راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار افسانه در مورد فین‌تک‌ها که باید همین حالا فراموش شوند

علی نعمتی شهاب؛ مشاور تحلیل و توسعه کسب‌وکار / دنیای فین‌تک‌ها دنیایی گسترده است و هر که بتواند از افسانه‌های رایجی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود، بگذرد، می‌تواند مزایای قابل‌توجهی را از این دنیا برای خود کسب کند.

این روزها صنعت فین‌تک با سرعت شگفت‌انگیزی در حال رشد است؛ هرچند این صنعت هم‌چنان با مجموعه‌ای از سوءتفاهم‌ها از جانب مصرف‌کنندگان مواجه است. انتظار می‌رود تا با کمک این فناوری انقلابی و تخریب‌گر، شکل موسسات مالی سنتی که با آن‌ها آشناییم، به‌صورت کامل متحول شود. با این وجود، هم‌چنان تردیدهایی در مورد این موضوع وجود دارد و شرکت‌های فین‌تکی خودشان هم در این زمینه بی‌تقصیر نیستند: آن‌ها با روایت‌ها و اغراق‌های خود بر این آتش می‌دمند. ناگفته پیدا است افسانه‌های بسیاری در دنیای فین‌تک‌ها وجود دارند که باید نادرستی آن‌ها ثابت شوند.

در اینجا به چهار افسانه رایج دنیای فین‌تک‌ها اشاره می‌شود:

 

افسانه اول: همه فین‌تک‌ها شبیه هم هستند

یکی از افسانه‌های رایج در میان مردم این است که همه فین‌تک‌ها شبیه هم هستند و هیچ تفاوت قابل‌توجهی ندارند. مردم همگی آن‌ها را زیر چتر بسیار گسترده عبارت «ارایه‌دهندگان خدمات مالی» جمع می‌کنند.

با این حال اگر کسی دنیای فین‌تک‌ها را عمیق‌تر مورد کندوکاو قرار دهد، احتمالا متوجه خواهد شد که این صنعت با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال بزرگ‌تر شدن است و به‌صورت مستمر، اعضای جدیدی به حلقه فعالان آن می‌پیوندند. همین رشد سریع موجب آن شده تا شاهد ظهور فین‌تک‌هایی گونه‌گون با اندازه‌های مختلف باشیم که در حوزه‌های متنوعی از قبیل قرض‌دهی، مدیریت ثروت، انتقال پول بین حساب‌ها و … فعالیت دارند.

بنابراین آنچه این صنعت واقعا به آن نیاز دارد این است که در ذهن مصرف‌کنندگان آگاهی‌های لازم را در مورد چهره‌های گوناگون صنعت فین‌تک ایجاد کند. این آگاهی‌بخشی می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا براساس نیازهای خود از محصولات و خدمات بخش‌های مختلف صنعت فین‌تک بهره‌برداری کنند.

تمامی فین‌تک‌ها به روشی مشابه ساخته نمی‌شوند و درنتیجه نمی‌توانند به تمام نیازهای شما پاسخ‌گو باشند. کلید اصلی این است که پیش از انتخاب یک خدمات‌دهنده خاص، این صنعت را با دقت بیش‌تری مورد کاوش قرار دهید، به‌جای آن‌که همه فین‌تک‌ها را از یک قماش بدانید.

 

افسانه دوم: فین‌تک‌ها امن نیستند

این روزها امنیت آنلاین یک نگرانی در حال رشد مستمر در فضای دیجیتالی است و ازآنجایی‌که فین‌تک‌ها هم بخشی از این دنیا هستند، این‌که آن‌ها به‌اندازه کافی امن نیستند، تبدیل به پیش‌فرض ذهنی بسیاری از افراد شده است. با این حال طعنه‌آمیز آن است که با تکامل فناوری‌هایی همچون پردازش ابری، بسیاری از فین‌تک‌ها حتی در مقایسه با بانک‌ها از نظر امنیت دیجیتالی در سطح قابل قبولی قرار دارند.

ازآنجایی‌که بسیاری از بانک‌ها هنوز در حال استفاده از سامانه‌های قدیمی و کهنه خود هستند، وقتی سخن از اقدامات مربوط به حفظ امنیت و قابلیت اطمینان سامانه‌ها در دنیای مدرن پیش آید، فین‌تک‌ها همواره چند گام از بانک‌ها جلوتر خواهند بود. این شامل فناوری ابری جدیدی است که استانداردهای رمزنگاری بهتر و استانداردهای کشف تقلب و امنیتی بسیار عالی دارد.

امروزه افراد بیش‌تری نسبت به قبل دست به خرید آنلاین به‌صورت روزمره می‌زنند: از خرید خواروبار گرفته تا خرید لباس و سایر چیزها. هیچ دلیلی وجود ندارد که راحتی و امنیت خرید آنلاین قابلیت تعمیم به دیگر حوزه‌های دنیای مالی را نداشته باشد؛ البته اگر این کار از راه درستش انجام شود. خوشبختانه بسیاری از فین‌تک‌ها توانایی لازم را برای تفکیک ساده‌سازی و روان‌سازی کارها از اقدامات مربوط به حفظ امنیت و آرامش ذهنی کاربران خود دارند.

