راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افشای اطلاعات کارت‌های بانکی، این بار در فرنگ


یک هکر ادعا کرده است که اطلاعات بانکی بیش از 79 بانک را در دست دارد. این هکر برای اثبات ادعایش روز سه شنبه قسمت کوچکی از این اطلاعات را افشا کرده و گفته است بیش از 50 گیگابایت از اطلاعات بانک‌های آمریکایی و غیر آمریکایی را در دست دارد.

این هکر که به صورت غیر قانونی به اطلاعات شخصی کاربران کارت‌های بانکی دسترسی پیدا کرده، ادعا می‌کند اطلاعات بانکی که در دست دارد مربوط به کاربران ویزا و مسترکارت است. او برای اثبات ادعایش دیروز  اطلاعات بیش از 1700 کاربر مجزا را به دید عموم گذاشت.

این اطلاعات افشا شده شامل نام کابر، نوع کارت بانکی (ویزا یا مسترکارت)، شماره پستی، شماره تلفن و ایمیل افراد می‌شود.این هکر “کلاه خاکستری” با نام مستعار Reckz0r گفته که بیش از 3 ماه است برای جمع آوری این اطلاعات بر روی بیش از 79 بانک کار کرده است.این اطلاعات فقط مختص آمریکا نمی‌شوند و شامل اطلاعات کارت‌های بانکی کشورهای دیگری از جمله انگلستان و کانادا هم هستند. این هکر ادعا می‌کند که بیش از 50 گیگابایت اطلاعات در دست دارد و فقط قسمت کمی از آن را منتشر کرده است. در آن چه که او منتشر کرده است، اثری از شماره کارت و رمز کاربران نیست، اما شواهد آن طور که نشان می‌دهد او به شماره کارت و رمز کاربران نیز دسترسی دارد و آنها را در این افشای اولیه سانسور کرده است.

او ادعا می‌کند که ویزا و مسترکارت را هک نکرده است. این باعث ایجاد سردرگمی متخصصان شده است و برخی فکر می‌کنند شاید این اطلاعات مربوط به افشای اطلاعات بانکی یک و نیم میلیون کاربر شبکه‌های پرداختی در چند ماه پیش باشد. اتفاقی که باعث شد چندی پیش، هم ویزا و هم مسترکارت به مشتریان خود اخطار دهند که رمزهای خود را تغییر دهند.

او در ادامه افشای اطلاعات گفته است که برایش مهم نیست این‌ اطلاعات متعلق به چه کسانی هستند، چیزی که برایم مهم است وضع امنیت این شبکه‌ها است.

برخی نیز این هکر را “کلاه سفید” می‌نامند، چون می‌گویند  قصد او سوء استفاده نیست و اخطاری برای مقابله با رخنه‌های امنیتی است. در حال حاضر مسئولین هیچ کدام از دو شرکت مسترکارت و ویزا هیچ پاسخ و عکس‌العملی به این افشای اطلاعات نشان نداده‌اند.

یک متخصص نیز به ZDNET گفته است که مسترکارت و ویزا اطلاعات شخصی کاربران را ذخیره نمی‌کنند! هنوز معلوم نیست این اطلاعات متعلق به چه بازه زمانی است.

منبع: ZDnet

یک اینفوگرافی در زمینه هک و هکرها را هم با کلیک بر روی تصویر زیر مشاهده کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.