راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخشنده: شاکیلیدِ آدانیک؛ محصولی بر پایه دفاتر کل توزیع‌شده در UTInvest رونمایی می‌شود

شرکت آدانیک در هفته پژوهش و در رویداد UTInvest پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از محصول جدیدی در حوزه بانکی که بر بستر فناوری‌های دفاتر کل توزیع‌شده (DLT) طراحی شده رونمایی خواهد کرد. شاکیلید بستری است برای برقراری ارتباط بین بانک‌ها و تکمیل زنجیره اعتماد در تجارت الکترونیکی، که به طور ویژه بر موضوع احراز هویت اشخاص متمرکز است. برای اینکه با چگونگی عملکرد این محصول آشنا شویم با بشیر بخشنده، مدیر محصول شاکلید گفت‌وگو کردیم.

او با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری محصول شاکیلید گفت: «ما در آدانیک محصولی به نام کیلید داریم که در چند بانک در حال کار است. کیلید، سامانه مدیریت گردش کار چند امضایی روی بستر موبایل (android و iOS) با استفاده از امضای دیجیتال است. احراز هویت در این سامانه موبایلی با هدف افزایش امنیت و آسانی کاربر بر اساس تشخیص اثر انگشت و به کار گیری امضای دیجیتال طراحی شده است. به این صورت، فرد درگیر رمزهای متعدد نمی‌شود و همه تراکنش‌ها امضای دیجیتال دارند.»

بخشنده ادامه داد: «شاکیلید با استفاده از سامانه کیلید در زمینه احراز هویت مشتری به بانک‌ها و سایر کسب وکارها کمک می‌کند. نحوه کار به این صورت است که بین بانک‌ها شبکه توزیع‌شده‌ای ایجاد کرده‌ایم تا اگر کاربر در یک بانک احراز هویت را به صورت حضوری انجام داد و بعداً نیاز به احراز هویت در بانک دیگری پیدا کرد، احراز هویت در این سامانه و با تأیید کاربر انجام شود.»

مدیر محصول شاکیلید به دورنمای این محصول اشاره کرد و گفت: «علاوه بر اینکه این شبکه برای بانک‌ها ارزش‌آفرین است، می‌توانیم پیشتر هم برویم و برای سایر سازمان‌ها و کسب‌وکارها خدمت‌هایی را ارائه دهیم. تا به امروز، احراز هویت گلوگاه خدمات الکترونیک بوده؛ به این صورت که در مواقعی لازم بود که فرد برای انجام یک خدمت الکترونیکی به صورت فیزیکی به یک سازمان یا کسب‌وکار مراجعه کند که در این بین حتی ممکن بود از اقدام خود صرف نظر کند. در این سامانه طی چنین روندی لازم نیست، بلکه کافی است که فرد تنها در یکی از نقاط شبکه احراز هویت شده باشد، و سایر نقاط شبکه او را خواهند شناخت.»

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رویداد UTInvest را همزمان با برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و فن بازار برگزار خواهد کرد. این رویداد چهار روزه که از سوم تا ششم دی ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد با هدف شبکه‌سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور طراحی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.