راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک اپ و سه نشان / گفتگو با بنیان‌گذاران موبایلت

پری‌ناز قاسمی؛ ماهنامه عصر تراکنش / اگر نگاهی به دسته‌بندی استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران بیندازیم جای خالی اپلیکیشن‌های بانکداری روزمره را حس می‌کنیم. اپلیکیشن‌هایی که به حساب‌های بانکی افراد در بانک‌های مختلف متصل می‌شوند و همچون لایه‌ای ارتباطی میان مشتری و بانک عمل می‌کنند. موبایلت یکی از معدود اپلیکیشن‌های بانکداری روزمره ایرانی است.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که نام موبایلت بر سر زبان‌ها افتاد. تا پیش از آن اغلب فعالان حوزه فین‌تک یا تنها نامی از آن شنیده بودند یا اطلاعات کمی درباره آن داشتند. در جشنواره دهم وب و موبایل ایران بود که موبایلت در بخش نرم‌افزارهای حوزه فین‌تک، برگزیده اعلام شد. این در حالی بود که رقبای این محصول، شناخته‌شده‌تر بودند. اپلیکیشن‌های حسابداری شخصی نیو، زرین‌پال، فون‌پی، پی‌پینگ و 724 همگی نرم‌افزارهایی بودند که سهم بازار قابل توجهی داشتند. البته جایزه موبایلت محدود به حوزه فین‌تک نبود و این اپلیکیشن در بخش بهترین نرم‌افزار موبایلی از بین 4428 اپلیکیشنی که شرکت کرده بودند و کاندیدا بودند، این عنوان را از آن خود کرد. این دو جایزه باعث شد موبایلت در مرکز توجه قرار بگیرد. حالا همه می‌خواستند بدانند این اپلیکیشن دقیقا چه می‌کند؟ اغلب مواقع بیشترین چیزی که همراه نام موبایلت روی زبان می‌آمد، نام بانک سامان بود، اما به گفته بنیان‌گذاران آن، موبایلت بیش از اینهاست.

 

موبایلت چه هست؟ چه می‌خواهد باشد؟

موبایلت یک دستیار مالی هوشمند است یا می‌خواهد که باشد. به عقیده خود بانیان این نرم‌افزار، چیزی که اکنون در دسترس همه قرار گرفته، تنها پی و بن چیزی است که آنها در ذهن دارند. در حال حاضر، شاید اصلی‌ترین بخش این نرم‌افزار، حکم یک موبایل‌بانک را برای بانک سامان دارد، اما موبایلت برنامه‌های بلندپروازانه‌تری در سر دارد.

نرم‌افزارهای موبایلی فعال در حوزه فین‌تک در ایران اغلب دو دسته هستند. بخشی در عملیات‌های بانکی به کاربران خود سرویس می‌دهند و خدماتی مانند مدیریت چک، مدیریت سپرده‌ها و انتقال وجه دارند. این دسته از اپلیکیشن‌ها اغلب توسط خود بانک‌ها طراحی و عرضه می‌شوند. در بخش دیگر نرم‌افزارهای پرداخت هستند که اغلب محصولات شرکت‌های PSP و پرداخت محسوب می‌شوند. خدمات آنها هم در حوزه پرداخت است و سرویس‌هایی مانند خرید شارژهای اپراتوری و بسته‌های اینترنتی، پرداخت قبض، انتقال وجه کارت‌ به کارت و پرداخت به سازمان‌ها و موسسه‌های خیریه دارند.

موبایلت در این میان می‌خواهد متفاوت‌تر باشد. این اپلیکیشن در عین حال که برای مشتریان و کاربران بانک سامان یک موبایل‌بانک محسوب می‌شود، برای کاربران عمومی خود نیز یک اپلیکیشن پرداخت است. مسعود قبایی، مدیر موبایلت در توضیح می‌گوید: «موبایلت می‌خواهد پاسخی برای نیازهای مالی کاربران باشد، حالا این نیاز هرچه می‌خواهد باشد. ما علاقه داریم در حوزه حسابداری شخصی و پذیرندگی پیش برویم و تاکنون هم تا اندازه‌ای در این زمینه فعالیت داشته‌ایم. هدف ما این است که تفاوتی در رفتار مالی و در کل زندگی مردم ایجاد کنیم. به همین خاطر خود را به یک حوزه محدود نکرده‌ایم.»

