راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه رازی در خصوص استارت‌آپ‌ها چه رویکردی دارد؟

شرکت بیمه رازی تصمیم گرفته به دنیای شگفت‌انگیز استارت‌آپ‌ها ورود کند. این فضا البته فقط به فروش محصولات منتهی نمی‌شود، بلکه دنیای جدید برندینگ است که می‌تواند با حداقل هزینه، حداکثر نتیجه را حاصل کند.

به گزارش پایگاه خبری خردوکلان، مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری شرکت بیمه رازی جزئیات این اقدام را تشریح کرده است. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

چه شد که بیمه رازی تصمیم گرفت به فضای استارت‌آپ‌ها ورود کند؟

بررسی تطبیقی صنعت بیمه در سطح بین‌المللی و تحلیل مهم‌ترین روندهای فناوری پیشروی تأثیرگذار بر عملکرد و کسب‌وکار بیمه گری در دنیا نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌ها، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در توسعه بازار و آینده صنعت بیمه ایفا خواهند کرد.

ایجاد حوزه‌های تأثیرگذار جدیدی مانند اینترنت اشیاء، تعریف کانال‌های عرضه جدید مبتنی بر فناوری، توسعه قابلیت‌های هوش تجاری و تحلیل داده‌های بزرگ، مشارکت بیمه گران با نابیمه گران در عرضه محصولات بیمه‌ای و …، موجب شد شرکت بیمه رازی در برنامه استراتژیک خود، تقویت کسب‌وکار دیجیتال را در تدوین مأموریت، چشم‌انداز، اهداف، استراتژی‌ها و همچنین برنامه‌های عملیاتی خود در نظر بگیرد و سیاست‌های ویژه‌ای برای حمایت و سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها در دستور کار قرار دهد.

 

بیمه رازی تصمیم دارد این همکاری را تا کجا ادامه دهد؟

اگر جایگاه استارت‌آپ‌ها را به‌عنوان پرچم‌داران حرکت در مسیر ایجاد نوآوری در کسب‌وکار بپذیریم، نقش آن‌ها از ایجاد مزیت رقابتی فراتر رفته و درواقع نقشی حیاتی برای بقای شرکت‌ها دارند.

دیدگاه مرسومی در صنعت بیمه معتقد است نوآوری زاییده و لازمه بازارهای رقابتی و اشباع‌شده است و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صنعت بیمه کشور با اشباع شدن فاصله بسیاری دارد و اصولاً خریداران حرفه‌ای نیز در آن وجود ندارد، مفهوم نوآوری در کسب‌وکار ضروری نیست.

برخلاف این دیدگاه، بیمه رازی معتقد است حرکت در مسیر نوآوری در محصول و روش‌های ارائه محصول، عاملی تأثیرگذار در بقا و حضور بلندمدت شرکت در بازار است و ازاین‌رو، تبدیل‌شدن به بیمه گری پیشرو در حوزه دیجیتال (Digital Insurer) را به‌عنوان یک استراتژی راهبردی بلندمدت و پویا، دنبال می‌کند.

 

آیا این همکاری جدید، مانعی برای ادامه کار شبکه فروش شرکت نیست؟

مطالعه سهم کانال‌های توزیع فروش بیمه در دنیا نشان می‌دهد که امروزه در کنار نمایندگان و کارگزاران به‌عنوان شبکه سنتی فروشندگان محصولات بیمه‌ای، کانال‌های توزیع دیجیتال و مبتنی بر فناوری، بانک‌ها در قالب همکاری‌های بانک و بیمه (BancAssurance)، کسب‌وکارهای بزرگ شناخته‌شده غیر بیمه‌گر (Non-insurer) و … نیز فعال‌اند و هر یک به‌تناسب، دارای سهمی از فروش محصولات بیمه‌ای هستند.

