راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شعبه دیجیتال بانک ایران زمین در مگامال افتتاح شد / گزارش تصویری

اولین شعبه دیجیتال بانک ایران زمین یکشنبه 8 مهرماه 97 با حضور مدیرعامل و هیات مدیره این بانک، مدیرعامل شرکت توسن تکنو و مدیران ارشد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت در مجتمع مگامال اکباتان افتتاح شد.

 

مدیرعامل بانک ایران زمین در این مراسم با اشاره به اینکه این بانک قصد دارد تا با ارائه خدمات دیجیتال و ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان، هر فردی که از خدمات بانک استفاده می‌کند، از خدمات ارزش افزوده بهره‌مند شود، گفت: «این شعبه در قالب یک سوپرمارکت مالی، خدمات دیجیتال به مشتریان خود ارائه می‌کند و امید است تا با ارائه خدمات متفاوت و متنوع در این شعبه، تفاوت آن با سایر شعب این بانک احساس شود.»

عبدالمجید پورسعید با اشاره به طرح تحول دیجیتال بانک ایران زمین از طریق کانال‌های مختلف ادامه داد: «بانک ایران زمین ۳۲۹ شعبه دارد ولی ۹۷ درصد از تراکنش‌های بانکی آن بدون حضور مشتریان در شعبه انجام می‌شود.»

 

از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در این باره اشاره کرد: «یکی از مواردی که در راستای بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین، مطرح می‌شود، نقش شعب در بانکداری دیجیتال است. به نظر ما انتقال از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتال، یک‌مرتبه اتفاق نمی‌افتد. فکر می‌کنیم واسطه انتقال بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال شعب دیجیتال هستند که خدمات سلف‌سرویس ارائه می‌کنند.»

فرهاد اینالوئی با بیان اینکه کاربران در مواجهه با شعب دیجیتال باید بتوانند تمام خدمات بانکداری خرد را دریافت کنند، بیان کرد: «یک تجربه مشتری مطلوب باید ایجاد شود. این شعبه که امروز مشاهده می‌کنید گامی در همین راستا است. خدماتی که در این شعبه ارائه می‌شود، چیزی کمتر از خدمات یک شعبه نیست و امکان اینکه بیشتر از خدمات شعبه هم ارائه شود هم وجود دارد. هم‌اکنون افراد در این شعبه می‌توانند پول بگذارند و حساب باز کنند. پول دریافت کنند،‌ کارت بگیرند، با مرکز ما در شعبه ما تماس ویدئویی برقرار کنند. می‌توانند درخواست چک ارائه کنند. به زودی خدمات غیربانکی هم اضافه خواهیم کرد.»

در شعبه دیجیتال بانک ایران زمین کارمندی مستقر نیست. یک نفر برای راهنمایی مشتریان حضور دارد. ولی کارمندی که تحویلدار باشد،‌ در این شعبه وجود نخواهد داشت.

 

نقش توسن تکنو

مدیرعامل شرکت توسن تکنو در این مراسم گفت: «یکی از استراتژی‌هایی که ما در این چند سال هدف قرار دادیم، بحث ارائه راه‌حل‌های بانکداری دیجیتال به شبکه بانکی کشور بوده است. سعی کرده‌ایم متناسب با نیاز و تغییر و تحولات شبکه بانکی ایران در این چند سال کار بکنیم. ما ابتدا روی تحول و بازآفرینی شعب دست گذاشتیم. بانک‌ها باید به فرمت‌های جدید شعب فکر بکنند که این فرمت‌های جدید می‌تواند نسبت به شعب فعلی دیجیتالی‌تر باشد.»

از نظر محمد مظاهری، بانک‌ها باید به تجربه کاربری توجه کنند و از نظر هزینه سرمایه‌ای (CapEx) و هزینه عملیاتی (OpEx) کم‌هزینه‌تر عمل کنند. او ادامه داد: «کارایی بانک‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مقوله روی چند سرویس کار کردیم. در ایران فکر می‌کنم توسن تکنو اولین شرکتی بوده که در حوزه cash automation چنین کارهایی انجام می‌دهد. یکی از دلایلی که مشتریان خیلی به شعب سنتی می‌آیند، برای این است که اسکناس را به صورت فیزیکی به حساب خود منتقل کنند و واریز وجه انجام دهند. ما به همین خاطر روی cash automation دست گذاشتیم.»

