راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاتوت چیست؟ / شبکه اعتباری تخفیف و تقسیط با قابلیت اتصال به انواع ترمینال‌های فروشگاهی

شاتوت، شبکه اعتباری تخفیف و تقسیط، محصول شرکت فناوران ایمن شبکه فاش (وابسته به بانک شهر) یک شبکه مالی / اعتباری با قابلیت‌های ارائه تخفیف، تقسیط، مدیریت وفاداری، سامانه مدیریت تراکنش‌ها و ارائه گزارش‌های تجاری است.

شبکه شاتوت یک شبکه یکپارچه با قابلیت اتصال انواع ترمینال‌های فروشگاهی و انواع رسانه‌های خدمات‌رسانی است. این رسانه‌ها می‌توانند کارت‌های نوار مغناطیسی، کارت‌های مایفر کلاسیک، کارت‌های هوشمند شهروندی، تلفن همراه هوشمند NFC و تلفن همراه هوشمند بدون NFC باشند.

بنا به سرویس‌های ارائه شده به مشتریان از رسانه‌های مختلفی استفاده خواهد شد. برای مثال کارت‌های نوار مغناطیسی صرفاً قابلیت‌های پایه شبکه شاتوت را دریافت خواهند کرد و استفاده از کارت‌های شهروندی CityPay بالاترین سطح سرویس دهی را خواهند داشت.

ساده‌ترین خدمت ارائه شده بر روی شبکه شاتوت، بن کارت است. بن کارت دقیقاً مانند یک کارت بانکی نقدی، پیش پرداخت با اعتبار اولیه تعریف می‌شود و قابلیت نقد شدن وجه در آن وجود ندارد.

این کارت دقیقاً مانند کارت‌های بانکی قابلیت دریافت موجودی و خرید کالا را دارد و فرآیندهای آن بر روی ترمینال‌های فروشگاهی در دو بخش آورده شده است. همچنین امکان انجام عملیات خرید برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) در شبکه شاتوت نیز وجود دارد.

 

کمپین‌های شاتوت چیست؟

رسانه‌های شاتوت (کارت، موبایل و …) بر خلاف کارت‌های بانکی صرفاً دارای یک موجود نیستند. بر روی رسانه‌های شاتوت می‌توان چندین کیف مجزا تعریف کرد. هر کدام از این کیف‌ها دارای مشخصات منحصر به فرد خود و دارای موجودی مرتبط با خود هستند.

عملیات به این شکل است که در سامانه متمرکز مدیریت کارت‌های شاتوت، ابتدا یک کمپین تعریف می‌شود که دارای مشخصاتی عمومی، تاریخ شروع و پایان و … است.

این کمپین به تعدادی کارت یا گروه کارت‌ها ارائه می‌شود و در کنار آن به ترمینال و یا گروهی از ترمینال‌ها نیز الصاق خواهد شد. در این شرایط در زمان مراجعه کارت شاتوت به ترمینال‌های مذکور، سامانه به صورت خودکار کلیه کمپین‌های مشترک را نمایش خواهد داد. در شرایط عمومی بین هرکارت و هر ترمینال صرفاً یک کمپین وجود دارد اما شرایطی وجود دارد که بین یک کارت و یک ترمینال بیش از یک کمپین وجود خواهد داشت و در این شرایط در زمان استفاده از کارت، از مشتری سؤال خواهد شد که از کدام کمپین استفاده می‌کنید؟

دارنده رسانه شاتوت قادر است بنا به صلاحدید خود یکی از دو کمپین مشترک بین کارت خود و ترمینال را انتخاب کند و کلیه عملیات موجودی و خرید بر روی کمپین فوق صورت خواهد پذیرفت. برای ساده شدن موضوع می‌توانید فرض کنید که به آن مشتری، دو کارت داده شده است. اما با توجه به قابلیت‌های ویژه کارت‌های شهروندی و شبکه شاتوت این امتیاز به افراد ارائه شده است که ده‌ها کارت را بر روی یک کارت فیزیکی حمل کنند و از تعدد کارت‌ها جلوگیری به عمل آید.

تمامی کمپین‌های شبکه شاتوت لزوماً دارای تخفیف نیستند و می‌توانند همانند بن کارت‌ها بدون تخفیف باشند.

در ضمن در شبکه شاتوت قابلیت تعریف کمپین‌های صفر پرداخت نیز وجود دارد. در زمان استفاده از این کمپین‌ها هیچ وجهی از مشتری کسر نمی‌شود و صرفاً عملیات احراز هویت رسانه صورت می‌پذیرد و ارائه دهنده خدمت (پذیرنده) صرفاً مطمئن خواهد شد که دارنده کارت عضو کمپین مورد نظر بر روی ترمینال است.

تفاوت شبکه شاتوت برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) در شارژ کردن آنها و انجام عملیات تسویه پایانه و کارت است که در عملیات برون خط (آفلاین) انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.