پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اسنپ و تپسی به لایحه وزارت کشور اعتراض کردند
دو شرکت اسنپ و تپسی در نشست مشترکی در محل اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی، به لایحه جدید وزارت کشور که فعالیت شرکتهای حملونقل را به شهرداری محول میکند، اعتراض کردند.
به گزارش دنیای اقتصاد، در آغاز جلسه رضا الفتنسب، دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی با اشاره به تاریخچه این اتحادیه گفت: «طبق قانون هر کسبوکار مجازی که کالا و خدمات عرضه میکند، مشمول قانون نظام صنفی میشود. بهاینترتیب، کل تعداد مجوزهای صادرشده از سوی این اتحادیه برای کسبوکارهای مجازی بالغبر ۶۵۰ فقره بوده که ۶۰ مورد آن مربوط به حوزه حملونقل هوشمند است.»
الفتنسب با اشاره با مخالفت صریح این اتحادیه با لایحه وزارت کشور و پیامدهای آن در محدودیت سازی تاکسیهای اینترنتی بیان کرد: «نخستین دلیل مخالفت با لایحه اصلاح قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، از بین بردن مزیت رقابتی تاکسیهای اینترنتی با دخالت در فرآیند قیمتگذاری است. در وهله دوم، در توانایی نهادهایی مانند شهرداری با رویکرد سنتی برای نظارت بر کسبوکارهای مانند تاکسیهای آنلاین ابهام وجود دارد.»
او اضافه کرد: «دلیل دیگر به وجود شائبه رقابت برمیگردد، به دلیل اینکه تاکسیرانی بهعنوان یکی از رقیبان تاکسییابهای آنلاین زیرمجموعه شهرداری به شمار میرود و ازاینرو فضای رقابت تحتالشعاع تصمیمگیریهای شهرداری قرار میگیرد.»
درنهایت اینکه مفاد لایحه مذکور با فرآیند تسهیل صدور مجوز و بهبود فضای کسبوکار کشور مغایرت دارد.
او در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره دعوت نشدن نمایندهای از سوی شهرداری مانند مدیرعامل کارپینو گفت: «کارپینو در حالی خدمات حملونقل هوشمند را ارائه میدهد که تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز از اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی نداشته و تاکنون به این اتحادیه مراجعه نکرده است.»
در ادامه این نشست، میلاد منشیپور، مدیرعامل شرکت تپسی با اشاره به محدودیتهای پیشآمده برای فعالیت تاکسییابهای آنلاین در سایر شهرها گفت: «چالش اصلی نهادهای نظارتی با تاکسییابهای اینترنتی عموماً به این موضوع برمیگردد که چرا این استارتآپها باعث اختلال در فعالیت تاکسیها شدهاند.»
دوم اینکه چرا قیمتگذاریها را بهگونهای تغییر دادهاند که مردم دیگر سراغ آژانسها یا تاکسیها نمیروند و درنهایت اینکه چرا این شرکتها با این سرعت رشد کردهاند.
او افزود: «بارها به مدل قیمتگذاری این شرکتها اعتراض شده و آن را تهاجمی ارزیابی کرده است درحالیکه این قیمتها باعث افزایش بهرهوری شده و هر بار این اعتراضها از سوی شورای رقابت رد شده است.»
منشی پور اشاره کرد: «شرکتهای تاکسییاب مشکلی با نظارت ندارند، اما صدور مجوز از سوی شهرداری را نمیپذیرند. به اعتقاد او، شهرداری با تغییر مدل کسبوکار ما عملاً ما را ناکارآمد خواهد کرد.»
ژوبین علاقهبند مدیر استراتژی گروه اینترنت ایران که صاحب استارتآپهایی چون اسنپ است نیز گفت: «امروزه با اسنپ و تپسی یکمیلیون و ۶۰۰ هزار سفر در روز انجام میشود. ما میتوانیم گزارش سفرهایمان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند اما زیر نظر آنها نمیرویم.»
به گفته علاقهبند ۱۸۶ فرصت شغلی باز امروز در اسنپ وجود دارد که نیاز داریم افرادی را استخدام کنیم. در این شرایط اقتصادی تاکسیهای اینترنتی اشتغالزایی خوبی ایجاد کردهاند و زیر نظر شهرداری رفتن ما را نابود خواهد کرد. گفته میشود جلسه دوم کمیسیون زیربنایی برای بررسی لایحه وزارت کشور قرار است امروز برگزار شود.