قطعاً این فضای عملیاتی ایجاب می‌کند که با طراحی متناسب ساختار کسب‌وکار، هم از یک‌سو راحتی و آسایش حداکثری برای مشتریان به‌واسطه تنوع و در دسترس‌پذیری کانال‌های توزیع ایجاد شود و هم از سوی دیگر به‌واسطه نقش مکملی که شبکه فروش سنتی و سایر انواع اجزای شبکه فروش نسبت به هم ایفا می‌کنند، در ساختاری برنده برنده، شبکه متعالی و منحصربه‌فرد فروش و ارائه خدمات بیمه رازی تشکیل شود.

مطمئناً هدف از این استراتژی جدید، تقویت شبکه فروش سنتی و توسعه بازار و افزایش مشتریان آناهاست و نقش شبکه‌های فروش دیجیتال، تقویت‌کننده شبکه فروش سنتی و نه رقیب آن‌ها تعریف خواهد شد.

 

نمونه همکاری شرکت بیمه رازی با استارت‌آپ‌ها، پیش‌ازاین در صنعت بیمه کشور وجود داشته است؟

قطعاً نمی‌توان ادعا کرد که درک شرایط جدید در کسب‌وکار بیمه گری و لزوم حرکت به سمت نوآوری و همکاری با استارت‌آپ‌ها به‌عنوان یکی از بازیگران تأثیرگذار در این عرصه، تنها محدود به بیمه رازی است و سایر شرکت‌های بیمه‌گر از آن بی‌بهره‌اند، اما با رویکردی نتیجه گرا، بسیاری از اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده هنوز منجر به کسب آثار و نتایج ملموسی نشده است.

ما در شرکت بیمه رازی امیدواریم از یک‌سو با تکیه‌بر عزم و اراده‌ای که برای حرکت در این عرصه داریم و از سوی دیگر با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و تجربیات موفقی که شرکای تجاری ما در این عرصه دارند، بتوانیم منشان تحول و خلق نتایجی متفاوت و ارزشمند شویم.

 

این نگرانی وجود ندارد که استارت‌آپ‌ها در آینده به رقیبی برای شرکت‌های بیمه تبدیل شوند؟

اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، استارت‌آپ‌ها، چه آن‌هایی که به‌واسطه خدمات نوآورانه خود در حوزه روش‌های ارائه محصول و خدمات در صنعت بیمه منشان اثر و تحول می‌شوند و چه آن‌هایی که به‌عنوان یک کانال توزیع ایفای نقش می‌کنند، نهایتاً اثرات مطلوب خود را از بابت ارتقای سطح خدمات و فروش به صنعت بیمه می‌رسانند، لذا نه‌تنها نقش تهدیدکننده‌ای ندارند، بلکه به‌عنوان فرصت می‌توانند باعث رشد و بالندگی بیشتر صنعت بیمه شوند.

اما این همکاری زمانی نگران‌کننده می‌شود که این کسب‌وکارهای نوپا بخواهند به ایفای نقشی شبیه بیمه گران بپردازند و مفاهیمی مانند خود بیمه‌گری را در سطح مشتریان هدف خود ترویج کنند. گرچه مزیت شرکت‌های بیمه‌گر به‌واسطه مقیاس و تعدد مشتریان می‌تواند این نگرانی را کاهش دهد، اما لازم است توجه به این موضوع در چارچوب همکاری‌های مشترک مدنظر قرار گیرد.

 

استارت‌آپ‌ها به کاهش هزینه و افزایش کارایی معروف‌اند. در این بخش، همکاری بیمه رازی با استارت‌آپ‌ موردنظر چگونه تعریف‌شده است؟ به‌عبارت‌دیگر، این همکاری هزینه‌ای به شرکت تحمیل نخواهد کرد؟

قطعاً ماهیت استارت‌آپ‌ها ایجاب می‌کند تا در مراحل اولیه شکل‌گیری کسب‌وکار، چه به لحاظ تأمین سرمایه و چه به لحاظ تأمین زیرساخت‌های لازم برای شرکت داری، موردحمایت قرار گیرند و اصولاً منطق ایجاد ساختارهای شتاب‌دهنده (Accelerator) و تأمین سرمایه (Venture Capital) درک همین نیاز است.

