راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارلمان اروپا با برداشتن برخی محدودیت‌های کراودفاندینگ موافقت کرد

کمیته اقتصاد و امور مالی اروپا در مورد موضع خودش نسبت به قوانین مربوط به ایجاد و عملکرد ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ اروپا برای کسب‌وکارها به رایزنی پرداخت. درواقع متن تصویب‌شده در این رایزنی با هدف ارائه مجموعه قوانینی در زمینه سرویس‌های کراودفاندینگ تهیه شده است تا از طریق آن بتوانند به توسعه و گسترش عملکرد سرویس‌های کراودفاندینگ در بازارهای داخلی و خارجی کمک کنند.

کراودفاندینگ از روش‌های جایگزین تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها و همینطور شرکت‌های کوچک و متوسط است که رشد فزاینده‌ای هم دارد. یک ارائه‌دهنده سرویس کراودفاندینگ درواقع یک پلتفرم دیجیتال برای عموم عرضه می‌کند تا ارتباط میان سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان با کسب‌وکارهایی که به دنبال جذب سرمایه هستند را تسهیل کند.

 

دامنه وسیع‌تر مقررات

اعضای پارلمان اروپا کمیته اقتصاد و امور مالی با افزایش دامنه این مقررات موافقت کردند و بدین ترتیب حداکثر میزان هر پیشنهاد کراودفاندینگ هشت میلیون یورو در یک دوره 12 ماهه است.

 

حفاظت از سرمایه‌گذاران: اطلاعات روشن و شفافیت

ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ بایستی به مشتریان اطلاعات روشن و شفافی درباره ریسک‌های مالی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌شان بدهند، اطلاعاتی مانند خطرات مربوط به ورشکستگی و همینطور معیارهای انتخاب پروژه. از طرف دیگر اعضای این پارلمان توصیه می‌کنند که ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ باید هرساله تعداد پروژه‌های ارائه‌شده روی پلتفرمشان را اعلام کنند.

 

مناقشات منافع و شکایات

باید گفت که میزان مشارکت مالی ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ در هرکدام از پروژه‌های تعریف‌شده روی پلتفرمشان محدود است. همچنین پلتفرم‌های کراودفاندینگ باید این اطمینان را به مشتری بدهند تا اگر هرگونه شکایت و انتقادی دارند، بتوانند آن را بدون هیچ هزینه‌ای ارائه دهند. در همین راستا پلتفرم‌های کراودفاندینگ باید یک قالب استاندارد همراه با سابقه‌ای از تمام شکایت‌های دریافت‌شده و همینطور اقدامات انجام‌شده درخصوص آن شکایت را در اختیار افراد قرار دهند.

 

بخش‌هایی که مسئول به حساب می‌آیند

اعضای پارلمان اروپا موافقت کردند که ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ، به جای دریافت مجوز از سمت اداره بازار و اوراق بهادار اروپا، بایستی درخواست مجوز خودشان را از مقام صلاحیت‌دار ملی (NCA) کشور عضوی که این قانون در آنجا عملیاتی شده باشد، دریافت کنند. براساس متن تصویب‌شده هر کشور عضو باید مقام مسئول ملی موردنظرش درخصوص نظارت بر ارائه‌دهندگان سرویس‌های کراودفاندینگ را به اداره بازار و اوراق بهادار اروپا اعلام کند.

 

گام‌های بعدی

متن ارائه‌شده با 38 رای موافق و 5 رای مخالف و بدون هیچ رای ممتنعی تصویب شد. کمیته اقتصاد و امور مالی در حال حاضر آماده مذاکره با کمیسیون و شورای اروپا است.

منبع: Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.