راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به جای تمرکز بر API، بخشنامه‌های ما را با دقت بخوانید

انحصارا، اخیرا رویت شده است که بعضی از افراد خیلی پررو شده‌اند و کم کم دارند از دست ما در می‌روند. اگر به صورت دقیق دُم آنها را نچینیم، مخاطرات بزرگی برای شبکه بانکی و دیگر شبکه‌ها در پی خواهد داشت. لذا ضروری است به دقت نکات ذیل مورد امعان نظر قرار گیرد (منظورمان این است که فعلا نکات زیر را در نظر داشته باشید تا ببینیم باید چه کار کنیم):

الف) در زمینه خدمات مرتبط با تعاریف جدید، هرگونه خدمت در قالب پرداخت‌ساز، پرداخت‌یار، پرداخت‌بان، ضابطه‌یار و هر کلمه دیگری که ما تعریف کرده‌ایم و هیچ کس نمی‌داند اینها دقیقا چه چیزهایی هستند، غیرمجاز تلقی می‌گردد.

تبصره: ارائه بعضی از خدمات که ما خوشمان بیاید، اشکالی ندارد.

 

ب) ارائه خدمت کارت به کارت صرفا با در نظر گرفتن نکات مذکور در بخشنامه‌های گوناگون ما مجاز است. مجاز بودن یا نبودن را فقط ما و چند ارگان معتمد می‌توانیم تشخیص دهیم. عدم رعایت کامل این بخشنامه‌ها باعث ایجاد رخنه در سامانه‌های بانکی شده و فرصت سواستفاده برای خلاف‌کاران را مهیا خواهد نمود.

تبصره: هیچ کس حق ندارد بگوید چرا بعضی دیگر مشغول ارائه همین خدمات هستند و کسی مانع آنها نمی‌شود. نهادها به صورت موردی حق دارند سلیقه‌ای عمل کنند.

 

ج) خدمات بانکی مانند مانده‌گیری و انتقال وجه صرفا در قالب اینترنت بانک با احراز هویت کامل مطابق ضوابط ما و از طریق سامانه‌های رمزنگاری‌شده انتها به انتها قابل اجراست. چه معنی می‌دهد که هر کس و ناکسی با هر شکل و قالبی که دوست دارد API داشته باشد و هر خدمتی می‌خواهد ارائه کند؟ هر کسب‌وکاری که بخشنامه‌های متنوع و پرتعداد ما را رعایت نکند، در اسرع وقت متوقف و یا فیلتر می‌گردد.

تبصره: ما صلاح شما را می‌خواهیم. اگر اعتراض کنید، رفاقتمان به هم می‌خورد.

 

د) در صورت هرگونه تردید در خصوص تطبیق ضوابط با بخشنامه‌های ما، لازم است ضمن متوقف نمودن خدمت مذبور، چند دقیقه کلاه خود را قاضی کنند. اگر آنها فکر می‌کنند با بخشنامه‌ها مطابقت دارند، این مهم نیست. چون ما بعضی از بخشنامه‌هایمان را رو نکرده‌ایم و اکثر افراد نمی‌دانند ما چه بخشنامه‌هایی داریم. بدیهی است که بخشنامه‌های خصوصی‌مان را منتشر نمی‌کنیم.

تبصره: اگر کسی بخشنامه‌ای از ما پیدا کرد که این صحبت‌ها نقض می‌شود، نوش جانش.

 

ه) ما این بخشنامه‌ها را برای خودمان صادر نمی‌کنیم و باید به این نکات توجه کنید. چشم‌پوشی از نکات فوق و ادامه فعالیت مانند قبل، علاوه بر ایجاد حفره‌های امنیتی و زیان‌های مادی و معنوی به شبکه بانکی کشور، برخوردهای انضباطی به جدی‌ترین شکل ممکن مطابق مقررات را در پی خواهد داشت.

تبصره: مرسی، اه!

 

رونوشت: تمام فالوورزهای عزیزم

پی‌نوشت: ما این بخشنامه‌ها را برای امنیت صادر می‌کنیم. بی‌انصافی است اگر وزارتخانه‌ای در جهت احراز هویت می‌تواند به کمک شبکه بانکی بیاید و نمی‌آید.

1 دیدگاه
  1. مهدی عبادی می‌گوید

    بخشنامه مذکور به نظر من حاصل یک عجله بی مورد بود و ادبیات آن شبهه برانگیز بود و اکثریت را دچار شبهه در تفسیر اون کرد.
    در نهایت خوشبختانه تاثیر مخربی نداشت، اما این حاشیه‌ها با توجه به شرایط سخت کنونی، از توان اکوسیستم خارجه و انرژی می‌گیره فقط و فضای ناامنی کسب و کاری ایجاد می کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.