راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پول‌گذاری و تامین امنیت در خودپردازهای شخصی چگونه است؟

خودپردازهای شخصی به تازگی به یک کسب‌وکار تبدیل شده است. در گزارش‌های قبلی راه‌پرداخت به این موضوع پرداختیم که نحوه دریافت این خودپردازها چگونه است و مزایا، معایب و ریسک‌های این دستگاه‌ها چیست؟

ببینید: خودپرداز شخصی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

ببینید: مزایا و معایب خودپردازهای شخصی چیست؟

در این گزارش بیشتر به مفهوم خودپردازهای خارج از شعبه، نحوه پول‌گذاری در خودپردزاهای شخصی و تامین امنیت آنها را با توجه به اینکه از بانک دور هستند، شرح داده‌ایم.

 

خودپردازهای خارج از شعب

به هر خودپرداز بابت کارکرد و میزان برداشت وجه آن کارمزدی به دارنده یا مالک دستگاه تعلق می‌گیرد و در حقیقت موجب کسب درآمد می‌شود. شهروندان می‌توانند با تامین دستگاه و اتصال آن به شبکه خودپردازهای خارج از شعب بانک‌ها، در این درآمد، با بانک سهیم شوند.

نقش مشارکت‌کننده در این طرح شامل تامین خودپرداز، تامین محل نصب، نگهداری و پشتیبانی دستگاه و تامین خطوط ارتباطی است. مشارکت در این طرح به دو روش، خرید خودپرداز و خرید لایسنس اتصال به سوییچ بانک است.

 

پول‌گذاری در خودپردازهای شخصی

قبل از راه‌اندازی خودپردازهای شخصی باید چند موضوع به متقاضی آموزش داده شود. از جمله می‌توان به خاک‌گیری دستگاه و پول‌گذاری در آن اشاره کرد که هر دوی آنها برعهده دارنده دستگاه است. درواقع دارنده دستگاه، پول را از بانک می‌گیرد و آن را در دستگاه جاگذاری می‌کند. میزان پولی که در دستگاه گذاشته می‌شود، متغیر است. این مقدار نیز بنا به سرمایه فرد و توان منطقه‌ای است که خودپرداز در آن قرار داد. اما سقف این مبلغ 150 میلیون تومان است و اگر کاست‌های جدیدی روی دستگاه نصب شود، این مبلغ به 600 میلیون تومان هم می‌رسد.

در این میان اگر دستگاه به مشکلی برخورد که قابل انجام از سوی دارنده خودپرداز نبود، از سوی تعمیرکار شرکت مشکل آن برطرف می‌شود.

 

تامین امنیت در خودپردازهای شخصی

درباره راه‌اندازی خودپردازهای شخصی باید به این موضوع اشاره کنیم که اسفند ماه سال گذشته پلیس پیشگیری استان اردبیل اقدام به پلمب تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز بانکی به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی کرد.

در این باره محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: «فرماندهی‌های نیروی انتظامی برخی استان‌ها اقدام به پلمب دستگاه‌های خودپرداز می‌کنند که بدون طرح و تنظیم دستوری در این زمینه است و این بخش راسا بدون هماهنگی با پلیس پیشگیری ناجا در این زمینه عمل می‌کنند. چند وقتی است فرماندهی‌های نیروی انتظامی به بانک‌ها اخطاریه‌هایی مبنی بر لزوم دریافت تاییدیه برای نصب دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعب ابلاغ کرده‌اند که دریافت این تاییدیه هم منوط به دریافت نظر کارشناسی و پرداخت هزینه است.»

دبیرکانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درباره تاسیس و جابه‌جایی شعب عنوان کرد: « در اصل براساس مصوبه شورای امنیت کشور تمامی بانک‌ها برای جا به جایی و یا تاسیس شعبه در تمامی شهرها و استان‌ها باید از پلیس پیشگیری تهران تاییدیه دریافت کنند و این روال در مصوبه شورای امنیت نیز ذکر و از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است.»

او در ادامه به راه‌اندازی خودپردازها اشاره کرد و گفت: « اکنون در نامه‌ای از سوی معاون امنیتی وزارت کشور نصب دستگاه‌های خودپرداز، منوط به دریافت مجوز از پلیس پیشگیری عنوان شده، درحالی که باید برای این اقدام و دریافت این تاییدیه براساس استانداردی تعیین شده از سوی بانک مرکزی، سازمان‌های امنیتی و حفاظتی، رییس شورای کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، تعیین و اعلام شود.»

جمشیدی قبل از آغاز سال 97 از برگزاری جلسات و توافق‌هایی برای جمع‌بندی و صدور بخشنامه در این باره در بانک مرکزی خبر داد که تا آن زمان به نتیجه نرسیده بود.

با توجه به تحولات بعدی در بانک مرکزی بعید است این جلسات و توافق‌ها هنوز هم به نتیجه رسیده باشد. البته این مسائل بیشتر جنبه اجتماعی و سیاست‌گذاری پیدا می‌کند، در بعد دیگر این صاحبان خودپردازهای شخصی هستند که باید موارد امنیتی مربوط را در نظر بگیرند.

در این راستا شرکت‌های ارائه‌دهنده خودپرداز در مرحله اول به افرادی که خواهان نصب این دستگاه هستند، این موضوع را مطرح می‌کنند که دارنده خودپرداز باید حساب‌وکتاب مبالغ درون دستگاه را داشته باشد. از سوی دیگر این شرکت‌ها دستگاه‌های خود را امن تلقی می‌کنند اما چند مساله امنیتی را متذکر می‌شوند.

برای مثال محیطی که خودپرداز در آن قرار می‌گیرد باید امن و بسته باشد، از سوی دیگر اگر دستگاه‌ها از نوع سالنی باشد به دلیل سنگین بودن، حمل آن کار ساده‌ای نیست. برای اطمینان بیشتر نیز این شرکت‌های می‌توانند دوربین مداربسته در اطراف دستگاه تعبیه کنند.

موارد امنیتی دیگری نیز هست که به صاخب خودپرداز برمی‌گردد؛ مثلا اینکه فرد باید برای دستگاه بیمه بدنه تهیه کند و این بیمه شامل آسیب‌رسانی به دستگاه و سرقت است. همچنین علاوه بر اینکه پول داخل دستگاه بیمه می‌شود، پولی که فرد از بانک می‌گیرد تا درون دستگاه بگذارد نیز بیمه است. مبلغ این بیمه‌نامه نیز بستگی به پول درون دستگاه و مسافتی که فرد از بانک تا محل خودپرداز طی می‌کند، دارد.

1 دیدگاه
  1. نورینکس می‌گوید

    درود بر شما مقاله خوبی بود فقط یک غلط املایی دارید صاحب رو صاخب نوشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.