راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گشتی در باشگاه کارآفرینی تیوان / مزرعه‌ای بزرگ از همه بذرها

تیوان شتاب‌دهنده، وی‌سی يا یک مرکز رشد نیست؛ بلکه باشگاه کارآفرینی است که به تیم‎ها این فرصت را می‎دهد که قبل از ورود به شتاب‌دهنده‎ها يا جذب سرمایه، با حضور در یک محیط کاری پویا و در کنار هم، سرعت رشدشان را افزایش و امکان خطایشان را کاهش دهند

ماهنامه عصر تراکنش / تا قبل از پیدایش تیوان، اولین گام ورود افراد به اکوسیستم کارآفرینی، ورود به یک شتاب‌دهنده بود اما تیم‌ها تا زمانی که بخواهند وارد مرحله شتاب‌دهنده شوند، حداقل شش ماه تا یک سال، از زمانی که ایده آنها شکل بگیرد تا زمانی که محصول اولیه قابل‌پذیرش برای شتاب‌دهنده ایجاد شود، زمان و محیطی لازم داشتند تا بتوانند تیم خود را کامل کنند، محصول اولیه‌شان را بسازند و سرعت رشدشان را افزایش دهند، تیوان شکل گرفت تا این فرصت را به افراد و تیم‌ها بدهد. هر فردی می‌تواند تنها با داشتن ایده، بدون اینکه یک محصول اولیه کامل شده داشته باشد نیز وارد تیوان شود؛ درواقع تیوان با هدف گسترش فرهنگ کارآفرینی ایجاد شده است و برگزاری رویدادهای کارآفرینی، رویدادهای آموزشی و فضای کار اشتراکی بخشی از فعالیت‌های این باشگاه است. در این مطلب، با محمدرضا سبحان، مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان گفت‎وگو کردیم و برخی از استارت‎آپ‌های حاضر در این مجموعه را نیز معرفی کردیم.

بهار تیوان

باشگاه کارآفرینی تیوان از زمستان سال 1395 شروع به فعالیت کرده و در این مدت 168 تیم وارد آن شده‌اند. به گفته سبحان، تیوان به تیم‌ها شش ماه تا یک سال فرصت می‌دهد تا در این زمان بتوانند از هر مرحله‌ای که وارد تیوان شده‌اند، وارد مرحله بعدی یعنی جذب سرمایه شوند. خیلی از تیم‌های تیوان بعدازاینکه از این باشگاه کارآفرینی خارج می‌شوند، وارد یک شتاب‌دهنده می‌شوند ولی خیلی از آنها نیز از این مرحله می‌گذرند و مستقیما به سراغ فرشتگان سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران می‌روند و سرمایه اولیه دریافت می‌کنند؛ البته استارت‌آپ‌هایی هم هستند که در این مرحله شکست می‌خورند و فعالیتشان پایان می‌یابد.

در واقع می‌توان تیوان را یک پیش شتاب‌دهنده دانست که با فضایی که در اختیار دارد، تیم‌ها را آماده ورود به شتاب‌دهنده‌ها يا جذب سرمایه از وی‌سی‌ها می‌کند؛ اما تاکید سبحان بر این بود که تیوان را به‌عنوان یک باشگاه کارآفرینی معرفی کند چراکه به گفته او خدمات تیوان تنها به پیش شتاب‌دهی ختم نمی‌شود و در تلاش هستند تا تیوان پلتفرمی برای همه افرادی که در اکوسیستم کارآفرینی فعالیت می‌کنند، باشد تا با استفاده از آن خدمات خود را به جامعه کارآفرینی ارائه دهند یا از این خدمات بهره‌مند شوند. در این باره مدیرعامل تیوان توضیح می‌دهد: «علاوه بر تیم‌های استارت‌آپی، اگر فردی منتور است می‌تواند از فضای تیوان برای آموزش دیگران و اگر فردی سرمایه‌گذار است، می‌تواند از تیوان به‌عنوان فضایی برای پیدا کردن استارت‌آپ‌های خوب استفاده کند؛ در کل تیوان تا جایی که توان داشته باشد، پلتفرم خود را در اختیار همه قرار می‌دهد و فقط اعضای تیوان نیستند که از این پلتفرم می‌توانند استفاده ‌کنند، بلکه بسیاری از افرادی که در رویدادهای ما شرکت می‌کنند، افرادی هستند که عضو تیوان نیستند ولی به‌نوعی از آن بهره می‌برند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

امکانات تیوان برای استارت‌آپ‌ها

باشگاه کارآفرینی تیوان در کنار فضای کار اشتراکی، امکان رزرو اتاق جلسات مجهز، شرکت در رویدادهای آموزشی برگزارشده در تیوان با تخفیف ویژه و امکان استفاده از مشاوره و تجربیات منتورهای بنام و باسابقه را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد. به گفته سبحان، تیوان از شروع فعالیتش تاکنون، بیش از 200 رویداد برگزار کرده است و تاکنون بیش از 400 نفر عضو این باشگاه شده‌اند.

