راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرآیند دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی تغییر می‌کند

فرآیند دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای اینترنتی تغییرمی کند. این خبری است که اواخر هفته گذشته رسانه‌ای شد.

به گزارش روزنامه ایران، در همین راستا (روز دوشنبه 29 مردادماه) هیئت مقررات زدایی وزارت اقتصاد و امور دارایی درباره این طرح با ذینفعان آن (کسب‌وکارهای مجازی، پرداخت‌های الکترونیکی (فین‌تک‌ها)، اتاق اصناف، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی) بحث و گفت‌وگو کرده و درباره تغییر فرآیند تصمیم‌گیری می‌کند. در صورت تصویب و اجرایی شدن تغییر فرآیند دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی چه اتفاقی برای کسب‌وکارهای مجازی خواهد افتاد؟

 

اعتبار دهی به «ای‌نماد»

میلاد جهاندار، نماینده فین‌تک‌ها درباره شیوه جدید ارائه درگاه پرداخت الکترونیکی گفت: «در شیوه جدید، هر کسب‌وکار اینترنتی که خواهان دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی است، باید ابتدا مجوز فعالیت اقتصادی را از اتحادیه مربوطه خود بگیرد، بعد در پنجره واحد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درخواست خود را برای درگاه ارائه دهد.»

جهاندار بابیان اینکه با اجرایی شدن این طرح، دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی از سوی کسب‌وکارهای مجازی آسان نخواهد شد، افزود: «با تصویب این طرح بسیاری از کسب‌وکارها بخصوص کسب‌وکارهای کوچک مجازی نادیده گرفته خواهند شد.»

او با اشاره به اینکه روی این طرح کار کارشناسی انجام‌نشده است، افزود: «اکنون به‌جز مراحل بانک مرکزی، مراحل دیگری نیز به آن اضافه‌شده و کسب‌وکارهای مجازی باید به دنبال دریافت مجوز باشند و پس‌ازآن در صف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز بمانند. با این طرح مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای اعتبار دهی به ای‌‎نماد خود ارائه درگاه را گرو گرفته‌اند و این کار درستی نیست و مانع شکوفایی صنعت پرداخت اینترنتی می‌شود.»

 

فروش مجوزها پشت پرده طرح جدید

علی فارمد، دیگر فعال کسب‌وکار مجازی با انتقاد از این طرح گفت: «خدمات زیرساختی و پایه کسب‌وکارهای مجازی نباید منوط به ارائه مجوز شود و این کار درستی نیست چراکه نمی‌توان برای ده‌ها میلیون نفری که در فضای مجازی از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند، مجوز صادر کرد. ورود حاکمیت به این حوزه صحیح نیست حاکمیت باید به‌جای ارائه مجوز، روی نظارت تمرکز کند.»

فارمد فعال کسب‌وکار مجازی افزود: «با تغییر مسیر دریافت درگاه الکترونیکی کسب‌وکارهای مجازی کوچک فعال در دورترین نقاط ایران یا فعال در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نمی‌توانند از درگاه پرداخت الکترونیکی استفاده کنند. این‌همه شغل‌های کوچک و بزرگ در فضای مجازی از کجا باید مجوز فعالیت دریافت کنند و خدمات آن‌ها برای دریافت مجوز در کدام تعریف‌ها می‌گنجد؟»

او با اشاره به اینکه هیئت مقررات زدایی به دنبال پایش مجوزهای موجود و حذف مجوزهای زائد است، افزود: «ولی نباید کاری کرد که کسب‌وکارهای کوچک و نوین مجازی صدمه ببینند. با این شیوه و روش کسب‌وکارهای کوچک که بر هر بستری شکل‌گرفته‌اند و از درگاه پرداخت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، نابود می‌شوند.»

او بابیان اینکه تصمیم گیران این طرح معتقد هستند هرکسی که وب‌سایت دارد می‌تواند درگاه پرداخت الکترونیکی دریافت کند، افزود: «این تصور غلط است که فکر می‌کنند درگاه اینترنتی فقط در وب‌سایت استفاده می‌شود درصورتی‌که اکنون خدمات دیگری مانند پرداخت کرایه تاکسی هم با این درگاه انجام می‌شود درحالی‌که وب‌سایتی وجود ندارد.»

