راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به نشریه banking technology فعال در حوزه فین‌تک

ماهنامه عصر تراکنش / دیدن نشریه banking technology همزمان حس خوب و بدی در فرد ایجاد می‌کند. وقتی مطالب نشریه را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در لندن هم که مهد فین‌تک جهان است، چنین نشریه‌ای با تیراژی به گفته خودشان ۵۵هزار نسخه‌ای منتشر می‌شود که تقریبا به همان چیزهایی می‌پردازد که ما در تهران به آنها مشغولیم و فکر می‌کنیم. این موضوع حس خوبی به آدم می‌دهد که می‌فهمد خیلی از لبه‌های پیشرفت فاصله ندارد. منتها وقتی به هزینه اشتراک این نشریه ۴۶صفحه‌ای نگاه می‌کنیم، عدد یک هزار دلار خودنمایی می‌کند و بار دیگر این عدد به ما یادآوری می‌کند که در دنیای امروز محتوا به‌صورت رایگان تولید نمی‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر برخی به اشتباه فکر می‌کنند بازاریابی محتوایی یعنی بازاریابی بدون صرف هزینه. متاسفانه خیلی‌ها تصور می‌کنند که تولید محتوا یعنی استخدام یک کارشناس روابط عمومی که بتواند چیزهایی هم بنویسد. به لطف دسترسی به کانال‌های تلگرامی هم هر فرد می‌تواند یک رسانه باشد، چه برسد به یک کسب‌وکار.

نشریه‌ای مانند banking technology  از سال ۱۹۸۴ منتشر می‌شود و امروز زیرمجموعه یک شرکت رسانه‌ای قوی در زمینه فناوری‌های مالی است که دفترشان هم در لندن است. وب‌سایت bankingtech برای کسانی که دوست دارند در زمینه روندهای روز فین‌تک جهان بیشتر بدانند، محتواهای خوب زیاد دارد.

این وب‌سایت فناوری‌های مالی را هفت دسته می‌داند: فین‌تک، بنکینگ‌تک، پی‌تک، رگ‌تک، ولث‌تک، لندتک و اینشورتک. این دسته‌بندی اندکی با دسته‌بندی ما در راه پرداخت اختلاف دارد، ولی ما هم تقریبا چنین دسته‌بندی از فناوری‌های مالی داریم. اگر زمانی بانک‌ها در کانون این دسته‌بندی‌ها بودند، اکنون به یکی از دسته‌بندی‌ها محدود شده‌اند و این هشداری است برای همه آنهایی که تصور می‌کنند بانکداری با همین روندی که در پیش گرفته، می‌تواند به راهش ادامه دهد.

تولید محتوای خوب و کاربردی در کنار صنایع پیشرو یکی از موتورهای محرکه است و نشریه‌هایی مانند banking technology در مهد فین‌تک دنیا این نقش را برعهده دارند. این نشریه زیرمجموعه جایی به نام informa است و مانند این کسب‌وکار حداقل دو کسب‌وکار رسانه‌ای دیگر در آمریکا و انگلستان فعالیت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.