راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت رقابتی سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان کارت با سرویس‌های مشابه

«شرکت سایان‌ کارت به‌عنوان یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور موفق شده است تا سرویس پرداخت درون برنامه‌ای خود را روی بستر IPG برای پلتفرم‌های اندروید و ‌iOS عرضه کند.» این خبری بود که چندی پیش، معاون فناوری اطلاعات شرکت سایان‌ کارت اعلام کرده بود و از عملیاتی شدن محصول جدید این شرکت به‌عنوان سرویس پرداخت درون برنامه‌ای گفته بود. در این باره با احمد پیشگاه‌زاده معاون فناوری اطلاعات سایان‌ کارت گفتگو کردیم که در ادامه آمده است.

 

ارزش‌افزوده سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان کارت

معاون فناوری اطلاعات سایان‌ کارت در پاسخ به این سؤال که سرویس پرداخت درون برنامه‌ای این شرکت چه ارزش‌افزوده‌ای را برای دارنده اپلیکیشن ایجاد می‌کند، توضیح داد: «در حال حاضر پذیرنده می‌تواند از دستگاه‌های کارت‌خوان، گزارش کم و کیف واریزی‌ها و برداشت‌های حسابش را دریافت کند و نهایتاً به‌صورت مستقیم با شرکت PSP در ارتباط باشد. همچنین پذیرنده به‌صورت فیزیکی از طریق دستگاه خودپرداز انتقال پول انجام می‌دهد یا از طریق دستگاه کارت‌خوان خرید می‌کند؛ اما زمانی که به همین پذیرنده گفته می‌شود که فروش‌های خود را از مسیر اینترنت انجام دهد، یکسری نگرانی‌هایی دارد و برای مثال می‌گوید که من نیازی به یک سیستم گزارش‌گیری که نیاز به عملیات حرفه‌ای برنامه‌نویسی داشته باشد، ندارم. یک فروشگاه اینترنتی نیز همیشه چنین دغدغه‌ای دارد که باید یک فرد حرفه‌ای را به مجموعه خود اضافه کند تا گزارش‌های مربوط به واریزی‌ها و برداشت‌های وجوه را کنترل کند اما در دستگاه کارت‌خوان تنها با یک دکمه، گزارشی را از وضعیت پرداختی‌هایش را می‌تواند دریافت کند.»

او ادامه داد: «درواقع کاری که ما کردیم این است که دارنده اپلیکیشن بتواند در داخل اپلیکیشن خود، موارد برنامه‌نویسی را بر اساس کدها و الگوریتم‌های پرداخت درون برنامه‌ای مبتنی بر IPG که ما به او می‌دهیم، پیاده‌سازی کند و نهایتاً داخل اپلیکیشن خود از کم و کیف انجام تراکنش‌ها با خبر شود و وابستگی به ارتباط با PSP یا بانک برای دریافت گزارش نداشته باشد و بدین گونه گزارش‌های عملیات را در داخل اپلیکیشن خود خواهد داشت، ضمن اینکه مشتری را نیز در داخل اپلیکیشن نگه می‌دارد؛ درواقع می‌توان گفت دارنده اپلیکیشن، عملاً یک IPG پیشرفته دارد.»

پیشگاه‌زاده درباره ارزش‌افزوده‌ای که سرویس درگاه پرداخت درون برنامه‌ای برای مشتری نیز ایجاد می‌کند، توضیح داد: «مشتریان به‌صورت روزمره درگیر مواردی مانند فیشینگ هستند و برای مثال اگر مشتری بخواهد پرداختی را از داخل اپلیکیشنی مانند تاکسی‌های آنلاین انجام دهد، در مرحله پرداخت، حتما از آن‌ها تأییدیه گرفته می‌شود که از طریق برنامه کاوشگر اینترنتی، صفحه بانک باز شود و مشتری را برای انجام پرداخت به آن صفحه ارجاع می‌دهد و به هر دلیلی اگر فرد به یک صفحه تقلبی منتقل شود، تشخیص آن توسط مشتری مشکل خواهد بود اما با استفاده از سرویس پرداخت درون برنامه‌ای، مشتری دیگر این دغدغه را نخواهد داشت چراکه می‌داند که از داخل اپیلیکیشنی که روی تلفن همراه خود نصب کرده و با شماره تلفن خود وارد آن شده است، پرداخت‌هایش را انجام می‌دهد و از آن اپلیکیشن نیز خارج نمی‌شود و نگرانی فیشینگ نیز وجود ندارد و سرعت انجام کار نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.»