او درباره حوزه خدمات بانکی می‌گوید: «در خدمات بانکی تلاش داریم مشکلات را هدف بگیریم، کاربران را شناسایی کنیم، از آنها بپرسیم در گرفتن سرویس‌های بانکی از بانک، حضوری یا مجازی کجا دچار مشکل می‌شوند و با چه مسائل فنی در تجربه کاربری خود روبه‌رو هستند. در نهایت تلاش می‌کنیم همان مسائل را برطرف کنیم.» به گفته او، هدف موبایلت این است که تا جایی که امکان دارد، شرایطی فراهم کند که مشتریان بانک مجبور نباشند برای انجام هر گونه عملیات بانکی یا پرداخت خود به بانک مراجعه کنند.

 

پاسخی برای نیاز مالی کاربران، از بانک تا بورس و بیمه

اما راه موبایلت ساده نیست. این اپلیکیشن در شرایطی کسب‌وکار خود را شروع کرده است که هم موبایل‌بانک‌های متعددی وجود دارند و هم اپلیکیشن‌های پرداخت بر سر کوچک‌ترین خدمت‌ها و سرویس‌ها با هم رقابت سنگینی دارند. در نتیجه راه برای نرم‌افزاری که می‌خواهد هم این باشد و هم آن، کمی دشوار است. قبایی در توضیح می‌گوید: «پاسخ شفاف این است که ما یک چیز جدا هستیم. در عین حال تمام ویژگی‌هایی که یک اپ بانکی و یک اپ پرداختی می‌خواهد داشته باشد را داریم. البته لزومی برای وجود همه آنها نمی‌بینیم و تنها می‌خواهیم سرویس‌هایی ارائه دهیم که احساس می‌کنیم می‌تواند برای کاربران ما مفید و قابل استفاده باشد و به کار بیاید. در نتیجه تنها معیار ما برای ارائه سرویس مشتریان هستند. موبایلت به همان سمتی حرکت می‌کند که کاربران می‌خواهند و سرویس‌هایی را ارائه می‌دهد که به آنها نیاز باشد.»

صابر خسروی، مدیر ارتباطات برند موبایلت نیز در این‌باره توضیح می‌دهد: «هر فرد نیاز به یکسری خدمات مالی دارد، ولی لزوما همه این خدمات مالی در موبایل‌بانک و یک اپ بانکی نیست و برخی دیگر هم در یک اپ پرداختی پیدا نمی‌شود. حتی سرویس‌هایی داریم که نیاز به آنها احساس می‌شود، اما در این اکوسیستم اصلا تعریف نشده‌اند. این خدمات می‌تواند به حوزه بانکی محدود نشود و حوزه بورس و بیمه را هم شامل شود. ایده‌آل ما این است که محدودیتی برای سرویس‌های خود در نظر نگیریم و تمام نیازهایی را که یک کاربر در حوزه مالی دارد، برطرف کنیم.»

به گفته او، علت اینکه موبایلت فعالیت خود را از حوزه بانکی شروع کرد، این است که سرویس‌های بانکی خدمات پایه‌ای هستند که کاربران در مرحله اول رسیدگی به امور مالی خود با آنها مواجه می‌شوند.

 

