبادله‌ بیت‌کوین رواج دارد؟

با افزایش ناگهانی محبوبیت بیت‌کوین و چندین آلت‌کوین دیگر، مبادله رمزارز هم افزایش یافت. یک علت آن بازار پرنوسان رمزارزها است. در این بازار اگر مدیریت مناسبی داشته باشید، به سود خواهید رسید. دوم آنکه بر خلاف بازارهای سنتی‌ مبادله بیت‌کوین در تمامی ساعات شبانه‌روز و هفت روز هفته ممکن است و تعطیلی ندارد.

بازارهای سنتی مانند بورس کالا یا اوراق بهادار، ساعات شروع و پایان دارند. با بیت‌کوین اما می‌توانید هر زمان که بخواهید بخرید یا بفروشید. در نهایت معامله کردن در بازار غیرقابل کنترل بیت‌کوین آسان است و هر کس می‌تواند به راحتی شروع به کار در این بازار کند.

 

انواع مبادله بیت‌کوین

اگرچه تمام مبادله‌کنندگان به دنبال سود هستند؛ اما از روش‌های متفاوتی برای رسیدن به آن استفاده می‌کنند. در ادامه دو نمونه از مهم‌ترین روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

 

معاملات روزانه

این روش شامل چندین معامله در طول روز است و مبادله‌کننده برای کسب سود در نوسانات کوتاه مدت بازار تلاش می‌کند. مبادله‌کنندگان روزانه زمان زیادی را پای کامپیوتر می‌گذرانند و معمولاً در پایان روز تمام معاملات خود را می‌بندند.

 

معاملات شناور

در این استراتژی مبادله‌کننده تلاش می‌کند از بازه‌های شناور طبیعی قیمت سود ببرد. این مبادله‌کنندگان با شروع یک دوره تغییرات قیمت وارد معامله می‌شوند و بیت‌کوین‌ّهای خود را تا زمانی نگاه می‌دارند که این دوره به اتمام برسد و سود خود را به دست آورند. آنان به جای آنکه برای نوسانات کوچک چشم به مانیتور بدوزند تصویر بزرگ‌تر را می‌بینند. برای مثال یک مبادله شناور ممکن است بیت‌کوین خود را برای یک بازه زمانی هفتگی یا ماهانه نگاه دارد تا در نهایت به قیمت مناسب برسد.

 

روش‌های تحلیل قیمت بیت‌کوین – فاندامنتال و تکنیکال

آیا می‌توان قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کرد؟ خیر. پاسخ کوتاه این است که هیچ کس قادر نیست قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کند. برخی مبادله‌کنندگان الگوها، روش‌ها و قوانین ثابتی یافته‌اند که به آنها امکان می‌دهد در بلندمدت بیشترین بهره را از بازار به دست آورند. هیچ کس با قطعیت وارد معامله نمی‌شود اما یک نکته مهم وجود دارد؛ در پایان روز باید یک تعادل مثبت ببینید در غیر این صورت در طولانی مدت حتماً ضرر خواهید کرد.

دو روش اصلی برای تحلیل قیمت بیت‌کوین و البته هر کالای قابل معامله وجود دارد؛ تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال.

 

تحلیل فاندامنتال

در این روش تلاش برای تحلیل قیمت بر اساس الگوهای بلند مدت است. مبادله‌کنندگان، صنعت بیت‌کوین را ارزیابی می‌کنند، اخبار رمزارزها را دنبال می‌کنند و هر چیزی که ممکن است بر قیمت اثر داشته باشد را رصد می‌کنند.

این شیوه بیت‌کوین را به چشم تکنولوژی نگاه می‌کند، آن را متأثر از عوامل بیرونی می‌داند و بر همین اساس قیمت را پیش‌بینی می‌کند. برای مثال اگر کشور چین به طور ناگهانی تصمیم بگیرد بیت‌کوین را ممنوع اعلام کند تحلیل‌گران فاندامنتال نتیجه می‌گیرند که قیمت سقوط خواهد کرد.

 

تحلیل تکنیکال

در این روش تلاش بر این است که قیمت بیت‌کوین بر اساس مطالعه شرایط بازار مانند تغییرات قبلی و حجم معاملات صورت پذیرد. مبادله‌کننده همواره به دنبال یافتن الگوهای تکرار شونده است و بر اساس این الگوها پیش‌بینی می‌کنند که در آینده چه اتفاقی برای قیمت خواهد افتاد.

ایده اصلی در این روش بر یک منطق استوار است؛ بازار فارغ از اتفاقاتی که در جهان می‌افتد عمل می‌کند، به زبان خود حرف میزند و اگر خوب گوش کنید خواهید فهمید که قیمت‌ها به کدام سو خواهند رفت.

 

کدام روش بهتر است؟

همانطور که گفتیم هیچ کس نمی‌تواند قیمت آینده را با قطعیت پیش‌بینی کند. از منظر فاندامنتال یک کشف فناورانه ممکن است همه‌چیز را دگرگون کند و از منظر تکنیکال گراف‌ها گاهی مطابق روند همیشگی رفتار نمی‌کنند. ساده‌ترین حقیقت این است که هیچ تضمینی برای مبادله بیت‌کوین وجود ندارد. با این‌حال یک ترکیب متناسب از هر دو شیوه بهترین نتایج را به دنبال خواهد داشت.

 

ترید بیت‌کوین را از کجا شروع کنیم؟

برای ترید بیت‌کوین باید در یک بازار آنلاین تبادل رمزارز ثبت نام کنید. بازار آنلاین سایت‌هایی هستند که در آنها خریداران و فروشندگان و درخواست‌های خریدوفروش به صورت خودکار با هم تطبیق داده می‌شوند. توجه کنید که بازارهای آنلاین با صرافی‌های بیت‌کوین تفاوت دارند.

در صرافی‌های آنلاین، بیت‌کوین با قیمت بیشتر از بازار فروخته می‌شود و با قیمت کمتر از شما خریداری می‌شود. در نظر داشته باشید که بازار آنلاین با سایت‌های ثبت آگهی خریدوفروش نیز متفاوت است. در این سایت‌ها عملیات خریدوفروش به‌صورت آفلاین انجام می‌شود؛ یعنی خریدار و فروشنده به‌طور مستقیم باهم ارتباط برقرار کرده و به نحوی معامله را انجام می‌دهند. در بازار آنلاین اما به‌محض ثبت درخواست خرید یا فروش تمامی فرایندهای لازم به‌طور خودکار انجام‌شده و معاملات با بهترین قیمت انجام خواهد شد.

برای شروع مبادله بیت‌کوین این اطلاعات کافی نیست و این نوشته تنها مقدمات ضروری را بیان کرده است. اگر قصد دارید با خریدوفروش بیت‌کوین آینده مالی خود را تأمین کنید بهتر است دانش خود را افزایش دهید، درباره فناوری بلاکچین تحقیق کنید، اخبار رمزارزها را دنبال کنید و با استراتژی‌های معاملاتی آشنا شوید. روش‌های خواندن گراف‌ها را نیز  یاد بگیرید و با مقادیر کم معامله کردن را تمرین کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.