راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک ضعیف عمل می‌کند؟

چند دقیقه پیش برنامه دو نیم ساعت که به موضوع بانکداری الکترونیک اختصاص داشت تمام شد و بار دیگر این حسرت را باقی گذاشت که چرا فرصت‌های آگاهی‌بخشی به مردم توسط برخی از کارگزاران رسانه ملی به این آسانی به هدر می‌روند. در این برنامه دکتر بیات و مهندس لطفی‌نیا حضور داشتند.

در برنامه دو نیم‌ساعت امشب به هم‌ریختگی اطلاعاتی چنان زیاد بود که معلوم نبود در این برنامه قرار است مشکلات فنی بانک‌ها بررسی شوند یا مشکلات فرهنگی و ناآگاهی مردم! مخاطب این برنامه اگر این برنامه را دنبال می‌کرد، در نهایت گیج و مبهوت می‌ماند که بالاخره بانکداری الکترونیکی امنیت دارد یا ندارد؟ مجری این برنامه هم با اطلاعات اشتباه خود مسیر اشتباهی را پیش گرفته بود و دو مهمان بزرگوار برنامه هم هیچ راهی برای نجات برنامه نداشتند. به نظر می‌رسد تاکید بیش از حد بر کلمه امنیت نه تنها باعث بهبود امنیت نخواهد شد بلکه فقط بر ترس و وحشت مردم می‌افزاید.

در کنار این برنامه کارشناس امنیت برنامه هم که به صورت زیرنویس هکر کلاه سفید معرفی شده بود، با اطلاعات پرت و پلای خود در مورد هر چیزی گفت جز در مورد امنیت در بانکداری الکترونیک. معلوم نیست فروش آفیس تقلبی در فروشگاه اپل چه ربطی به امنیت بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران دارد. معلوم نیست که رمز‌نگاری اطلاعات در سرور یعنی چه که مجری مدام آن را تکرار می‌کرد؟ همین طور معلوم نیست که اینترنت ملی چگونه باعث افزایش امنیت بانکداری الکترونیک می‌شود که مجری مدام بر ان تاکید می‌کرد؟ همین طور معلوم نیست که چطور می‌توان دستگاه‌های OTP را بومی کرد که مجری در این مورد می‌پرسید؟

گاهی وقت‌ها اطلاعات اشتباه و پرت و پلا باعث ضربه زدن به طرح‌های خوبی مانند اینترنت ملی می‌شوند. اینترنت ملی مزایای فراوانی دارد که جای هیچ انکاری نیست. اما گاهی وقت‌ها با بی‌اطلاعی مزایایی برای آن می‌تراشیم که فقط ضربه زدن به روح و اصل مطلب است.

همان طور که رسانه ملی برنامه‌های تخصصی خوبی در زمینه سینما و ورزش و دیگر زمینه‌ها تولید می‌کند، شایسته است حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک هم مورد توجه جدی مدیران رسانه ملی قرار گیرد و با حضور مجری‌های کم‌سواد و بعضا بی‌سواد، که فقط لبخند تمسخر مهمان‌ها را موجب می‌شوند، فرصت‌ها را از بین نبریم.

در نهایت آن طور که رسانه ملی می‌گوید فناوری اطلاعات و امنیت آن در بانکداری الکترونبک ، با حضور کارشناسان تجارت الکترونیک و بانکداری در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر بررسی شد.

برای دانلود برنامه اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.