تحقیقات میدانی برای شناخت مخاطبان

فعالیت موبایلت به گفته بنیان‌گذاران این کسب‌وکار حول محور نیاز کاربران می‌چرخد. در نتیجه نخستین منبع اطلاعاتی که برای ادامه فعالیت خود به آن نیاز خواهند داشت، همین کاربران بالقوه است. موبایلت شناخت آنان را از راه پژوهش به دست آورده است. این اپلیکیشن در حال حاضر اطلاعات خود را به‌صورت به شکل مستمر جمع‌آوری می‌کند. از یک سو بازخوردهایی را که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به موبایلت وجود دارد دنبال می‌کنند، از یک طرف تلفن‌ها و پیام‌های مشتریان را که در استفاده از سرویس‌های اپلیکیشن با مشکل مواجه شده‌اند، بررسی می‌کند. در عین حال رفتار کاربران را در فضای نرم‌افزار نیز بررسی می‌کند؛ اینکه به‌صورت میانگین چه زمانی طول می‌کشد تا کاربر سرویس مورد نظر خود را پیدا کند، بیش از همه از چه سرویس‌هایی استفاده می‌کند و چقدر با استفاده از آن راحت است. بنیان‌گذاران موبایلت همچنین با کاربران خود مصاحبه‌های عمقی دارند و نیازهای آنان را بررسی می‌کنند. قدمت این مصاحبه‌های عمقی به پیش از شروع موبایلت بازمی‌گردد؛ زمانی که هیچ‌کدام از بنیان‌گذاران این اپلیکیشن، چنین ایده‌ای در سر نداشتند.

مهرداد اندامی، طراح محصول موبایلت درباره تحقیقاتی که این گروه پیش از شروع اپلیکیشن خود داشتند، می‌گوید: «مطابق متدهای پژوهشی موجود، یکسری پرسش‌نامه طراحی کردیم و سراغ افرادی می‌رفتیم که می‌دانستیم می‌توانند کاربران بالقوه ما باشند. گاهی داخل پارک‌ها با مردم صحبت می‌کردیم و گاهی داخل شعبه‌های بانک‌ها می‌رفتیم. برای این فاز از تحقیقات خود صرفا مشتریان بانک‌ها را انتخاب کردیم. تعداد آنها بسیار گسترده است، اما تلاش داشتیم نمونه آماری مشخصی داشته باشیم که نماینده جامعه کل باشند. بیشتر پرسش‌هایی که از آنها می‌پرسیدیم این بود که در زمینه‌های مالی، چه نیازهایی دارند و به چه بخش از آنها پاسخ داده شده و برای چه نیازهایی هیچ سرویسی وجود ندارد. اطلاعاتی که طی بازه زمانی حدودا یک‌ماهه از این تحقیقات به دست آوردیم، به‌مرور ما را به سمت طراحی موبایلت سوق داد.»

او درباره دانش عمومی مردم از سیستم پرداخت و بانکداری می‌گوید: «بسیاری از افراد با نام شرکت‌ها و کارایی آنها آشنا نبودند. از وجود سرویس‌های متعددی خبر نداشتند و تنها برخی محصولات پرتبلیغ‌تر را می‌شناختند. به‌‌عنوان مثال، از بین همه محصولاتی که یک شرکت در حوزه پرداخت ارائه می‌داد، تنها یک کد دستوری را می‌شناختند که با آن شارژ می‌خریدند.»

خسروی نیز درباره این مطالعات می‌گوید: «اغلب افراد به سه طیف قابل تقسیم بودند. یا کسانی بودند که نیاز بانکی زیادی نداشتند و در نتیجه احساس نمی‌کردند باید امکانات بیشتری نسبت به ابزارهای موجود و سنتی که بانک ارائه می‌داد، داشته باشند. برخی هم با وجودی که نیازهای مالی مشخصی داشتند، اما اطلاعات کافی از محصولاتی که در بازار برای آنها وجود دارد، نداشتند. استفاده طیف دوم از سرویس‌های بانکی میانه بود، اما طیف سوم جزء افرادی بودند که به‌صورت تخصصی به خدمات بانکی و پرداخت نیاز داشتند. این دسته از مشتریان بانکی بیشتر می‌توانستند به ما کمک کنند که به چه سرویس‌هایی احتیاج دارند، چراکه آشنایی نسبتا خوبی با ابزارهای این صنعت داشتند.»