[/mks_pullquote]

 

حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری

باشگاه کارآفرینی تیوان در ساختمان پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف مستقر است که معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار آنها قرار داده است. مدیرعامل تیوان درباره همکاریشان با دانشگاه شریف می‌گوید: «ما زیرمجموعه دانشگاه شریف محسوب نمی‌شویم؛ بلکه سعی می‌کنیم یک تعامل دوستانه و صمیمانه‌ای با دانشگاه داشته باشیم. این فضا نیز به‌عنوان حمایت از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار ما قرار گرفته است و ما به‌عنوان بخش خصوصی و یک سازمان مستقل در آن فعالیت می‌کنیم.»

 

جذب افراد و تیم‌ها در تیوان

آن‌طور که سبحان می‌گوید، پذیرش تیم‌ها در تیوان بسیار راحت است و به‌شرط اینکه این باشگاه کارآفرینی ظرفیت کافی برای پذیرش افراد و تیم‌ها را داشته باشد، افراد خیلی سریع می‌توانند بلافاصله بعد از ثبت‌نامشان، وارد تیوان شوند؛ بنابراین تنها دلیلی که باعث طولانی شدن فرایند ثبت‌نام‌ها می‌شود، نداشتن ظرفیت این باشگاه است.

سبحان درباره جذب افراد توضیح می‌دهد: «افرادی که علاقه‌مند هستند تا وارد تیوان شوند، می‌توانند آنلاین ثبت‌نام کنند، سپس ما با دوستان تماس می‌گیریم و یک مصاحبه حضوری با آنها خواهیم داشت و بعدازآن، درصورتی‌که تأیید شوند، می‌توانند وارد تیوان شوند. ورود به تیوان بسیار راحت است و مصاحبه نیز بسیار سبک است و صرفا در حد آشنا شدن دو طرف با یکدیگر است؛ درواقع هدف ما از مصاحبه این است که مطمئن شویم تیم‌ها دارند به‌عنوان یک استارت‌آپ‌ فعالیت می‌کنند چرا که تیوان مختص استارت‌آپ‌ها است و هر کسب‌وکاری نمی‌تواند از فضای تیوان استفاده کند.»

با توجه به گفته‌های سبحان، فرایند مصاحبه تیوان با تیم‌ها بسیار آسان است ولی نکته مهمی که وجود دارد، مانیتورینگ ماهانه تیوان از تیم‌ها است؛ درواقع هر تیمی باید ماهانه روند رشد خود را به باشگاه گزارش دهد و اگر تیمی طی چند ماه، رشد و پیشرفت خوبی نداشته باشد، اخطارهایی به آنها داده می‌شود و اگر نتوانند روند صعودی داشته باشند، باید تیوان را ترک کنند.

در حال حاضر 120 صندلی در تیوان وجود دارد که با توجه به صحبت‌های مدیرعامل آن، معمولا همیشه 140 تا 150 عضو و در قالب 50 تیم هم‌زمان در این باشگاه حضور دارند. به‌تازگی نیز فضای جدیدی که زیرمجموعه پارک پردیس هست، در اختیار تیوان قرار گرفته که به‌زودی به‌عنوان کارخانه نوآوری «های‌وی» شروع به فعالیت خواهد کرد؛ قسمت‌هایی از این کارخانه در اختیار شتاب‌دهنده‌ها، وی‌سی‌ها و سازمان‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها قرار خواهد گرفت و قسمتی از آن نیز فضای کار اشتراکی برای تیوان خواهد شد؛ بنابراین ظرفیت این باشگاه برای پذیرش افراد بیشتر شده است.

مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان درباره مدل‌های عضویت در تیوان می‌گوید: «دو مدل عضویت در تیوان وجود دارد؛ طلایی و نقره‌ای. تفاوت این دو نوع عضویت در برخورداری از میز کار اختصاصی است. در عضویت طلایی شخص دیگری نمی‌تواند از میز کار فرد استفاده کند اما در عضویت نقره‌ای مانند عضویت کتابخانه، فرد در زمان حضور می‌تواند یکی از صندلی‌های نقره‌ای موجود را انتخاب و از آن استفاده کند. هزینه عضویت نقره‌ای، به ازای هر نفر، 300 هزار تومان ماهانه است که استارت‌آپ‌هایی که ازنظر ما در مرحله early stage هستند و در مراحل اولیه باشند، 30 درصد تخفیف می‌گیرند و عضویت طلایی نیز به این صورت است که دارای یک میز اختصاصی چهار نفره است و هزینه آن ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان است که آن 30 درصد تخفیف نیز تا شش ماه برای این عضویت در نظر گرفته خواهد شد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مزیت‌های فضای کار اشتراکی

به گفته سبحان، فضای کار اشتراکی نسبت به اجاره دفتر، ارزان‌تر است و امکاناتی را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد که قیمت پایین‌تری نسبت به یک دفتر عادی خواهد داشت ولی این مورد مزیت اصلی نیست و مهم‌ترین مزیتی که یک فضای کار اشتراکی داراست، در جمع بودن افراد است و زمانی که فردی به مشکل خاصی در کارش برمی‌خورد، افراد متخصص زیادی در این فضاها هستند که می‌توانند به او کمک کنند و آن هم‌افزایی و سینرژی که ایجاد می‌شود نیز می‌تواند به افراد کمک کند که دیرتر مایوس شوند و از یکدیگر بیاموزند و با هم رشد کنند.

[/mks_pullquote]

 

سبحان در آخر می‌گوید: «نکته‌ای که همیشه سعی می‌کنم در توضیح تیوان به آن بپردازم این است که تیوان یک مزرعه خیلی بزرگ است که ما به همه بذرها در آن اجازه رشد می‌دهیم و فرصت رشد را برای همه فراهم می‌کنیم. درواقع ما معتقدیم نمی‌شود منتظر کشف یک لوبیای سحرآمیز بود، بلکه باید ابتدا بستر رشد را برای همه فراهم کنیم تا یک روز توی این مزرعه یک لوبیای سحرآمیز رشد کند سپس به وی‌سی یا سرمایه‌گذار بگوییم که بیاید و این لوبیای سحرآمیز را ببرد و در گلخانه خود بگذارد. تاکید من این است که اگر ما به دنبال این هستیم که یک اکوسیستم قوی داشته باشیم، نباید دنبال مهره‌های شاخص بگردیم؛ بلکه باید فرصت رشد را به همه بدهیم تا مهره‌های شاخص خود را نشان دهند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تیم‌های موفق تیوان

سال گذشته در رویداد استارت‌آپ استانبول، استارت‌آپ سبکتو در بین 2500 تیم جزو 50 تیم اول شد و استارت‌آپ نولاتک نیز جزء 15 تیم اول شد. استارت‌آپ کشمون در جشنواره وب و موبایل ایران نیز جایزه اول را دریافت کرد و در رویداد جاده ابریشم جایزه دوم را گرفت. امسال نیز استارت‌آپ توگدر در استارت‌آپ استانبول شرکت کرده است و فعلا جزو 70 تیم اول است.

[/mks_pullquote]

 

برخی از استارت‌آپ‌های حاضر در تیوان

والکس

هم‌بنیان‌گذاران: امین امینی، بردیا سید احمدنیا، محسن اشکانی، سید محمد دبیر، محمد آنالویی

والکس پلتفرمی برای تبادل ارزهای دیجیتال است. به گفته بنیان‌گذاران این استارت‌آپ، یکی از ویژگی‌های والکس، این است که برای ایرانیان بومی‌سازی شده است. همچنین یکی از قابلیت‌های والکس، ترید کردن ارزها با یکدیگر است و افراد می‌توانند به ریال نیز در این پلتفرم خریدوفروش کنند. محصول جانبی والکس، یک درگاه پرداخت ارزهای دیجیتال است که به کمک این درگاه پرداخت، کسب‌وکارهای ایرانی می‌توانند به بازار و مشتریان خارجی متصل شوند.

به گفته هم‌بنیان‌گذاران والکس، در تیوان این امکان وجود دارد که با تیم‌های مختلف در ارتباط باشند. همچنین یکی از نکته‌های مهمی که درباره تیوان وجود دارد، فضای صمیمی این محیط و برگزاری دوره‌هایی است که برای اعضای تیوان، دارای تخفیف است. والکس چهار ماه است که در تیوان مستقر است.