بانک ایران زمین سرویس recycler راه انداخته است و مظاهری اعتقاد دارد که این کار خیلی مورد استقبال و توجه کسبه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توسن تکنو گفت: «کار دیگری که همکاران ما در این شعبه راه انداخته‌اند، سرویس بانکداری مجازی ویدیویی است. هدف این بوده که خدمات تحویلداری، در این شعب دیجیتال ارائه شود، شما بتوانید افتتاح حساب کنید و چک شما پذیرفته شود. همچنین کارت برای شما صادر شود، کارت المثنی بگیرید و خیلی از سرویس‌های بانکداری خرد را بدون نیاز به مراجعه به شعبه انجام دهید.»

 

پیشرفت در احراز هویت

فرقی که شعب دیجیتال با شعب 7*24 سابق دارد این است که قبلاً فقط کارت بانکی و خودپرداز وجود داشت و اقدامات محدود به خدمات کارتی بود. در شعب دیجیتال خدمات بانکی متنوع ارائه می‌شود. افراد در این شعب با کارت ملی قدیمی یا کارت هوشمند ملی احراز هویت می‌شوند، سرویس بانکی می‌گیرند و می‌توانند خارج از ساعت اداری این کار را انجام دهند.

مظاهری با اشاره به اینکه این شعبه یک بک‌اند دارد و در ساختمان مرکزی بانک افراد حرفه‌ای حاضر و جوابگوی مردم هستند، توضیح می‌دهد: «با تکنولوژی‌های مثل بانکداری ویدیویی ارتباط برقرار می‌شود. در بانکداری دیجیتال ارتباط با مشتری بسیار مهم است و در بانکداری ویدیویی به این مسئله توجه زیادی شده است. تا قبل از اینکه هوش مصنوعی و سرویس‌های هوشمند فراگیر شود، این تکنولوژی مورد توجه بوده و شعب دیجیتالی این امکان را می‌دهند که درصد قابل توجهی از بانکداری خرد را که در شعبه سنتی ارائه می‌شود، به شعب دیجیتالی منتقل شوند. بک‌اند بسیار مهم است و شعبه مجازی از کارهایی بوده که در این ۳ سال به کمک بانک‌هایی که ریسک‌پذیرتر بوده‌اند و به دنبال نوآوری بوده‌اند و قصد داشتند تحول را رقم بزنند، جلو برده‌ایم.»

به گفته مظاهری، کار دیگری که توسن تکنو آغاز کرده و با اداره ثبت هم تا جاهایی جلو رفته است، احراز هویت به صورت دیجیتالی است. او تصریح کرد: «بانک‌های ایران زمین، پارسیان، ملی، شهر و حکمت با توسن تکنو این هدف را پیش برده‌اند و شعب دیجیتالی احراز هویت دیجیتالی هم می‌خواهد. با کارت هوشمند ملی احراز هویت بیومتریک و مطمئن انجام می‌شود. سعی کردیم از امکانات موجود استفاده کنیم. قاعدتاً روش‌های احراز هویت به مرور زمان بهبود می‌یابد.»

مدیر مشتری شرکت توسن تکنو در بانک ایران زمین عنوان کرد: «دستگاه VTM ما یک شعبه مجازی است که هر اقدامی که شما در یک شعبه انجام می‌دهید را انجام می‌دهد.» نیما خادم‌زاده گفت: «از افتتاح سپرده که اولین گام برای بانکداری است تا لحظه‌ای که شما چک دریافت می‌کنید، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز چک شما در این شعب دریافت شده و به حساب‌تان واریز می‌شود.»

ویدیویی از افتتاح شعبه بانک دیجیتال بانک ایران زمین در مگامال تهران

ویدیویی از دموی شعبه بانک دیجیتال بانک ایران زمین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.