علی فارمد گفت: «درگاه پرداخت الکترونیکی همانند کارت‌بانکی است و تنها قرار است با آن پرداخت انجام شود. بنابراین نمی‌توان گفت تمام افرادی که می‌خواهند پرداخت انجام دهند، باید مجوز دریافت کنند؟ درگاه پرداخت الکترونیکی و دستگاه پوز هر دو دارای یک زیرساخت بوده و پشت آن حساب بانکی است. وقتی بانک به فروشنده‌ای دستگاه پوز می‌دهد، خود بانک می‌داند چه کسی حساب بازکرده و قطعاً احراز هویت شده است. مشخص است که کسب‌وکار فرد چیست؟ چه میزان پرداخت انجام‌شده و اطلاعات کاملاً قابل پایش است. ارائه درگاه الکترونیکی نیز به همین صورت است بنابراین بانک می‌داند که درگاه متعلق به چه کسی است و به‌راحتی می‌توان بر آن نظارت کرد.»

 

طولانی شدن روند دریافت درگاه

رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز گفت: «این‌طور که ما در جلسه هیئت مقررات زدایی وزارت امور اقتصاد و دارایی متوجه شدیم 6 مرحله نیز به مراحل دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی اضافه‌شده است. هر مرحله‌ای که به مراحل دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی اضافه شود خود دارای رفت‌وبرگشت‌هایی برای گرفتن تأییدیه خواهد بود و همین موضوع‌ها پروسه را طولانی‌تر خواهد کرد.»

او افزود: «حال باید به این پروسه تعریف‌شده، پروسه ارائه مجوز و چک فهرست‌های بانک مرکزی را نیز افزود و این نشان می‌دهد نه‌تنها ساده‌سازی صورت نگرفته، بلکه مراحل طولانی‌تر و پیچیده‌تر شده است.»

احمدرضا احمدی، مدیرعامل یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی درزمینهٔ برگزاری همایش‌ها و رویدادها نیز گفت: «در این طرح ارائه مجوز از صنف مربوطه قرار است برای کسب‌وکارهای مجازی اجباری شود درحالی‌که مشخص نیست برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی در چه صنفی قرار می‌گیرند و از کجا باید مجوز کسب‌وکار خود را دریافت کنند.»

احمدی افزود: «از سوی دیگر سیستم ای‌نماد نیز بسیار ضعیف عمل می‌کند و حال باید برای دریافت درگاه هم از این سامانه اقدام کنیم و ماه‌ها سرگردان باشیم.»

 

نگرانی‌های بی‌مورد

رمضانعلی صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بابیان اینکه تغییر مسیر دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی در مرحله بحث و بررسی است و هنوز به تصویب نرسیده گفت: «نگرانی کسب‌وکارهای مجازی درباره این پیشنهاد بی‌مورد است چراکه قرار نیست دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی سخت‌تر شود.»

صادق‌زاده افزود: «مقررشده متقاضی درگاه پرداخت الکترونیکی در صورت داشتن مجوز فعالیت معتبر از مراجع ذی‌ربط، درخواست خود را برای دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی، به پنجره واحد که قرار است ظرف یک ماه آینده ایجاد شود، ارائه دهد و پس از راستی آزمایی اطلاعات و مشخص شدن صحت آن‌ها، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن ارائه ای‌نماد به متقاضی، درخواست او را درنهایت تا دو روزبه بانک مرکزی برای ارائه درگاه پرداخت ارسال کند. در مقابل این کسب‌وکارها باید در عرض ۳ ماه پس از دریافت درگاه اینترنتی پرداخت، تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت را کسب کنند در غیر این صورت درگاه اینترنتی از آنان گرفته خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه کاملاً منطقی است که هرکسی می‌خواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد از صنف، نهاد و سازمان مربوطه خود مجوز فعالیت دریافت کند، گفت: «درواقع هدف این است که زمینه فعالیت کسب‌وکارها مشخص باشد بنابراین مجوز هم باید در پنجره واحد ثبت‌شده و سپس درگاه پرداخت الکترونیکی ارائه شود. وقتی از پنجره واحد حرف می‌زنیم یعنی همه متقاضیان دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی از یکجا مدارک لازم را ارسال می‌کنند و دیگر نیازی به مراجعه به سایت‌های دیگر مراکز نیست.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    والا بلا دولت بیخیال ملت بشه کشور آباد میشه مردم یک چیز می‌سازند دولت تبر به تنه اون میزنه
    ما مردم خسته شدیم از مجوز گرفتن
    یک چیز دیگه استارت آپ چه مجوزی باید بگیرد درصورتیکه که اسمش روش هستش شروع کاربردی جدید
    واقعا کشور ما رو یک مشت بیسواد مدیریت میکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.