 

تولد موبایلت با ایده دستیاری مالی

اطلاعاتی که این گروه از تحقیقات خود به دست آورد، به نوبه خود ارزشمند بود. به گفته آنها برخی از مردم با وجودی که از سرویس‌های پرداختی و بانکی آنلاین باخبر بودند، اما به لحاظ امنیتی به این فضا اطمینان نداشتند و در نتیجه ترجیح می‌دادند نیازهای مالی خود را به روش‌های سنتی پیش ببرند. همچنین اغلب مردم زمانی به کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک اطمینان می‌کردند که با لوگوی یک بانک دیگر همراه بود و تایید آنها را به همراه داشت. قبایی در این زمینه توضیح می‌دهد:‌ «مشکل برخی از مردم این بود که درباره ارائه اطلاعات کارت و رمز دوم به اپلیکیشن شک داشتند. معتقد بودند این رمز را می‌توان در فضاهای بانکی استفاده کرد، اما این کسب‌وکارها که من چیزی از آنها نمی‌دانم، چرا رمز من را می‌خواهند؟ البته ما که در این صنعت هستیم می‌دانیم هیچ کسب‌وکاری رمز دوم مشتریان خود را ذخیره نمی‌کند، ولی از منظر مشتری وضع به شکل دیگری است.»

حتی بعد از آنکه تحقیقات به طراحی و تولید موبایلت منجر شد، این گروه انجام مصاحبه‌ها و کسب اطلاعات را متوقف نکرد و اکنون آنها را با کاربران خود ادامه می‌دهد. به‌عنوان مثال از آنها می‌پرسند چرا از موبایلت استفاده می‌کنند و چه موبایل‌بانک‌های دیگری دارند و چه سرویس‌هایی بیش از همه مورد نیاز آنهاست. به گفته خسروی؛ گاهی هم که فردی تماس می‌گیرد و می‌پرسد سرویس خاصی را نمی‌تواند پیدا کند، از او می‌پرسند کجا باشد، راحت‌تر می‌تواند آن را پیدا کند.

به گفته اندامی بعد از مطالعاتی که یک ماه به طول انجامید، گروه به این نتیجه رسید که مردم به یک دستیار مالی هوشمند نیاز دارند تا بتواند آنها را در رفع امور مالی خود اعم از بانکی، پرداخت، بیمه و سرمایه‌گذاری کمک کند. دو، سه ماه طول کشید تا تست‌هایی برای طراحی محصول زده شد. در همین مدت‌زمان بود که ایده موبایلت شکل گرفت و به‌مرور زمان مسیر مشخص‌تری پیدا کرد. تا آن زمان متوجه شده بودند نقطه صفر نیازهای مالی مردم در پرداخت و بانک است و در نتیجه باید بستری برای رفع این نیازها فراهم کنند تا بعد بتوان رفع سایر نیازهای مالی را هم در نظر گرفت.

قبایی نیز مزیت موبایلت را در همین دستیاری در مدیریت مالی می‌داند و می‌گوید: «شاید برخی سرویس‌هایی را که به کاربران ارائه می‌دهیم، برخی اپلیکیشن‌های دیگر هم داشته باشند، اما به نظر من مزیت ما در این است که کاربر می‌تواند تمام خدمات مالی خود را در یک جا جمع کند.» گفته قبایی بیراه هم نیست. اکنون اگر کاربری بخواهد از خدمات مالی استفاده کند، به یک موبایل‌بانک برای انجام خدمات بانکی، یک اپلیکیشن در حوزه پرداخت و یک اپلیکیشن PFM برای مدیریت مخارج و حساب‌ها نیاز دارد. در حالی که موبایلت در تلاش است این بسته را در مجموع با هم داشته باشد.

 

طراحی متفاوت موبایلت، ریشه در نیاز متفاوت کاربر

طراحی موبایلت با سایر اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت متفاوت است. این تجربه کاربری متفاوت ریشه در نگاه متفاوت سازندگان آن دارد. خسروی در این‌‌باره توضیح می‌دهد: «از نظر ما، اکثر اپلیکیشن‌های موجود موبایل در حوزه فین‌تک برای مشتریان طراحی نشده است. به‌عنوان مثال، در موبایل‌بانک‌ها نوشته شده خدمات سپرده و خدمات کارت. یعنی کسی که این محصول را طراحی کرده است، کربانک را به‌خوبی می‌شناخته و با دسته‌بندی‌های آن آشنا بوده است، اما همین مساله باعث شده به هیچ عنوان ذهن مشتری را در این طراحی در نظر نگیرد. ما در تلاش بودیم به این راهی که ذهن مشتری می‌رود، فکر کنیم و بر همان مبنا موبایلت را طراحی کنیم.»

