راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

37 درصد متخصصان نگران‌اند که تا سال 2030 هوش مصنوعی شرایط انسان را بدتر کند

براساس بررسی‌های انجام‌شده توسط مرکز تحقیقات Pew Research، بیش از یک سوم کارشناسان هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند که این فناوری در سال 2030 بشر را در موقعیت و شرایط به نسبت بدتری نسبت به وضعیت امروزشان قرار خواهد داد؛ هرچند که اکثریت این کارشناسان معتقد بودند که مزایای هوش مصنوعی باعث بهبود زندگی افراد خواهد شد.

مرکز تحقیقات Pew، حدود 979 پیشرو فناوری، نوآوران، توسعه‌دهندگان، رهبران کسب‌وکار و سیاست، محققان و فعالان را مورد بررسی قرار داد و از آنها پرسید که آیا این فناوری می‌تواند تا سال 2030 افراد را در موقعیت و شرایط مالی بهتری قرار دهد. سوال Pew از این افراداین بود که آیا هوش مصنوعی موجب افزایش ظرفیت‌های انسانی و توانمندسازی آنها می‌شود یا به عکس عمل خواهد کرد؟

درمجموع، 63 درصد افراد امیدوار بودند که این فناوری تا سال 2030 تاثیرات به مراتب بهتر و مثبت‌تری در شرایط زندگی بشر خواهد داشت درحالی‌که 37 درصد آنها موافق چنین تاثیر خوب و مثبتی در زندگی بشر نبودند.

البته Pew در یافته‌های منتشرشده هفته پیش خود نوشته بود که: «با این وجود اکثر متخصصان، صرف نظر از اینکه نسبت به این فناوری خوشبین هستند یا نه، درمورد تاثیرات بلندمدت هوش مصنوعی بر عناصر ضروری که از شاخصه‌های اصلی انسان است، ابراز نگرانی کردند.»

یکی از افراد حاضر در این نظرسنجی به نام اندرو مک‌لافلین مدیر اجرایی مرکز تفکر نوآورانه یل در پاسخ به این سوال گفت: «سال 2030 چندان هم سال دوری در آینده به نظر نمی‌آید. حس من این است که نوآوری‌هایی مانند اینترنت و هوش مصنوعی دارای مزایای کوتاه مدت بسیار و معایب بلندمدتی هستند که برای تشخیصشان دهه‌ها زمان لازم است.»

البته بسیاری از افراد در این نظرسنجی عنوان کردند که تاثیرات مثبت و منفی کاربردهای هوش مصنوعی همگی به چگونگی ساخت و به‌کارگیری آن بستگی دارد. اکثر مزایای پیش‌بینی‌شده هوش مصنوعی در ایجاد کارایی در کار افراد و بهبود توانایی متخصصان پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها است.

اریک برینیولفسون مدیر بخش اقدامات ام‌آی‌تی روی اقتصاد دیجیتال در این باره گفت که انسان باید خودش را در برابر پتانسیل‌های منفی هوش مصنوعی مصون نگه دارد و ادامه داد: «از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توان به‌طور فزاینده‌ای برای افزایش تمرکز روی ثروت و قدرت، کنار گذاشتن مردم و حتی ایجاد سلاح‌های وحشتناک استفاده کرد. باید به شدت کار کنیم تا مطمئن شویم که این تکنولوژی با ارزش‌های ما مطابقت دارد.»

بریان جانسون بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کرنل، توسعه‌دهنده رابط‌های عصبی در پاسخ به سوال Pew می‌گوید: «جواب به این سوال‌ها بستگی دارد به اینکه آیا می‌توانیم سیستم‌های اقتصادی را به سمت اولویت‌بندی پیشرفت‌های انسانی و تداوم روند ناسازگاری انسانی در برابر هوش مصنوعی پیش ببریم یا نه.»

در این میان هستند کسانی که درصورت افزایش شکاف میان افراد قدرتمند و بدون قدرت توسط هوش مصنوعی، خطرات بالقوه‌ای برای آزادی انسانی درنظر گرفته‌اند.

گرگ شانون، دانشمند ارشد کارنگی ملون می‌گوید: «هوش مصنوعی با ایجاد نهادهایی با قابلیت فکری و ذهنی معنی‌دار برای نظارت، اعمال و حتی مجازات افراد، سازمان‌ها و کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

گزارش جداگانه‌ای از دیفبات (Diffbot) نیز تخمین زده است که 720 هزار نفر هستند که در حوزه یادگیری ماشینی مهارت و تخصص دارند و این تعداد تنها یک درصد از کل جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد.

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.