پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خزان کارپینو در تهران چه زود فرارسید
فعالیتهای سومین سرویس جابهجایی مسافر تهران این روزها وضع خوبی ندارد. برچسب سرخابی این روزها کمرنگتر از گذشته روی شیشه تاکسیهای تهران خودنمایی میکند. عددی در دست نیست اما با مشاهده میدانی میتوان تاکسیهایی را دید که برچسب کارپینو رادارند و در اسنپ یا تپسی کار میکنند.
به گزارش همشهری، تا پایان سال 96، سه نرمافزار درخواست خودرو در موبایل همه پایتختنشینان بود؛ اسنپ، تپسی و کارپینو اما طی ماههای اخیر بسیاری تصمیم گرفتهاند کارپینو را از گوشی خود حذف کنند هم به خاطر اینکه از تعداد حضور خودروهایش در مناطق شهری کاسته شده، هم بهواسطه گرما خودروهایش خدمات کمتری به مسافر میدهند و هم قیمتش در بیشتر نقاط شهر نسبت به 2 رقیب نامآشنا بیشتر است.
کارپینو نخستین سامانه سفارش آنلاین تاکسیهای رسمی تهران است که از اسفند ۱۳۹۵ فعالیت خود را در شهر آغاز کرد. کارپینو در این مسیر توانست همه مجوزهای لازم برای فعالیت را از تاکسیرانی و شهرداری دریافت کند و برخلاف اسنپ و تپسی، مدیریت شهری هیچ شکایت و انتقادی از آن نکرد.
همین دریافت مجوز موجب شد تاکسیها برای دریافت برچسب آن صف ببندند اما مشتریانش در برابر رانندگانی که برای اسنپ و تپسی کار میکردند، بسیار کم بودند. ازاینرو موضوع شکایت تاکسیرانی سابق و نهادهای شهری مطرح شد تا کارپینو بتواند از پله مجوزش بالا برود و خدماتش را گسترده کند. قیمت اما همهچیز بود.
بنبست قیمت
در ماههای اخیر نرمافزارهایی به گوشیهای همراه راهیافتهاند که برای یک مسیر مشخص، قیمتها را مقایسه میکنند و کمترین را به شهروند پیشنهاد میدهند. در بیشتر مسیرهای شهری، اسنپ و تپسی قیمت بهتری دارند و کارپینو، نتوانسته قیمتش را به مخاطب بقبولاند.
در محدوده طرح چطور؟
یکی از نقاط قوت کارپینو از بدو تشکیل، حضور بدون مشکل در محدودههای زوج و فرد و طرح ترافیک بود. این سرویس از تاکسیها استفاده میکرد و این وسایل برای حضور در همه نقاط شهر، هیچ مجوزی نیاز نداشتند اما رانندگان اسنپ و تپسی با خرید روزانه طرح و حتی گاه پرداخت جریمهها، این خلأ را جبران کردند تا 2 نرمافزار اصلی تردد در شهر همچنان بدون رقیب بمانند.
مدیریت متزلزل
مدیریت کارپینو طی سال اخیر 3 بار تغییر کرده و آخرین نوبه آن مربوط بهروزهای پایانی خرداد بوده که سهیل مهدیخانی، مدیرعامل سابق شرکت طی نامهای بلندبالا استعفای خود را اعلام کرد و از این سمت کناره گرفت.
در متن استعفای او به مشکلات عدیده این نرمافزار طی ماههای اخیر اشاره شد؛ رفع اشکالات اپلیکیشن، تبلیغات مؤثر و گسترده، بهروزرسانی پرداختها، رفع مشکلات تأمین قطعات و تعمیر تاکسیها، بیمه، افزایش درخواستها، کرایه، نقشه و آدرسدهی.
مسافر چه میخواهد؟
آنچه سبب میشود مسافران برای سفرهای درونشهری خود، یک اپلیکیشن را نسبت به اپلیکیشن دیگری ترجیح دهند به عواملی چون کارایی و راحتی کار با اپلیکیشن، در دسترس بودن ماشینهای متعدد، رعایت احترام به حقوق مسافر و از همه مهمتر قیمت مناسب، بستگی دارد.
طبیعی است مسافرانی که از خدمات این شرکتها استفاده میکنند به دنبال سرویسی باکیفیتتر و البته قیمت پایینتر باشند؛ از آنطرف اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی سعی میکنند قیمت خود را نسبت به رقبا پایین نگهدارند تا مسافران بیشتری نصیبشان شود. شاید با برآوردن این نیاز ساده، کارپینو دوباره به چرخه برگردد.