راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی 12 روش پرداختی که در سال 2019 پررنگ‌تر خواهند بود

وب‌سایت PYMNTS در گزارش جدیدی به 12 شیوه پرداختی اشاره کرده است که در سال 2019 جزو جذاب‌ترین شیوه‌های پرداختی خواهند بود. این 12 مورد شیوه‌های پرداختی هستند که در حال حاضر هم رایج‌اند و سال آینده نقش به‌سزایی در پرداخت مصرف‌کنندگان خواهند داشت.

 

1-با دستگاه‌های مختلف

این روزها داشتن تلفن همراه و استفاده از آن برای پرداخت ایده چندان جدید و نویی به حساب نمی‌‌آید و فروشندگان باید پذیرای مصرف‌کنندگانی باشند که تراکنش‌هایشان را با چندین دستگاه متصل انجام می‌دهند. این دستگاه‌های متصل فقط شامل حال تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر کامپیوترها نمی‌شود (البته 17 درصد مصرف‌کنندگان فقط همین دستگاه‌های متصل را در اختیار دارند و نه دستگاه‌های دیگری)، بلکه دیگر وسایل متصل و اسپیکرها و پوشیدنی‌ها هم در این دسته‌بندی جای دارند.

در همین باره باید گفت که 35 درصد مصرف‌کنندگان تجربه بازار اسپیکرهای هوشمند را دارند و تعدادشان رو به رشد است. همچنین کاربران ابزارهای پوشیدنی کسانی هستند که درآمد سالانه 79.406 دلاری دارند.

به طور کلی 36 درصد از مصرف‌کنندگان حدود 6 دستگاه در اختیار دارند و بدون شک و تردید می‌توان شاهد رشد آنها در آینده نزدیک بود.

 

2-با صدای خودشان

خرده‌فروشی با دستیار صوتی خیلی سریع‌تر از انتظارات رو به رشد است و 27 درصد از مصرف‌کنندگان هم یک دستگاه صوتی فعال دارند که سال گذشته این تعداد فقط 14 درصد بوده است.

مصرف‌کنندگان درمورداستفاده از صوت برای جستجو در وب و دیگر فعالیت‌ها، به‌خوبی آموزش دیده‌اند و دستگاه‌های فعال صوتی را خریداری می‌کنند که بتوانند از آنها برای انجام پرداخت و دیگر کارهای تجارتی استفاده کنند. بخش سودآور مصرف‌کنندگان میلنیال، که نسبتا با درآمد بالا و تحصیلات بالا هستند، علاقه بسیاری به این فناوری دارند و 31 درصدشان یک اسپیکر فعال صوتی دارند.

 

3-با پرداخت‌های خودکار

هیچ‌کس از صف‌های شلوغ پرداخت خوشش نمی‌آید و رشد پرداخت‌های اتوماتیک مصرف‌کنندگان را قادر ساخته تا تراکنش‌های یکپارچه انجام دهند. امسال 49 درصد مصرف‌کنندگان علاقه‌شان به انجام پرداخت‌های اتوماتیک در پمپ بنزین را ابراز کردند که این میزان در سال 2017 تنها 41 درصد بوده است. اما موضوع پرداخت‌های اتوماتیک فقط شامل حال پمپ بنزین‌ها نمی‌شود و علاقه به انجام پرداخت‌های خودکار در رستوران‌ها با دو درصد افزایش به 39 درصد رسیده است.

 

4-پرداخت‌های سریع‌تر

موضوع پرداخت فقط شامل حال مصرف‌کنندگان نمی‌شود و کسب‌وکارها و سازمان هم با این مقوله درگیرند و زمانی که حرف از پرداخت پول وسط باشد هیچ‌کس از صبر و انتظار زیاد خوشش نمی‌آید. پیاده‌سازی و اجرای فناوری پرداخت آنی کمک می‌کند تا این انتظارات، به ویژه در عصر دیجیتال، به سر برسد. پرداخت‌های سریع‌تر می‌تواند تاثیرات گسترده و به سزایی داشته باشد. مصرف‌کنندگان اعلام کردند که اگر پرداخت به آنها سریع‌تر انجام شود بهتر می‌توانند جریان نقدیگی و پرداخت قبض‌هایشان را مدیریت کنند.

