پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آشفتگیهای اقتصادی ترس و عدم اطمینان به فردا
حکایت رانندهها اما پیچوخمهای دیگری هم دارد. درخواست دریافت پول نقدی از سوی رانندهها آنقدر زیاد شده که حالا همهچیز در هالهای از ابهام فرورفته است. آیا به دلیل تأخیر تسویهحسابهای روزانه از سوی شرکت اسنپ، رانندهها ترجیح میدهند خودشان وارد ماجرا شوند؟ گزارشهای اسنپ نشان میدهد که تمام تسویهحسابها در عرض ۲۴ ساعت انجام میشود و تنها پرداخت روز غیر کاری (تعطیل) در روز کاری بعد صورت میگیرد. دلیل عدم واریز در روز غیر کاری هم تعطیلی بانکها عنوانشده است.
به گزارش ایلنا، امروز همهچیز برمدار بیاعتنایی، مردم به مسئولان، مسئولان به مسئولان دیگر، مردم به خودشان و همه به هم بیاعتمادند. درک حجم بزرگ بیاعتمادی که در جامعه امروز موج میزند نه نیازی به چشم الکترونیکی دارد و نه هوش و ذکاوت بالایی میخواهد.
بیاعتمادی مردم به تمام اجزای جامعهای که در آن زندگی میکنند، آنقدر مشهود است که حتی نیازی بهدقت مضاعف هم ندارد؛ از قطع بیبرنامه برق در ساعتهای مختلف تا فراخوانهای مداوم صندوقهای سرمایهگذاری که باوجود عملکرد ضعیفشان همچنان سعی در جلب اعتماد مردمدارند تا پولشان را به آنها بسپارند.
در این میان اما بیاعتمادی با چنان سرعتی زیرپوست روزمرگی مردم ریشه میدواند که حتی رانندههای اسنپ هم بهجای دریافت هزینه سفر بهصورت آنلاین، ترجیح میدهند پول نقد بگیرند تا مبادا قافیه را به نسیه بازیهای مدرن ببازند.
این روزها باوجود اینکه علاوه بر تاکسیهای اینترنتی امکان پرداخت آنلاین در تاکسیهای خطی هم از طریق اپلیکیشنهای مخصوص پرداخت فراهمشده، اما بازهم رانندهها ترجیح میدهند پول نقد را دریافت کنند و وارد کشمکشهای بازار آنلاین نشوند. برای آنها هنوز هم همان شیوه سنتی دریافت هزینه سفر بهصورت نقدی روش امنی است که با در دست گرفتن پول فیزیکی قابللمس، خوشایندتر به نظر میرسد.
اما این میل زیاد به دریافت نقدی هزینه سفر در رانندهها از کجا نشاءت میگیرد؟ چرا باوجود حضور خوشرنگ و لعاب تکنولوژیها در زندگیهای امروزی هنوز هم بعضیها به شیوههای سنتی پایبندتری هستند؟
علیرضا شریفی یزدی، جامعهشناس و روانشناس اجتماعی، دلایل میل رانندههای اسنپ به دریافت پول نقد را اینطور بررسی میکند:
طرفداران پرداخت آنلاین
در مورد سیستم حملونقل اساساً با دودسته افراد مواجهیم؛ مسافر و راننده داستان مسافرها با رانندهها تفاوت زیادی دارد، اگر مسافر از تاکسیهای خطی استفاده کند، چارهای جز پرداخت نقدی ندارد چراکه هنوز همه تاکسیهای خطی مجهز به دستگاههای هوشمند پرداخت نیستند.
در مورد تاکسیهای اینترنتی هم معمولاً ترجیح مسافران به پرداخت آنلاین است چراکه این روزها اساساً مردم پول نقد کمی با خود حمل میکنند و بنابراین از هر پرداختی که بهصورت آنلاین صورت بگیرد استقبال میکنند.