 

افسانه سوم: هر چیزی در دنیای آنلاین ارزان‌تر است؛ پس فین‌تک‌ها هم باید ارزان باشند

این دیگر تبدیل به یک سوءتفاهم بزرگ در میان مصرف‌کنندگان شده که فین‌تک‌ها لازم است ارزان باشند. با این حال هیچ دلیل منطقی پشت این گزاره وجود ندارد. لازم است به این توجه شود که فین‌تک‌ها هم همانند تمامی خدمات‌دهندگان به‌هیچ‌وجه نه می‌شود و نه می‌توانند که خدمات خود را به‌صورت رایگان ارایه دهند. در حقیقت، ممکن است حتی مصرف‌کننده متوجه شود که خدمات مشابه آن‌ها با قیمتی بالاتر از رقبای آن‌ها – یعنی مؤسسات مالی سنتی – ارایه می‌شود.

به‌عنوان مثال در پایان ماه آگوست اخباری مبنی بر تعطیلی «وونگا» – یک ارایه‌دهنده خدمات وام‌دهی آنلاین به افراد – منتشر شد. اگرچه این شرکت با این قول که وام‌گیری را برای افراد آسان‌تر می‌کند کار خود را شروع کرد؛ اما در واقعیت هیچ چیزی آن‌گونه که به‌نظر می‌رسید درست پیش نرفت. به‌تدریج مشخص شد که این استارت‌آپ در موارد متعددی نه‌تنها کارمزدی بیش‌ازاندازه معمول از مشتریان خود دریافت کرده، بلکه سطح سرویسی که متعهد شده را هم به آن‌ها ارایه نداده است.

خلاصه این‌که کیفیت هزینه دارد؛ بنابراین شرکت‌های فین‌تکیِ شهره به اطمینان، در مورد هزینه‌ها و مالیات‌هایی که با سرویس‌دهی‌شان همراه است، شفاف عمل می‌کنند. بنابراین به‌عنوان یک مصرف‌کننده باید از نیازهایتان کاملا مطلع باشید و به‌دقت اطلاعات مربوط به شرکت فین‌تکی را که به آن مراجعه می‌کنید کاوش کنید.

 

افسانه چهارم: صنعت فین‌تک، پایان بانکداری است

این یکی دیگر از افسانه‌های مشهور این روزها است – احتمالا به این دلیل که فین‌تک‌ها هنوز روزهای اول حیات خود را تجربه می‌کنند. در این روزهای ابتدایی، شرکت‌ها متعهد به ایجاد یک تحول بنیادین در رویه کارکرد تمامی حوزه‌های صنعت مالی می‌شوند و از وال‌استریت و بانک‌های بزرگ دوری می‌گزینند.

باید بگوییم که داستان‌های ناپخته‌ای که این روزها از زبان فعالان صنعت فین‌تک [در مورد آمال و آرزوها و فعالیت‌هایشان] می‌شنویم نیز به واقع‌پنداری چنین ایده‌ای دامن می‌زنند. با این حال، حقیقت آن است که فین‌تک‌ها پایان صنعت بانکداری نیستند. به‌جای آن، آن‌ها ایده بانکداری را متحول می‌کنند و درنتیجه، هر روز بانک‌های بیش‌تری با مشاهده جنبه‌های مثبت و کارآمدی فین‌تک‌ها برای متحول کردن خود به‌شکلی مشابه فین‌تک‌ها تلاش خواهند کرد.

واقعیت امروز صنعت مالی این است که بانک‌ها و موسسات مالی سنتی از این‌که می‌توانند از افزایش سرعت نوآوری بهره‌های فراوانی ببرند، کاملا آگاه‌اند. در مقابل، فین‌تک‌ها باید به‌سهم خود به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای تقویت ثبات و قابلیت اطمینان بانک‌ها باشند که معنای آن یافتن منابع مالی بهتر و ایجاد یک پایگاه مشتری گسترده‌تر و متنوع‌تر است. هر چقدر این دو دنیا همگراتر شوند، می‌توانیم انتظار سرویس‌هایی بهتری را برای مشتریان صنعت مالی داشته باشیم.

تعداد افسانه‌های دنیای فین‌تک‌ها بسیار زیاد است. با این حال، امیدواریم که این مقاله توانسته باشد برخی از مهم‌ترین سوءتفاهم‌ها و ابرهای تیره‌ای را که بر سر صنعت فین‌تک سایه گسترده‌اند، کنار بزند. به‌عنوان یک مشتری صنعت مالی، بهترین راه، آموزش خود در مورد دامنه گسترده صنعت فین‌تک است. برای آگاهی بیش‌تر می‌توانید چند سرویس فین‌تکی را امتحان کنید و ببینید آن‌ها دقیقا چه تحولی را در زندگی روزمره شما ایجاد می‌کنند.

دنیای فین‌تک‌ها، دنیایی بسیار گسترده است. افسانه‌های رایج در مورد آن‌ها را فراموش کنید تا ببینید چه منافع قابل‌توجهی برای شما در دنیای فین‌تک‌ها نهفته است.

منبع: business world

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.