به همین منظور، بیمه رازی با همکاری بانک آینده، شرکت ارتباط فردا و سایر شرکت‌های هم‌گروه که از خبرگی و تجربیات ارزشمندی در این حوزه برخوردارند، چارچوب همکاری مشترکی را برای حمایت از استارت‌آپ‌ها با شتاب‌دهنده «فینووا» تعریف کرده است.

اولین قدم در مسیر اجرای این همکاری، مشارکت بیمه رازی در رویداد هفته استارت‌آپ‌هاست که از ۱۲ تا ۱۹ مردادماه سال جاری با حضور جمعی از استارت‌آپ‌های کشور برگزار خواهد شد. برنامه‌های مفصل بیمه رازی در این حوزه در این رویداد رونمایی خواهد شد.

ما به این معتقد نیستیم که گسترش همکاری با استارت‌آپ‌ها منجر به تحمیل هزینه به بیمه رازی خواهد شد، بلکه معتقدیم منافعی که این‌گونه شرکت‌ها در گسترش شبکه فروش دیجیتال و ایجاد بهره‌وری در فرآیندهای عملیاتی ایجاد می‌کنند، به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های صرف شده در این مسیر است.

 

رضایت مشتریان در همکاری دوجانبه شرکت بیمه رازی و استارت‌آپ‌ها چگونه دیده می‌شود؟

هدف اصلی بیمه رازی از برنامه‌ریزی و اجرای هر اقدامی، حرکت در مسیر تأمین و افزایش رضایت مشتریان است، لذا همکاری مشترک بیمه رازی و شرکت‌های استارت‌آپ‌ها باید به‌گونه‌ای شکل گیرد که منجر به ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان شود.

به همین منظور، بیمه رازی با تشکیل مرکز تماس ۲۴*۷ جهت پاسخگویی بدون وقفه به مشتریان و همچنین ایجاد شعبه مجازی با مأموریت ارائه خدمات برخط به مشتریان و شرکت‌های استارت‌آپی، تلاش کرده سرعت و کیفیت ارائه خدمت به مشتریان را در اکوسیستم جدید تضمین کند.

هدف از ایجاد شعبه مجازی، بهره‌مندی مشتریان شرکت از بالاترین سطح سرویس و تجربه دیجیتال در دریافت خدمات موردنیاز بدون درگیر شدن در فرآیندهای زمان‌بر و بعضاً بازدارنده اداری است. برای اطمینان از تحقق این هدف، نیروی انسانی متخصص و اختیارات فنی و عملیاتی کافی به این شعبه تخصیص داده‌شده است.

 

همکاری استارت‌آپ‌ها با بیمه رازی در چه حوزه‌هایی خواهد بود؟

در مقابل خدمات ارائه‌شده از سوی بیمه رازی و شرکای تجاری به این استارت‌آپ‌ها شامل خدمات شتاب دهندگی (Accelerator)، تأمین سرمایه (Venture Capital)، مربیگری و آموزش (Mentoring) و غیره، انتظار می‌رود آن‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات و چالش‌های اساسی صنعت بیمه و شرکت بیمه رازی در زمینه‌های روش‌های متنوع فروش، ارائه خدمات متمایز، تجزیه‌وتحلیل داده، تبلیغات و ایجاد ارزش‌افزوده و وفاداری در مشتریان و … باشند. قطعاً بیمه رازی نیز در جهت‌دهی به این همکاری‌ها ایفای نقش خواهد کرد.

 

شرکت بیمه رازی تا چه اندازه از ایده‌های جدید در این حوزه استقبال خواهد کرد؟

تشکیل معاونت برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی خود نشانگر میزان جدیت شرکت در حمایت از ایده‌های جدید است. به همین منظور، سازوکارهایی برای همکاری با استارت‌آپ‌ها، برقراری تماس با جامعه دانشگاهی و دریافت ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه ایجادشده است. در همین راستا، دبیرخانه‌ای برای دریافت و ارزیابی در کارگروه مربوطه شکل‌گرفته و با آدرس ایمیل v.branch@razi24.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.