راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌ها برای رفع معضل فیلترینگ به سراغ مجلس می‌روند

به دنبال مسدودسازی نابهنگام و مکرر سرویس آنلاین کسب‌وکارهای نوپا و به ثمر نرسیدن پیگیری برای جلوگیری این اتفاق از نهادهای مختلف دولتی، برخی از کسب‌وکارهای نوپا به دنبال حل این معضل از طریق تعامل با کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با فضای مجازی در مجلس هستند.

به گزارش پیوست، مهدی عبادی دبیر انجمن فین‌تک ایران می‌گوید: «پیش‌ازاین با وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت‌وگوهای پراکنده‌ای در مورد موضوع فیلترینگ انجام دادیم که تا به امروز هیچ‌کدام از آن‌ها به ثمر نرسیده است.»

عبادی با اعلام اینکه هدف اصلی از این مذاکرات تغییر کارکرد فیلترینگ است، تأکید کرد: «پیش‌ازاین فیلترینگ بامنظور دیگری به وجود آمده و اجراشده بود اما حالا کارکرد آن تغییر کرده است. به همین دلیل به دنبال گفت‌وگو با نهادهای تأثیرگذار در این جریان هستیم تا فرایند فیلترینگ را به آنچه باید باشد برگردانیم.»

دبیر انجمن فین‌تک ایران با یادآوری اینکه فیلترینگ برای سایت‌های خارجی بوده که دسترسی به مدیران آن‌ها ممکن نبوده است، ادامه داد: «مدیران کسب‌وکارهای ایرانی در کشور قابل‌دسترسی و گفت‌وگو هستند و می‌توان تدابیر لازم را از آن‌ها درخواست کرد، بنابراین دلیلی ندارد که وب‌سایت کسب‌وکارهای ایرانی فیلتر شود.»

به گفته عبادی ازآنجایی‌که پیشنهاد رایزنی استارت‌آپ‌ها با مجلس تازه شروع‌شده است و هنوز مصادیق آن به‌صورت کامل مشخص نیست، در صورت همراهی تشکل‌های دیگر در هفته‌های آتی این مصادیق و جزئیات به‌صورت دقیق مشخص و اعلام خواهد شد.

دبیر انجمن فین‌تک با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بهتر است این جریان از طریق مجلس پیگیری شود تا در طولانی‌مدت بتواند تبدیل به قانون شود، در مورد مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ضرورت هشدار به کسب‌وکارها پیش از فیلترینگ آن‌ها نیز اعلام کرد: «تجربه نشان داده است معمولاً این نهادها مصوباتشان اجرایی نمی‌شود؛ مانند مصوبه هیئت دولت مبنی بر اینکه سازمان‌های دولتی حق شکایت مستقیم از استارت‌آپ‌ها را ندارند و شکایات باید در کمیته‌ای رسیدگی شود. این مصوبه از سمت خود دولت هم رعایت نشد. نمونه آن اتفاقی بود که برای کسب‌وکارهای فروش اینترنتی بلیت پیش آمد و درخواست فیلترینگ آن‌ها از سمت خود دولت صورت گرفته بود. پس به نظر می‌رسد از راه‌های دیگری باید این موضوع را حل کنیم.»

عبادی ضمن ابراز امیدواری نسبت به موردتوجه قرار گرفتن مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در مورد جلوگیری از فیلترینگ بدون ضابطه کسب‌وکارهای مجازی، تأکید کرد: «نمی‌توانیم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه این مصوبه چه خواهد شد. چون هرلحظه ممکن است کسب‌وکار دیگری فیلتر شود و ضررهای زیادی متوجه آن‌ها شود.»

در حالی عبادی طرح پیگیری نظام‌مند کردن سیستم فیلترینگ از طریق مجلس را مطرح می‌کند که پیگیری‌ها از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که مجلسیان و مخصوصاً کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی این نهاد، هنوز تصمیم به مطرح کردن چنین طرحی در مجلس ندارند، اگرچه آن‌ها اعلام می‌کنند که اگر نیاز جدی در این خصوص باشد آن‌ها به آن خواهند پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.