راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در شرایط امروز اقتصاد ایران چه‌کار باید کرد؟

سینا گلپور، اقتصاددان بر این باور است که نباید مردم را برای خرید ارز و سکه و افزایش تقاضا در بازار موردنقد قرارداد زیرا آن‌ها نگران سرمایه‌هایشان هستند و می‌خواهند ارزش دارایی‌های خود را حفظ یا افزایش دهند. او درعین‌حال معتقد است؛ مردم با کنار گذاشتن خودتحریمی‌ها و توجه به ظرفیت‌های پنهان سرمایه‌گذاری در کشور می‌توانند هم دارایی‌های خود را حفظ کنند هم به اقتصاد ملی کمک کنند. گفت‌وگو با این اقتصاددان را در زیر بخوانید.

 

آمارها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر قدرت خرید خانوارها کاهش‌یافته است. آیا راهکاری وجود دارد؟

یکی از نکات مهم، فضای روانی ناشی از تحریم‌هاست که موجب شده بسیاری سیاست خودتحریمی اقتصادی را در پیش بگیرند.

خودتحریمی ‌موجب شده تنها دارایی‌های قابل‌شمارش و آشکار ملاک تصمیم‌گیری باشد درحالی‌که باید در فضای کنونی جامعه روی ظرفیت‌های پنهان بازار و اقتصاد و نیروی انسانی متمرکز شود تا مانع سکته اقتصادی شویم و فضای اقتصادی را با رشد همراه کنیم.

 

منظور شما از ظرفیت‌های پنهان بازار و اقتصاد مشخصاً چه مسائلی است؟

مشکل عمده هر فرد در اقتصاد خرد، ناتوانی در بازاریابی و تبلیغات است. تمام سرمایه‌گذاران چه خرد چه کلان تنها اقتصاد کلان را پیگیری می‌کنند و تحت بمباران اطلاعاتی قرار می‌گیرند ازاین‌رو به‌جای شناسایی ظرفیت‌های پنهان موجود، ناامید می‌شوند.

همه از وضع کنونی جامعه و دلاری که بهای آن بالای 10 هزار تومان رفته است، مطلع هستند اما آیا در شرایط کنونی تنها باید رفت و در خانه منتظر اتفاق بدتر ماند آیا نمی‌توان خارج از مسائل سیاسی به زندگی ادامه داد، آنچه مهم است این‌که باوجود فشارهای سیاسی و افزایش بیش‌ازحد نرخ ارز و سکه همچنان چرخه اقتصاد فعال است. در این شرایط گام نخست غلبه بر خودتحریمی‌ها و تلاش برای توسعه ارتباطات به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای است.

 

واکنش مردم در فضای بحرانی اقتصاد، خرید ارز، طلا و سکه است. چگونه از مردم می‌توان انتظار داشت به ظرفیت‌های پنهان اقتصاد خرد توجه کنند؟

اینکه مردم در سرمایه‌گذاری تنها به سراغ ارز و سکه می‌روند برای این است که سازمانی برای ارائه برنامه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (خرد و کلان) و استان‌های مختلف وجود ندارد، مسئولان دولتی در این بخش کوتاهی کرده‌اند و تنها از حباب در بازار اقتصادی سخن می‌گویند، برای نمونه مردم نمی‌دانند که کدام پروژه عمرانی سودآور است و می‌توانند در آن سهیم شوند.

چرا نباید ظرفیت‌های پنهان سرمایه‌گذاری تک‌تک استان‌ها تشریح شود تا مردم به این سمت هدایت شوند.

 

توصیه شما دقیقاً چیست؟

تاکنون مردم سکه و ارز خرید کرده‌اند و اثر آن را در اقتصاد دیده‌اند، به مردم و بخش خصوصی توصیه می‌کنم که حتی دارایی‌های خردشان را در بخش‌های مختلف صنعت سرمایه‌گذاری کنند، به سایت مرجع فرصت سرمایه‌گذاری استان‌ها بروند و از پروژه‌های استانی مطلع شوند. در یک اقتصاد خرد یکدیگر سهیم شوند و تولیدکننده باشند و با بازاریابی داخلی و خارجی دارایی‌هایشان را افزایش دهند.

 

ولی آن‌ها ظاهراً ناامید هستند و می‌گویند که به‌زودی تحریم‌ها تشدید می‌شود و امکان حضور در بازارها وجود ندارد.

مردم ایران عادت کردند که ناامید شوند و خودتحریمی کنند، چه کسی گفته تمام درهای صادرات به روی ایران بسته‌شده است، فعلاً اتحادیه اروپا همچنان برای ادامه همکاری با ایران مصمم است ولی منتظریم اتحادیه اروپا نیز ما را تحریم کند.

در فرایند مذاکرات ما با اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی وجود دارد اما باید با سیاست‌گذاری درست پیروز میدان بود. اروپایی‌ها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند. ایران برای سرمایه‌گذاری کشور جذابی است و نباید با خودتحریمی این جذابیت‌ها را از بین ببریم.

منبع: همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.