راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پترو از ماه اکتبر در مبادلات بین‌المللی استفاده خواهد شد

طبق اعلام نیکولاس مادورو در تاریخ ۲۱ سپتامبر، ارز رمزنگاری‌شده ونزوئلا با پشتوانه نفت خام از اکتبر ۲۰۱۸ در انجام تراکنش‌های تجاری بین‌المللی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش ارز دیجیتال، روز جمعه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، دریکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه VTV حاضر شد و در خصوص مشکلات اقتصادی اخیر در کشور صحبت کرد. بر اساس آنچه در وب‌سایت این شبکه نوشته‌شده، مادورو در ادامهٔ صحبت‌های خود از کاربردهای آتی پترو در سطح بین‌المللی سخن گفته است. بخشی از صحبت‌های او به شرح زیر است:

ارز رمزنگاری‌شده پترو به یک واحد پولی برای انجام مبادلات، ابتیاع و تبدیل ارز در جهان تبدیل خواهد شد.

البته، او در صحبت‌های خود به جزئیات استفاده از پترو، کاربردهای بین‌المللی آن در آینده و همچنین نام کشورهایی که مایل به دریافت آن در پرداخت‌های تجاری هستند اشاره نکرده است. این در حالی است که چند وقت پیش خبرگزاری رویترز با انتشار یک گزارش در خصوص ماهیت این ارز رمزنگاری‌شده هشدار داده بود.

بر اساس تحقیقات آژانس خبری رویترز، در حال حاضر پترو در هیچ‌یک از صرافی‌های ارز رمزنگاری‌شده بزرگ در دنیا فهرست نشده و پشتوانه نفتی ندارد. بنا بر تحقیقات انجام‌شده، هیچ نشانی از فعالیت جدید در منطقهٔ Atapirire مشاهده نشده، به گفته مادورو این منطقه اصلی‌ترین مرکز نفتی برای تضمین اعتبار پترو است.

علاوه بر آن، در این گزارش به صحبت‌های رافائل رامیرز، وزیر نفت سابق ونزوئلا اشاره‌شده است. بنابر باور او ارزش‌گذاری پترو تنها گفته‌هایی از روی تخیل است، گفته‌هایی که تنها در تخیل دولت ونزوئلا وجود دارد. بر اساس آنچه در ماه آگوست توسط متخصصان به رسانه خبری Wired گزارش‌شده، احتمالاً پشتوانه ارز رمزنگاری‌شده دولتی پترو یک شرکت نفتی ملی به نام PDVSA است که درواقع ۴۵ میلیارد دلار بدهی دارد و اخیراً فعالیتی نداشته است.

چند وقت پیش نیکولاس مادورو در تلویزیون اعلام کرد که شرکت نفت دولتی پترولئوس دی (PDVSA) از پترو به‌عنوان واحد پولی استفاده خواهد کرد. علاوه بر این دولت ونزوئلا یک سیستم جدید مبتنی بر پترو را برای پرداخت حقوق و قیمت‌گذاری کالا و خدمات معرفی خواهد کرد.

پیش‌ازاین گفته‌شده بود که از تاریخ ۲۰ آگوست، ونزوئلا دو واحد پول دولتی در کشور خواهد داشت؛ پترو و بولیوار ساورن ونزوئلا (Bolivar sovereign) که جایگزین بولیوار فوئرته می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که ارز رمزنگاری‌شده پترو درواقع نقش یک گلوله دود استتار را دارد که باهدف پنهان کردن شکست مادورو در جان‌بخشی به اوضاع بولیوار ساورن، ارز ملی جدید این کشور پرتاب‌شده است. علی‌رغم تمام ادعاهایی که حول ورشکستگی پترو شنیده می‌شود، نیکولاس مادورو اعلام کرده است که از پترو به‌عنوان واحد پولی در این کشور استفاده خواهد شد.

بنا بر یک گزارش قبلی در کوین تلگراف، پیاده‌سازی یک سیستم پرداخت حقوق و قیمت‌گذاری جدید بر اساس پترو «بهبود قابل‌توجهی در وضعیت درآمد کارگران» ایجاد خواهد کرد. طبق گفته‌های مادورو، در حال حاضر پترو باهدف تأمین بودجه ساخت مسکن برای افراد بی‌خانمان در تعدادی از برنامه‌های اجتماعی به کار گرفته‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.