او ادامه داد: «به این دلیل سرعت پرداخت‌ها از این طریق افزایش پیدا می‌کنند چراکه در پرداخت درون برنامه‌ای دیگر مشتری نیازی به وارد کردن شماره کارت برای انجام خرید ندارد؛ بلکه مشتری می‌تواند از بین شماره کارت‌هایی که بر اساس شماره همراه خود در شبکه بانکی ثبت کرده، یکی را بر اساس چهار رقم آخر و نام بانک انتخاب کند و تنها نیاز به وارد کردن تاریخ انقضا، CVV2 و رمز دوم دارد.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات سایان‌ کارت، سرویس پرداخت درون برنامه‌ای شکل امن شده‌ی IPG است و زمانی که فرد می‌خواهد از طریق IPG پرداختی را انجام دهد، امکان فیشینگ وجود دارد اما در این سرویس امکان فیشینگ وجود ندارد.

 

مزیت رقابتی سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان با سرویس‌های مشابه

پیشگاه‌زاده درباره مزیت رقابتی که سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان کارت با دیگر سرویس‌های مشابه دارد، گفت: «شرکت‌هایی که این سرویس را ارائه کرده‌اند، بیشتر آن را روی اپلیکیشن‌های خود شرکت پیاده‌سازی کرده‌اند. درواقع سایان کارت اقدام به توسعه این سرویس برای ارائه به سایر اپلیکیشن‌ها کرده است.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات سایان‌ کارت، مزیت سرویس سایان کارت این است که تست‌های امنیتی را از طریق یک شرکت معتبری که گواهی‌نامه‌های لازم برای این کار را دارد، گرفته و تمام موارد امنیتی آن انجام شده است. همچنین این شرکت مجوز استفاده از این سرویس در شبکه را دارد و می‌تواند آن را به بازار عرضه کند تا سایر اپلیکیشن‌ها نیز از آن استفاده کنند.

 

تفاوت سرویس پرداخت درون برنامه‌ای با IPG

پیشگاه‌زاده درباره تفاوت‌هایی که سرویس پرداخت درون برنامه‌ای با IPG دارد نیز توضیح داد: «سرویس پرداخت درون برنامه‌ای با IPG تفاوتی به‌صورت ماهیتی ندارد و هر آنچه در سرویس IPG و پروتکل SSL انجام می‌شود، در سرویس پرداخت درون برنامه‌ای نیز انجام می‌شود. همچنین امنیت پرداخت درون برنامه‌ای با پروتکل SSL تضمین شده و از درگاه شاپرک استفاده می‌کند و تمام مراحل امنیتی مشابه IPG است؛ اما تنها به لحاظ شکل و شمایل و سرعت انجام کار با IPG متفاوت است.»

به گفته او، امنیت سرویس پرداخت درون برنامه‌ای در دو مورد، بهبود پیدا کرده است؛ یکی اینکه خطر فیشینگ را به‌طور کامل از بین می‌برد و دوم نیز چون نیازی به تایپ کردن شماره کارت وجود ندارد، اگر هم روی موبایل فرد ابزارهای keylogger برای دزدیدن شماره کارت نصب شده باشد، نیز کارایی نخواهد داشت.

 

راه‌های ارتباطی دریافت سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان کارت

معاون فناوری اطلاعات سایان‌ کارت درباره راه‌های ارتباطی که مشتری می‌تواند برای دریافت این سرویس با شرکت سایان کارت در ارتباط باشد، توضیح داد: «شماره تلفن 23762376 مرکز تماس سایان کارت است که مشتریان را به واحد بازرگانی شرکت هدایت می‌کند و در نتیجه نسبت به عقد قرارداد پذیرندگی اقدام می‌شود. توجه داشته باشید که همه‌ی مراحل دریافت سرویس پرداخت درون برنامه‌ای شبیه به درگاه پرداخت اینترنتی است و فرد باید عیناً همان فرم‌ها را پر کند و قسمت مربوط به استفاده از سرویس پرداخت درون برنامه‌ای را انتخاب کند تا در نهایت بتواند از این سرویس استفاده کند.»

به گفته پیشگاه‌زاده، بعد از اینکه فرد اقدام به دریافت سرویس پرداخت درون برنامه‌ای سایان کارت کند، حداکثر طی یک روز کاری، این سرویس در اختیار او قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.