مدیر ارتباطات برند موبایلت در این‌باره ادامه داد: «تلاش ما این نیست که جلوی کاربر پنل هواپیما قرار دهیم و او را با یک عالم سرویس مواجه کنیم. ما تنها سرویس‌هایی ارائه می‌کنیم که به آنها نیاز دارد. به همین علت هم هست که با وجودی که بیشتر یک اپ بانکی هستیم تا پرداخت، اما مساله پرداخت را هم در آن در نظر گرفته‌ایم؛ چراکه نیاز کاربر را هم تشکیل می‌دهد. برای مشتریان اهمیتی ندارد که خدمات بانکی با خدمات پرداخت متفاوت است. او یکسری نیاز مالی دارد که می‌خواهد آنها را رفع کند. مشتری تنها می‌خواهد در بین مدیریت چک خود، قبض‌هایش را هم پرداخت کند و موبایلت این امکان را در اختیار او قرار می‌دهد.»

به گفته او، آنها وقت زیادی را روی طراحی UI و UX خود گذاشتند و شاید به همین دلیل است که کاربر در فضای موبایلت تجربه متفاوت‌تری دارد. مهرداد اندامی، طراح موبایلت می‌گوید: «در برهه‌ای از زمان هستیم که خدمات مختلف صرفا در حال دیجیتالی‌ شدن هستند و کمتر شاهد ارائه سرویس‌هایی هستیم که ساختارشکنی می‌کنند. با در نظر گرفتن اینها، کاربران باز هم اغلب نسبت به برخی نرم‌افزارهای موبایلی تجربه کاربری خوبی در دریافت سرویس‌ها ندارند.»

 

کمتر بانکی به ما در این سطح اعتماد می‌کند

همکاری موبایلت با بانک سامان در همان زمان به‌مرور در حال شکل‌گیری بود. شرکت دنیای نابغه‌های نوآور که موبایلت در آن مشغول به کار بود، با بانک سامان در ارتباط بود و همین مساله، زمینه را برای آغاز مذاکرات و گفت‌وگو‌ها فراهم کرد.  قبایی در این زمینه توضیح می‌دهد: «هم بانک به چنین محصولی احساس نیاز می‌کرد و هم ما نیاز داشتیم با بانک همکاری کنیم و در عین حال ارتباط کافی برای شروع گفت‌وگو وجود داشت. در نتیجه هر دو پای میز مذاکره نشستیم.» به گفته او، به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها با بانک طی مدت‌زمان طولانی به طول انجامید و زمان زیادی گرفت. مدیر موبایلت در ادامه می‌گوید: «محصولی آماده کرده بودیم که بدون استفاده از سرویس بانک سامان با داده‌های تستی کار می‌کرد. با ارائه محصول نمونه به آنها پله‌پله توانستیم اعتماد بانک را جلب کنیم و سرویس‌های متعددی از آنها دریافت کنیم که جای خوشحالی دارد، چراکه کمتر بانکی در این سطح به ما اعتماد می‌کرد.» به گفته او، اکثر زمان توسعه موبایلت به همین بخش گذشت.

خسروی درباره شیوه گفت‌وگو و همکاری با بانک می‌گوید: «همکاری با نهادهایی مانند بانک، بیمه و کارگزاری‌ها متفاوت‌تر از کسب‌وکارهای دیگر است. آنها بدنه و ساختار مشخصی‌ دارند و بوروکراتیک‌تر هستند. استارت‌آپ‌ها اما در شروع کار خود می‌خواهند سریع به نتیجه برسند. فکر می‌کنند سرویسی که ساخته‌اند خیلی خوب است، شاید هم باشد، اما مساله اینجاست که فهمی از مراودات داخلی درون سازمان ندارند. ما که وارد گفت‌وگو و مذاکره با بانک می‌شویم، امکان دارد هفت، هشت واحد مختلف را با هم درگیر کنیم. بانک یک نفر نیست و ما با لایه‌های متفاوتی از این سازمان مذاکره کردیم تا به نتیجه رسیدیم. این بخش از مراودات به استارت‌آپ‌ها آموزش داده نشده، در نتیجه انتظار ندارند گفت‌وگوها و جذب اعتماد روند طولانی داشته باشد و با مشکل مواجه می‌شوند.»

