راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کشورهایی که می‌خواهند از قدرت غرب بکاهند/ اینفوگرافی

در آینده ای نه چندان دور با تشکیل موسسات و نهادهای مالی جدید، از وزن و جایگاه نهادها و موسسات مالی که دهه های متمادی در مدیریت ایالات متحده آمریکا و غرب بود، کاسته می شود.

چهارمین نشست اقتصادهای نوظهور (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که ماه جاری در دهلی برگزار شد، جدای از آنکه بیانگر رشد اقتصادی فزایندۀ این کشورها آنهم در اوج بحران اقتصادی بود، از برخی جهات دیگر نیز حائز اهمیت است. واقعیت این است که اقتصادهای نوظهور به رغم تأکید بر سهم اقتصادی شان در موسسات و نهادهای بین المللی(اعم از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و ..) هنوز نتوانسته اند مطالبه و به بیان واضح تر حرف خود را در مقابل سلطۀ مدیریتی غرب بر این نهادها به کرسی بنشانند. از این رو ایجاد بانکی که توان رقابت با موسساتی همچون صندوق بین المللی پول را داشته باشد، از مهمترین تصمیمات نشست اخیر اقتصادهای نوظهور بود.

گفتنی است مجموعه اقتصادهای نوظهور در حدود 45 درصد از جمعیت جهان و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور با تشکیل موسسات و نهادهای مالی جدید، از وزن و جایگاه نهادها و موسسات مالی که دهه های متمادی در مدیریت ایالات متحده آمریکا و غرب بود، کاسته شود.

اینفوگرافی زیر اقتصادهای برتر جهان را به نسبت به تولید ناخالص داخلی به تصویر کشیده است:

منبع: خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.