 

5-با کارت‌های پرداخت

حتی به حذف کارت‌های پلاستیکی فکر هم نکنید، روشی که همچنان از جذابیت بسیاری برخوردار است. تمایل به استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی در دستگاه‌های متصل میان نسل بیبی بومر و میلنیال به شدت بالا است و 72 درصد از بیبی بومرها و 53 درصد از میلنیال‌ها از این روش استفاده می‌کنند.

همچنین زمانی که مصرف‌کنندگان به سفرهای خارج از کشور می‌روند تریجیحشان بر این است که از کارت‌های اعتباری و نقدی برای پرداخت استفاده کنند.

 

6-با فناوری موبایلی فرد به فرد

امسال سال سود و برد پرداخت‌های فردبه‌فرد بوده است و تمامی نشانه حاکی از آن است که این شیوه پرداخت در سال 2019 رشد خواهد داشت. اپلیکیشن Zelle، سرویس پرداخت موبایلی فردبه‌فردی که توسط بانک آمریکا، جی‌پی مورگان چیس و دیگر موسسات مالی پشتیبانی می‌شود می‌گوید که میزان تراکنش‌هایش 16 درصد ومیزان انتقال پول هم 13 درصد رشد داشته است.

در گزارش مالی سه ماهه سوم پی‌پل هم ونمو نقش به سزایی داشته و باید گفت که میزان تراکنش‌های این سرویس 78 درصد رشد داشته است. چنین آمار و ارقام و رشدهایی باعث می‌شود تا ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت، گزینه پرداخت فرد به فرد را هم در میان پیشنهاداتشان بگنجانند.

 

7-با بیومتریک

وعده پرداخت با بیومتریک که ارتباط نزدیکی هم با اعتبارسنجی و تایید هویت بیومتریک دارد، اخیرا در چین و در تعطیلات سینگلز دی، به نمایش درآمد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 60 درصد از مشتریان در این تعطیلات پرداخت‌هایشان را با اثرانگشت یا گرفتن سلفی انجام دادند. سرویس هندی Paytm هم در حال کار کردن روی قابلیت تشخیص چهره برای انجام پرداخت‌های دیجیتال است.

 

8- با پی‌پل

فصل تعطیلات 2018 دوران بسیار خوبی برای پی‌پل بود. برای اولین بار در تاریخ این شرکت، میزان پرداخت‌های موبایلی به یک میلیارد دلار رسید. برای مثال در تعطیلات جمعه سیاه، میزان این پرداخت‌های موبایلی 42 درصد افزایش یافت. البته این تمام ماجرا نیست. برین‌تری که پنج سال پیش توسط پی‌پل خریداری شد، از آن زمان تاکنون بیش از 500 میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرده است. همین سه سال پیش بود که حجم پرداخت‌های این شرکت به 50 میلیارد دلار رسیده بود.

 

9-با احساس لذت

بیایید صادق باشیم. تا همین چند وقت پیش فرایند پرداخت کسل‌کننده بود و هیچ جذابیتی هم نداشت. هیچ کسی دلش نمی‌خواست پولی را که به سختی به دست آورده دودستی تقدیم شخص دیگری کند. اما تجارت دیجیتال و موبایلی این موضوع را تغییر داد. درواقع دستگاه‌های متصل می‌توانند تجربه خرید را برای مصرف‌کنندگان به یک تجربه خوشایند و لذت‌بخش تبدیل کنند.

بیش از 60 درصد از مصرف‌کنندگان به PYMTNS گفته‌اند که آنها به این دلیل از دستگاه‌های متصل برای انجام پرداخت استفاده می‌کنند چون برایشان لذت‌بخش است.