به گفته اندامی نیز اشتباه دیگر عموم استارت‌آپ‌ها در این است که تصور می‌کنند این مسائل تنها در ایران این گونه است، در حالی که در تمام دنیا همکاری با یک سازمان بزرگ، صرف زمان زیادی را می‌طلبد. البته در برخی کشورها بانک‌ها برای همکاری با کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک روند اداری مشخصی دارند و همین مساله به پیشرفت کار بیشتر کمک می‌کند و رگولاتور هم در نوع برخورد با فین‌تک به نتیجه مشخص رسیده است.»

در نهایت همکاری شکل گرفت و موبایلت توانست خدمات بانکی بانک سامان را به مشتریان خود ارائه دهد. آنها همچنین خدمات پرداخت خود را مانند پرداخت قبض، خرید شارژ و اینترنت و استعلام بدهی قبوض همراه اول را به صورت API از سپ دریافت کردند. قبایی درباره این همکاری می‌گوید: «بانک سامان به ما اعتماد زیادی کرد و شرکت پرداخت الکترونیک سامان هم همکاری خوبی را با ما داشت.»

 

کاربر؛ شاقولی برای انتخاب‌های بعدی

موبایلت نخستین تجربه این گروه در حوزه فین‌تک است، البته به گفته قبایی، پیش از موبایلت نیز در فضای فین‌تک حضور داشته‌اند و از برنامه‌های توسن‌بوم برای استارت‌آپ‌ها نام می‌برد. با این همه با وجود موفقیتی که در ابتدای راه خود به دست آورده‌اند، راهی طولانی در پیش دارند تا برنامه‌های پیش رو را به حقیقت بدل کنند. تعامل با بانک در ابتدای راه خود است و تیم موبایلت هنوز ورود به حوزه بورس و بیمه را در پیش دارد. قبایی، مدیر موبایلت درباره آینده این محصول می‌گوید: «در حال حاضر موبایلت به‌عنوان یک شعبه از بانک سامان در حال فعالیت است، اما درباره آینده با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد. شاید به این نتیجه برسیم که همکاری با بانک سامان می‌تواند نیازهای کاربران را برطرف کند و شاید هم پای میز مذاکره با سایر بانک‌ها بنشینیم. این مساله تنها به این برمی‌گردد که برای رفع نیازهای مالی کاربران به کدام سمت باید برویم.»

 

مختصری از تجربه کاربری موبایلت: ساده، مینیمال و کمی متفاوت

کاربر حین ورود به موبایلت با دو بخش مواجه می‌شود؛ اگر از مشتریان بانک سامان باشند، می‌توانند با وارد کردن شناسه مشتری و رمز نت‌بانک خود به بخش سرویس‌های بانکی وارد شوند و اگر مشتری سایر بانک‌ها محسوب می‌شوند، کافی است گزینه خدمات پرداخت را انتخاب کنند تا بتوانند از سرویس‌های پرداخت بهره‌مند شوند. موبایلت از کاربر شماره تلفن همراهش را می‌خواهد و با کمک سامانه پیوند می‌تواند کارت‌های بانکی را که کاربر دارد، برای او فهرست کند.

با ورود به موبایلت، چهار سربرگ برای کاربر در نظر گرفته می‌شود: داشبورد که واریزها و برداشت‌های کاربر را در حساب بانک سامان خود دسته‌بندی و تفکیک می‌کند. در بخش درآمدها، مشخص است کاربر چه زمانی از دیگران وجه دریافت کرده است، چه زمانی سود برای او واریز شده و چه هنگام چک‌های وصولی دریافت کرده است. در مخارج نیز دسته‌بندی شده که کاربر چقدر برداشت نقدی داشته، چه میزان با کارت خرید داشته، قبض و چک پرداخت کرده و چه میزان پول به حساب دیگران واریز کرده است.

