راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داده‌های باز شهرداری در دسترس استارت‌آپ‌های «ماراتن نوآوری تهران هوشمند» قرار می‌گیرد

سازمان فاوای شهرداری تهران در رویداد هفته تهران هوشمند، برای اولین بار برخی داده‌های شهرداری را به‌صورت API در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد.

به گزارش پیوست، علی یقطین، سرپرست مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند، درباره جزییات تصمیم شهرداری می‌گوید: «در فاز اول، تعداد ۱۸ API به‌صورت رایگان در اختیار این مجموعه‌های تخصصی قرار می‌دهیم. این تعداد مرتبا در حال افزایش است. سپس در قالب همین چالش سه‌روزه از آنها می‌خواهیم در زمینه خدمات شهرداری تهران مثل پسماند، آتش‌نشانی، حمل‌ونقل و غیره راهکار و سرویس مناسب ارائه کرده و در انتها از ایده خود دفاع کنند.»

یقطین می‌افزاید: «پس از این مرحله و انجام داوری تخصصی، در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذرماه که دومین همایش بین‌المللی تهران هوشمند در برج میلاد برگزار می‌شود، از سه مجموعه برتر تقدیر ویژه خواهیم کرد.»

در چالش نوآوری تهران هوشمند با استفاده از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (API) مربوط به برخی داده‌های شهرداری تهران که پس از ثبت‌نام در رویداد، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد آنها می‌توانند به ارائه سرویس و ایده‌های نوین بپردازند. API بخش‌هایی که در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد در جدول زیر آمده است:

طبق اعلام یقطین، کمیته‌ای با عضویت سازمان فاوا، مرکز مطالعات و سازمان نوسازی تشکیل شده است که مهم‌ترین وظیفه این کمیته روشن کردن مدل ارتباط شهرداری با بازیگران زیست‌بوم نوآوری در ابعاد مختلف است و اولین قدم این کمیته هم تهیه «پیش‌نویس سند نوآوری شهرداری» بوده است.

او در پاسخ به این سوال که چه امکاناتی در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار خواهند داد می‌افزاید: «ما به‌عنوان شهرداری تهران امکانات و منابع بسیاری داریم که می‌توانیم به این زیست‌بوم رو به توسعه، تزریق کنیم و در عوض از ظرفیت‌های این فضا در راستای ارتقای سرویس‌ها و رفع نیازهای خود استفاده کنیم.»

یقطین می‌افزاید: «برای مثال شهرداری تهران در دیتاسنتر و فضای کلود، داده‌های بسیار خوبی دارد و یا ساختمان‌هایی که می‌تواند در اختیار برخی از این فعالان قرار دهد. همچنین بازار بزرگی که در آن مشتری اصلی شهرداری است و می‌تواند باعث ایجاد رقابت سالمی میان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.