 

10-با کارت‌های غیرتماسی

باتوجه به وعده و عیدهای ناتمامی که ایالات متحده درباره پذیرش کارت‌های غیرتماسی داده، طبیعی است که نسبت به این موضوع همچنان شک و تردیدهایی داشته باشند. اما نهایتا امسال اعلامیه از سمت ویزا و دیگر شرکت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه مصرف‌کنندگان ایالات متحده درنهایت می‌توانند منتظر انجام تراکنش‌های غیرتماسی باشند.

هزینه پایین صدور کارت و افزایش تقاضای مصر‌ف‌کننده از مهمترین دلایل این اتفاق بوده است. بر اساس یافته‌های PYMTNS، 26 درصد از مصرف‌کنندگان نسبت به استفاده از کارت‌های غیرتماسی در فروشگاه‌های فیزیکی علاقه نشان داده‌اند.

 

11- بدون پول نقد

اشتباه نکنید. مردم به‌سرعت مسیرشان را از پرداخت با سکه و اسکناس دور می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این دور شدن، افزایش اتصلات دیجیتال و وب است و باید گفت که حدود 36 درصد مصرف‌کنندگان 6 و یا بیش از 6 دستگاه متصل دارند و این موضوع مسلما اتفاق خوشایندی برای پول نقد نیست. به خصوص در این دوران که روش‌های پرداخت یکپارچه و آسان‌تری از طریق موبایل و وب برای انجام پرداخت وجود دارد.

این اتصالات موجود بدان معنا است که پذیرندگان و ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت به شدت در تلاش‌اند تا بتوانند نیازهای پرداخت دیجیتال مصرف‌کنندگان را برطرف کنند. البته در بسیاری موارد موضوع فقط نیازهای پرداخت دیجیتال نیست بلکه تجربه پرداختی است که پول نقد نمی‌تواند آن را ارائه دهد. مصرف‌کنندگان هم علاقه بسیاری به ترک استفاده از پول نقد و استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی هستند.

پرداخت‌های دیجیتال به سرعت به همه‌جا در حال سرایت است. بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان از دستگاه‌های متصل برای انجام پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند. 28 درصد این مصرف‌کنندگان گفته‌اند که از این روش برای خرید لباس و زیورآلات و 20 درصدشان هم برای خرید خواروبار استفاده می‌کنند.

مسلما مصرف‌کنندگان پول نقد هم با خودشان حمل می‌کنند. نیمی از آنها بین 10 تا 15 دلار در کیف پولشان دارند. اما بیشتر این مبالغ صرف پرداخت انعام و یا پرداخت‌ به پذیرندگانی می‌شود که کارت قبول نمی‌کنند. درنهایت باتوجه به افزایش استقرار و راه‌اندازی کن‌هزینه دستگاه‌های کارت‌خوان، حتی برای جزئی‌ترین پذیرندگان، به نظر نمی‌رسد که آینده چندان روشنی برای پول نقد وجود داشته باشد.

 

12-با احتیاط بیشتر

نیازی به گفتن نیست که مصرف‌کنندگان، قانون‌گذاران، رگولاتوران و رسانه‌ها توجه بسیار زیادی به موضوع امنیت و حریم خصوصی آنلاین می‌کنند و تقریبا قطعی است که در سال 2019 تلاش‌های بسیاری برای حل مشکلات موجود در این حوزه انجام خواهد شد. در این حوزه 79 درصد مصرف‌کنندگان زمان انجام پرداخت با دستگاه‌های متصل نسبت به امنیت داده‌هایشان و 78 درصد هم درمورد حریم خصوصی داده‌هایشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این بدان معنا است که موسسات مالی و ارائه‌دهندگان سرویس پرداختی که بتوانند با ارائه تراکنش‌های بدون اصطکاک این دغدغه‌ها را هم برطرف کنند، بدون شک برد خواهند کرد.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.