سربرگ دوم، انتقال نام دارد. روند انتقال وجه در موبایلت با سایر اپلیکیشن‌ها کمی متفاوت است. موبایلت مقدار وجه را از کاربر می‌خواهد. کاربر در ادامه باید مقصد انتقال را انتخاب کند. این مقصد می‌تواند کارت، سپرده، پایا یا ساتنا باشد. شماره که وارد می‌شود، موبایلت به‌صورت خودکار استعلام می‌گیرد و نام صاحب حساب روی صفحه، نمایش داده می‌شود. سربرگ بعدی، موبایلت است؛ فضایی که در آن، کارت‌ها و سپرده‌های کاربر از یکدیگر تفکیک شده و نمایش داده می‌شوند. آخرین سربرگ نیز پرداخت نام دارد که سرویس‌هایی مانند قبوض خدماتی، شارژ سیم‌کارت، خرید بسته اینترنت، قبض موبایل و پرداخت جریمه خودرو را در خود دارد و در عین حال سوابق پرداخت قبض‌ها، شارژ‌ها و بسته‌ها را نیز نگهداری می‌کند.

مهرداد اندامی، طراح محصول موبایلت درباره طراحی این اپلیکیشن می‌گوید: «در طراحی موبایلت به استراتژی محصول هم توجه شده است. تلاش داشتیم فضای نرم‌افزار و دسته‌بندی سرویس‌ها، چیزی باشد که مشتریان و کاربران می‌خواهند. در دورانی که همه خدمات در حال دیجیتالی شدن است، نقطه رقابت بین نرم‌افزارها در طراحی آنهاست. نرم‌افزاری که طراحی متفاوت‌تر و بهتری داشته باشد، بیشتر باب میل کاربر است و بیشتر می‌تواند رضایت او را جلب کند.»

به گفته او، در طراحی تلاش شده به همه کاربران با هر سطح سواد و هر نیاز مالی فکر شود. خسروی نیز درباره این طراحی می‌گوید: «برنامه کاملا به‌صورت مینیمال طراحی شده و اگر جا داشته باشد، می‌خواهیم از این مینیمال‌تر هم بشود. شاید اگر کسی یک پوستر شلوغ ببیند، تصور کند چقدر روی آن کار شده است، اما حقیقت این است که یک پوستر ساده امکان دارد زمان و انرژی بیشتری مصرف کرده باشد. این در مورد اپلیکیشن هم صدق می‌کند، به ما می‌گفتند در اپلیکیشن خود جای خالی زیاد دارید و بهتر است آن را به تبلیغات اختصاص دهید. ولی هدف ما این بود که ذهن کاربر را شلوغ نکنیم.» به عقیده او، کاربران نیاز دارند در نقل‌وانتقالات مالی خود دقت بالایی داشته باشند و سادگی اپلیکیشن نیز به تمرکز بهتر آنها منجر می‌شود.

اندامی نیز درباره این سادگی توضیح می‌دهد: «نرم‌افزاری که تعداد زیادی راهنما داشته باشد، لزوما نرم‌افزار کاربردی نیست؛ بلکه نرم‌افزاری مناسب است که خود کاربر بتواند بدون توضیحات و آموزش، راه خود را پیدا کند و از سرویس‌ها در کمترین زمان استفاده ببرد.» به گفته او، آنها هنوز هم بررسی می‌کنند که زمانی که کاربر در فضای اپلیکیشن است، برای رسیدن به سرویس خود چند بار خطا می‌کند تا فرایند را به پایان برساند و اگر در نهایت احساس کنند یکی از سرویس‌های موبایلت با مشکل مواجه است و کاربر را گمراه می‌کند، طراحی را تغییر خواهند داد.

خسروی معتقد است بهترین طراحی محصول در نرم‌افزارهایی مانند موبایلت و گوگل در این است که کاربر هرچه زودتر از آن خارج شود. به این صورت که در کمترین زمان سرویس خود را پیدا کند، با بیشترین سرعت آن را دریافت کند و از فضای اپلیکیشن خارج شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.