راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک کردیت چگونه توفان را پشت سر گذاشت؟

مدیر اجرایی ۵۳ ساله بانک مشهور کردیت سوییس از آخرین تجربیات خود می‌گوید.

بردی دوگان، مدیر اجرایی ۵۳ ساله بانک مشهور کردیت سوییس، از سال ۲۰۰۷ در این سمت فعالیت می‌کند و از آن زمان تاکنون منشأ تغییرات فراوانی در اداره این بانک و سوددهی آن بوده است.

دوگان، مدرک کارشناسی‌اش را در رشته اقتصاد و مدرک MBA خود را در رشته مالی از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است و پس از رکودهای وحشتناکی که گریبان دنیا را گرفت، توانست به خوبی بانک تحت مدیریتش را از توفان بحران اقتصادی و مالی جهانی نجات دهد. بانک کردیت سوییس در زمان مدیریت دوگان توانست رشدی 1.3 درصدی را در سود خالص خود تجربه کند، اتفاقی که اغلب هم‌ردیفان او در بانک‌های رقیب در رویا‌هایشان می‌دیدند! اخیرا هفته‌نامه اکونومیست مصاحبه نسبتا مفصلی با او انجام داده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

دوگان علل اصلی موفقیت کردیت سوییس را به دو دسته تقسیم می‌کند؛ نخست عوامل مالی و اقتصادی است؛ تا پیش از ریاست دوگان، در بین مدیران ارشد این بانک اعتمادی مبنی بر خرد کردن سهام بانک در سطح جامعه وجود نداشت اما دوگان با این تحلیل که سود کمتری که دوام بیشتری داشته باشد از سود زیادی که دوام ندارد، بهتر است، خرد کردن سهام را در بانک کردیت اجرا کرد!

به عقیده اکثر کار‌شناسان این کار باعث شد تا در هنگام بحران مالی ضرر وحشتناکی متوجه تعداد قابل توجهی سهام‌دار نشود و از سوی دیگر، مدیران بانک قدرت مانور خود را حفظ کنند چراکه دیگر مجبور نبودند با چند سهام‌دار عمده سر و کله بزنند و آن‌ها را راضی کنند تا با مدیران بانک و سیاست‌های آن‌ها همراهی و همکاری لازم را داشته باشند. عامل مهم دیگری که بانک کردیت را به خشکی رساند، تغییر بخشی از ذخیره‌های بانک از دلار به طلا بود، چون با این تصمیم دوگان، ارزش طلا در سطح قابل توجهی افزایش یافت در حالی که دلار وضعیت چندان مطلوبی را در سال‌های اخیر پشت سر نگذاشته بود.

دومین اقدام اساسی و مهم دوگان اقدامات او در بخش پرسنلی بود؛ با آمدن بردی دوگان به کردیت سوییس، موجی از جوانان ۳۰ تا ۳۵ ساله به استخدام بانک در آمدند در بین آن‌ها فارغ‌التحصیلانی از رشته‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا نرم‌افزار و آی‌تی و حتی زیست‌شناسی به چشم می‌خورد! بردی دوگان معتقد است باید فعالیت‌های بانکی را در هر حوزه‌ای رو به جلو پیش برد و از هیچ چیز نهراسید مثلا فرانک رومیرز با مدرک کار‌شناسی ارشد در زیست‌شناسی پس از یک سال کار در این بانک توانست توجه مسئولان سرمایه‌گذاری بانک را به دو موضوع تحقیقاتی در مورد بیماری‌های MS و یرقان جلب کند. به این ترتیب بود که بانک کردیت سوییس حدود ۲۴۰ هزار فرانک سوییس در این دو طرح سرمایه‌گذاری کرد و توانست تا سال ۲۰۱۱، به سودی نیم میلیون فرانکی دست یابد؛ به علاوه، بانک کردیت موفق شد با کمک به این بیماران، وجهه‌اش را در بین مردم ارتقا دهد و این چیزی است که به باور بردی دوگان از هر تبلیغی برای یک بانک با ارزش‌تر است!

منبع: دنیای نوین کسب و کار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.