راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند آباکوس / فیلمی درباره بانک فدرال آباکوس، بانکی خانوادگی در محله چینی‌های منهتن در نیویورک

ماهنامه عصر تراکنش / «آباکوس: به‌اندازه کافی کوچک برای زندانی شدن» فیلمی مستند به کارگردانی استیو جیمز است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم درباره بانک فدرال آباکوس، بانکی خانوادگی در محله چینی‌های منهتن در نیویورک است که به‌جای «زیادی بزرگ برای شکست خوردن»، «به‌اندازه کافی کوچک برای زندانی شدن» بود. آباکوس تنها موسسه مالی در آمریکا بود که در بحران مالی آمریکا در سال ۲۰۰۸ با اتهامات قضایی مواجه شد و مدیران آن دادگاهی شدند. فیلم در سپتامبر ۲۰۱۶ و در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۷ هم به‌صورت آنلاین و به‌رایگان در دسترس همگان قرار گرفت. در ایران از طریق فیلیمو این فیلم قابل ‌مشاهده است. فیلم در نودمین دوره جوایز اسکار، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.

این مستند ۹۰دقیقه‌ای همراه یک خانواده چینی می‌شود که سال‌هاست در آمریکا بانکی کوچک با چند شعبه برای چینی‌ها راه انداخته‌اند. پدر خانواده به همراه دخترانش سال‌ها با درستکاری در آمریکا زندگی کرده‌اند، منتها در روزهای اوج بحران مالی آمریکا با اتهام اختلاس و تقلب مواجه می‌شوند. از درون این فیلم می‌توان گوشه‌ای از ساختار جالب سیستم بانکداری در آمریکا را مشاهده کرد که چگونه یکی از میکروارگانیسم‌های این ساختار سال‌ها توانسته در آمریکا نفس بکشد.

آباکوس فیلمی در مدح رویای آمریکایی است. هرچند در لحظاتی از این فیلم با این خانواده همراه می‌شویم و از حماقت سیستم آمریکایی لج‌مان می‌گیرد، اما در نهایت این رویای آمریکایی است که سربلند می‌شود. مستند تلاش بانک کوچک آن ‌هم در دل مهم‌ترین محله شهر دنیا برای زنده ماندن را نمایش می‌دهد. آباکوس مسیر سخت بقا در میان غول‌ها را به نمایش می‌گذارد و مشاهده آن برای همه مدیران ماتم‌زده توصیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.