 

بهشت

هم‌بنیان‌گذاران: حسن جهانگیری، ابوالفضل پنبه‌کار، کوروش سلیمانی

بهشت پلتفرمی برای ساختن استارت‌آپ‌ها و محصولات اولیه آنها است؛ در واقع بهشت پلتفرمی است که افراد می‌توانند با استفاده از آن سریع و بدون صرف هزینه و زمان زیاد به محصول اولیه خود برسند و بازار خود را تست کنند. به گفته جهانگیری، تیوان در کنار محیطی که محل کار آنها نیز محسوب می‌شود، ارتباطات خوبی را ایجاد کرده است که این ارتباطات باعث ایجاد هم‌افزایی می‌شود و تیم‌ها می‌توانند برای پیدا کردن اولین کاربرانشان از این هم‌افزایی استفاده کنند. بهشت یک تیم 3 نفره دارد که در فضای کار اشتراکی تیوان مستقر هستند.

 

کافه گلدون

هم‌بنیان‌گذاران: علیرضا عبادوز، مهدیه عبادوز، علیرضا کوچک‌زاده، شادی علیزاده، رضا تبری، فاطمه قاسمی

کافه گلدون مرجعی برای گل و گیاه است که به‌صورت آنلاین سفارش‌ها را از مشتریان دریافت می‌کند، سپس گل‌ها را برای مشتریان آماده و بین یک تا دو روز برای آنها ارسال می‌کند. به گفته هم‌بنیان‌گذاران کافه گلدون، یکی از مزیت‌های تیوان، مانیتورینگ ماهانه آن است که کیفیت‌های هر تیمی هر ماه رصد می‌شود. همچنین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تیوان در ارتباط بودن با اکوسیستم استارت‌آپی و قدرت هم‌افزایی آن است.

 

لایوگرافی

هم‌بنیان‌گذاران: محسن نژند، عماد شفاعت طلب، شهاب زنگنه

لایوگرافی بستر مشاوره‌ای و اجرای سمعی بصری رویداد است که به برگزارکنندگان رویداد کمک می‌کند تا محتوای خود را به‌صورت زنده در بستر اینترنت منتشر کنند. تقریبا یک ماه است که تیم لایوگرافی در تیوان مستقر است. به گفته نژند، علاوه بر فضای کار اشتراکی تیوان، بحث تعاملات و ارتباطاتی که بین تیم‌های مختلف ایجاد می‌شود، ماحصل حضور آنها در تیوان بوده است.

 

فروشگاه اسباب‌بازی توی استور

هم‌بنیان‌گذاران: علی ملکی اسفندآبادی، فاطمه فراهانی، عاطفه برخورداری، فائزه فراهانی

شعار فروشگاه اسباب‌بازی توی استور، دادن حس رضایت به مشتری است. آنها علاوه بر فروش اسباب‌بازی، خدماتی ازجمله ارائه کلکسیون تم تولد کودک و مسابقه‌ها را نیز دارند. به گفته ملکی، یکی از مزیت‌های تیوان، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین استارت‌آپ‌ها است و یکی دیگر از مزیت‌های آن، این است که تمام تیم‌هایی که در این باشگاه مستقر هستند، در مرحله پیش شتاب‌دهی هستند و تقریبا همه در یک سطح قرار دارند. او همچنین برگزاری رویدادهای مختلف در تیوان و ساعت کاری این باشگاه را نیز از مزیت‌های این باشگاه دانست.

 

اکوسیستم جامعه هکران کلاه سفید

هم‌بنیان‌گذاران: لیلا بهرامی، مهدی اشراقی، آنجلا، آرنه، دینگ و آلیسا

اکوسیستم جامعه هکران کلاه سفید طیف گسترده‌ای از سرویس‌های ارزیابی امنیتی در سطوح فناوری های‌تک را توسط شکارچیان حفره‌ها و متخصصین امنیت برای سازمان‌های خصوصی و دولتی اعم از شبکه‌های بانکی، شرکت‌ها، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند. به گفته بهرامی، مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با تیوان وجود دارد، انرژی بسیار خوب مدیران تیوان و شبکه‌سازی که می‌توان در آن انجام داد، است. همچنین رویدادهایی در تیوان برگزار می‌شود که به تیم‌ها برای ادامه فعالیت‌شان کمک می‌کنند.

 

شیوایی

بنیان‌گذار: مهدی رضایی

استارت‌آپ شیوایی در حوزه لکنت زبان فعالیت می‌کند و در تلاش است تا آگاهی مردم عادی را نسبت به لکنت زبان بالا ببرد. شیوایی پلتفرمی است بین گفتاردرمان‌ها و افرادی که لکنت زبان دارند. رضایی، علاوه بر فضای کار اشتراکی تیوان، ارتباط و کمک گرفتن از تیم‌های دیگر را از مزیت‌های باشگاه کارآفرینی تیوان دانست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.