راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طراحی معماری اولین تاکسی اینترنتی بلاکچین ایران پایان یافت

طراحی معماری «کارچین»، اولین تاکسی اینترنتی مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین توسط تیمی از متخصصان بلاکچین دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسید.

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی استارت‌آپ کارچین در گفت‌وگو با راه‌پرداخت با اعلام این خبر گفت: «کارچین با جذب سرمایه اولیه در مرحله پیشابذری (preSeed) طی شش ماه گذشته طراحی معماری خود را به پایان رسانده است و به‌زودی با جذب راند اول سرمایه‌گذاری، مقدمات برگزاری ICO (عرضه اولیه توکن) خود را فراهم خواهد کرد تا با به کارگیری تکنولوژی بلاکچین خدمات حمل‌ونقل آنلاین را در بستری متفاوت ارائه کند.»

امامی درباره نحوه کار سامانه‌های حمل‌ونقل مبتنی بر بلاکچین گفت: «برخلاف مدل‌های سنتی مانند اوبر و یا اسنپ و تپسی که در آن سامانه‌ای متمرکز، واسطه اتصال رانندگان و مسافران است، در پلتفرم‌های بلاکچینی، این اتصال بدون هیچ واسطه متمرکزی صورت می‌گیرد. این مساله باعث می‌شود کارمزدهای سفر که در نمونه‌های خارجی گاه به %30 هزینه سفر هم می‌رسد به کمتر از پنج درصد کاهش یابد.

همچنین در این پلتفرم‌ها امکان تعریف مکانیزم‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا، بدون دخالت یک نهاد قیمت‌گذاری متمرکز وجود دارد. به علاوه فناوری غیرمتمرکز بلاکچین به رانندگان و مسافران این اطمینان را می‌دهد که بابت نقض حریم شخصی و سوءاستفاده از اطلاعات‌شان هیچگونه نگرانی نداشته باشند.»

به گفته مدیر اجرایی «کارچین»، مدیریت تیم فنی این استارت‌آپ برعهده دکتر مداح‌علی، عضو هیات علمی و مدیر آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه صنعتی شریف است. امامی با اشاره به اینکه امروز بلاکچین لبه فناوری محسوب می‌شود ابراز امیدواری کرد تیم کارچین، با توان علمی و فنی خود و اقدامات قابل توجهی که تاکنون به انجام رسانده است، بتواند جذابیت‌های لازم برای موفقیت در ICO بین‌المللی را هم فراهم کند.

امامی با اشاره به اعتراضی که به تازگی توسط برخی سامانه‌های اینترنتی حمل‌ونقل نسبت به شکل‌گیری انحصارگرایی در این حوزه شده، گفت: «فناوری بلاکچین ماهیتاً ضدانحصار است و به هیچ استارت‌آپ، نهاد، فرد و یا حتی جریان اقتصادی اجازه و امکان انحصارگرایی را نمی‌دهد. در دنیا هم برای معرفی و تاکید بر مزیت‌های بلاکچین معمولاً، بیشتر بر همین جنبه ضدانحصاری آن تاکید می‌شود. چیزی که برخی آن را مهم‌ترین ارزش پیشنهادی این فناوری می‌دانند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.