علیرضا شریفی یزدی با اشاره به تغییراتی که در طول چندین سال گذشته در طرز فکر مردم درباره پرداخت الکترونیک رخداده میگوید: «امروزه مردم برای خرید یک نان سنگک هم بهجای پول نقد از کارتبانکی خود استفاده میکنند. فروشگاههای اینترنتی متفاوتی در جامعه جان گرفته که مردم به آنها اطمینان دارند. طبیعتاً وقتی فواید استفاده از یک ابزار تازه برای مردم روشن شود، حتماً از آن استقبال میکنند.»
پرداخت الکترونیک علاوه بر ایجاد امنیت ناشی از عدم نیاز به حمل پول نقد و نگرانی از کیف ربایی، نرخ انتقال بیماری در جامعه را هم کم میکند. نتایج مطالعات نشان میدهد که ۷۰ نوع بیماری از طریق پول به انسان منتقل میشود.
بااینهمه اما هنوز هم کسانی هستند که دوست دارند از شیوه سنتی پرداخت نقدی استفاده کنند. طبیعتاً جا افتادن یک فرهنگ تازه نیاز به زمان دارد. همانطور که هنوز هم پول نقد در کشورهای خارجی بهطور کامل حذف نشده، در ایران هم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم در یکچشم به هم زدن همه پرداختها الکترونیک شود. از طرف دیگر همیشه بین ظهور یک ابزار در جامعه و فرهنگ استفاده از آن گپی وجود دارد که با گذر زمان و افزایش اعتماد مردم این فاصله از بین میرود.
مخالفت به دلیل عدم اعتماد
حکایت رانندهها اما پیچوخمهای دیگری هم دارد. درخواست دریافت پول نقدی از سوی رانندهها آنقدر زیاد شده که حالا همهچیز در هالهای از ابهام فرورفته است. آیا به دلیل تأخیر تسویهحسابهای روزانه از سوی شرکت اسنپ، رانندهها ترجیح میدهند خودشان وارد ماجرا شوند؟
گزارشهای اسنپ نشان میدهد که تمام تسویهحسابها در عرض ۲۴ ساعت انجام میشود و تنها پرداخت روز غیر کاری (تعطیل) در روز کاری بعد صورت میگیرد. دلیل عدم واریز در روز غیر کاری هم تعطیلی بانکها عنوانشده است.
شریفی یزدی دلیل اصلی اصرار رانندهها به دریافتهای نقدی را عدم اعتماد در جامعه میداند و میگوید: «بیاعتمادی ریشه اصلی بسیاری از اتفاقاتی است که امروز در جامعه شاهد آن هستیم. جایی که رانندگان اسنپ حتی نمیدانند شغلشان تا فردا پابرجا هست یا نه طبیعتاً ترجیح میدهند نقد را به نسیه نفروشند.»
از طرف دیگر وقتی راننده میبیند چیزی را که میخواهد بخرد در عرض یک ساعت گرانتر میشود و قیمت جنس موردنظرش بهسرعت تغییر میکند، ترجیح میدهد مثل شیوههای سنتی پولش را دستی دریافت کند که زمان را برای خرید نیازمندیهای موردنظرش از دست ندهد.
اینکه اسنپ در عرض ۲۴ ساعت با رانندههای خود تسویهحساب میکند، باید به این شرکت تبریک گفت. این موضوع حتماً در افزایش اعتماد رانندهها تأثیر دارد اما متأسفانه اینهمه ماجرا نیست. بازار ملتهب امروز و آشفتگیهای اقتصادی ترس و بیاعتمادی را در مردم ایجاد کرده که تیشه به اتفاقات مختلف میزند.
ما در دولت رئیسجمهور قبلی هم شاهد این بههمریختگی اقتصادی بودیم و بههرحال باگذشت زمان شرایط هر طوری که بود تااندازهای به ثبات رسید. حالا هم طبعاً با گذر زمان و ثبات بازار اقتصادی میتوانیم به افزایش اعتماد مردم و البته رانندهها امیدوار باشیم.